כתבות מגזין

"סכנה מביתנו": ראיון מטלטל על ההסתה האנטישמית של ליברמן ומפלגתו

נטליה רוטנברג נחרדת מכך שתכנים כאלו מתפרסמים במדינת היהודים, יבגניה זילאקוב תוהה מדוע רשויות החוק אינן אוסרות על מפלגת ההסתה של ליברמן לרוץ בבחירות, מקס ברודצקי מחדד את ההבדלים בין ההסתה בסבב הקודם להסתה הנוכחית, וגאולה שושנוב משתפת במתקפות שהיא סופגת. עולי חבר העמים פותחים את סגור ליבם

  • י' ניסן התשפ"א
ליברמן (צילום: Tomer Neuberg / Flash90)ליברמן (צילום: Tomer Neuberg / Flash90)
אא

הם אזרחים מן השורה, יוצאי ברית המועצות לשעבר, יהודים עם לב חם, ששמו להם למטרה ב-2 מערכות הבחירות האחרונות להיאבק בהסתה האנטישמית של מפלגת ישראל ביתנו והעומד בראשה, אביגדור ליברמן. ברקע מערכת הבחירות הנוכחיות שהפכה להיות הרעילה ביותר בתולדות ישראל, עם הסתה אנטישמית מחרידה מבית היוצר של ליברמן ומפלגתו, יצאנו לפגוש את הפעילים שמבקשים מהציבור בישראל: עשו כל שביכולתכם כדי למגר את האנטישמיות הזו; במערכת המשפט, בתקשורת וגם באמצעות הצבעה נכונה בבחירות.

מקס ברודצקי הוא אחד הפעילים הבולטים מבין יוצאי ברית המועצות לשעבר שנאבקים בהסתה של ליברמן. בשיחה עמנו הוא מבקש להבהיר על מה הם נלחמים. "יש ברשותי ציטוטים 'נבחרים' של מצביעי ישראל ביתנו, שחלק מהקוראים וודאי יתקשו להאמין כי אכן נכתבו, אולם לצערי זו המציאות. כך לדוגמה, כותב פעיל ישראל ביתנו נלהב: 'ב-23 למרץ צריכים להצביע ישראל ביתנו כדי לסתום את הפה לכל היהודיים'". ויש עוד ציטוטים, רבים מאוד. רבים מדי, כמו הגולש שכתב: 'שימותו כל הז'ידים, כמה שפחות יהודים העולם נקי יותר'. ורעהו שהוסיף: 'הליברמן שלנו אמר את מה שאנו כולנו חושבים הרבה זמן על הדתיים: אני רוצה מדינה יהודית נורמלית בלי חובשי כיפות, מדינה עבור האזרחים החילוניים שסולדים ולא רוצים לחיות כאן בגלל הצביון היהודי. אם ליברמן יצליח לגמור אותם זה יהיה טוב, גרמניה הרי הצליחה להפוך למדינה מהחזקות בעולם לאחר מלחמת העולם השנייה, וגירוש היהודים משטחה'. "שם המשפחה שלו אגב זה רבינוביץ'", מוסיף ברודצקי ועל פניו עולה חיוך אירוני עצוב. פעילה נוספת בשם גאולה שושנוב מצטרפת אף היא לשיחה ומצטטת תומך נוסף של ישראל ביתנו שכתב: 'תסגרו את השער של בני ברק, תכניסו לשם נפט ותשרפו אותם'. "על התכנים הללו אין תגובה מצד ליברמן או קושנר. אפילו לא ניסיון להתנער מכך", היא מדגישה בקול כאוב.

מקס ברודצקי מקס ברודצקי

 

"מפחיד שהוא צובר כוח"

רגע לאחר הקמת הממשלה היוצאת נראה היה כי אביגדור ליברמן שינה את עורו. ברקע משבר הקורונה המשתולל והיוותרותו בספסלי האופוזיציה, סיפר חבר הכנסת שהפך את ההסתה לאומנות מחליאה של ממש, כי הורה לחברי מפלגתו שלא להסית נגד הציבור החרדי. "הרהורי התשובה" הללו חלפו זה מכבר, ובמערכת הבחירות הנוכחית מתפרסמות כמעט מדי יום אמירות מחרידות ותיעודיים אנטישמיים קשים מבית היוצר של מפלגת ישראל ביתנו. התיעודיים הללו מחרידים, חרדים מוצגים שם פעם אחר פעם כשהם מחזיקים בידם כסף או גונבים את הקופה הציבורית, כמיטב המסורת האנטישמית. במקרה אחר מתפרסמת הצעה להריץ את כל החרדים למזבלה. ככה פשוט. הפתרון הסופי, סטייל ליברמן.

עבור יבגניה זילאקוב הייתה זו הפתעה עצומה לגלות את עומק ההסתה שיש בארץ היהודים -נגד יהודים. "אני מתגוררת בישראל רק חמש שנים, ובהחלט לא יכולתי להאמין לפני שהגעתי לכאן שכאלו תכנים יכולים להתפרסם נגד יהודים כאן. ברוסיה מילא, אבל בארץ היהודים?" היא תוהה בכאב.

מי שהייתה ממובילות המאבק בגל ההסתה הקודם היא נטליה רוטנברג, עולה מברית המועצות לשעבר, אשר חוותה על בשרה אירועים אנטישמיים ברוסיה, וכיום היא חשה כי האנטישמיות ממנה היא נמלטה – יובאה לארץ. בשיחה עמנו היא מבהירה כי היא לא מפסיקה להזדעזע מכך. "בושה וחרפה שזה מתאפשר כאן בארץ היהודים, אם מישהו בחו"ל היה תוקף כך יהודים – הוא היה מוקע מיד ונעצר", היא אומרת.

האם יש שינוי בין ההסתה בבחירות הללו לבחירות קודמות?

רוטנברג: "ליברמן הולך יותר רחוק מהבחירות שעברו. אז הוא דיבר במחשכים, והיום הוא מפיץ את הרעל האנטישמי בגלוי". עם זאת, בניגוד לטענות בציבור הרחב, רוטנברג מאמינה כי יו"ר המפלגה המשופשף איננו אנטישמי. "הוא מבקש להשיג כוח אלקטורלי והוא יודע טוב מאוד למי הוא פונה: רבים מהאזרחים שאת תמיכתם מבקשת "ישראל ביתנו" אלו אזרחים שאין להם כל זיקה לעם היהודי. בשנים האחרונות עלו לארץ רבים כאלו, שמגיעים לכאן מכוח חוק השבות, רק בגלל שהיה להם סבא רחוק יהודי".

נטליה רוטנברגנטליה רוטנברג

ברודצקי: "בבחירות הללו, המרצע – או הקמפיין – יצא מהשק. ליברמן החל להפיץ בגלוי את ההסתה האנטישמית שלו, לאחר שבמערכת הבחירות הקודמת אנו, באמצעות אתר סכנה מביתנו, ניסינו ככל יכולתנו לחשוף את ההסתה האנטישמית שלו בפני אזרחי ישראל, ולאחר שחשפנו זאת, הוא אינו רואה כל טעם להסתיר את האנטישמיות המחרידה הזו".

ברודצקי מביע אכזבה מכך שחשיפת התכנים של ליברמן בפני הציבור הישראלי לא פגעה באיש, שהציניות הפוליטית הפכה לשפה השנייה שלו. לדבריו, "מדובר באנשים שחלקם הגיעו לאחרונה ארצה והם כלל אינם יהודיים. ולא זו בלבד, אלא הם גם אינם ציוניים. הסיבה לכך שהם עלו לארץ היא בגלל התנאים הטובים שיש כאן, שהם טובים יותר מאלו שקיימים במדינות הגוש הסובייטי לשעבר. מבחינתם, מה שמעניין אותם זה הצלחת שלהם, לא אכפת להם כלל מהמדינה".

ממה נובעת השנאה שלהם לאנשים חרדים?

רוטנברג: "עבור האנשים הללו, שחלקם גוים לחלוטין, הצביון היהודי של המדינה מפריע להם. מבחינתם אין כל טעם בהקמת בתי כנסת, לדוגמה. אותם לא מעניין להיות אזרח של מדינה יהודית, הם מחפשים לשפר את תנאי חייהם ותו לא. החרדים מהבחינה הזו מפריעים להם בכך שהם מבליטים את אופייה היהודי של המדינה".

ברודצקי: "חלק מהאנשים הללו העלו עמם לארץ את האידיאולוגיה שרווחה בגוש הקומוניסטי, שהתנגדה בכל תוקף לדת, וחיה על עקרון האתאיזם והאמונה בעקרונות הקומוניזם בלבד, ומכאן נובעת השנאה העזה שלהם כלפי כל מה שמייצג דת ויהדות".

זילאקוב: "יש רבים ששונאים את השונה מהם, ובין מצביעיו של ליברמן יש רבים מאוד שנמנים על סוג האנשים הללו". זילאקוב מציינת עוד כי היא מזהה בליברמן את הפוליטיקאי מהזן הנחות ביותר שיכול ללכד מסביבו את אותם אנשים. "אני עולה חדשה, וכשהגעתי לארץ שמתי לב כי ליברמן הוא פוליטיקאי מהסוג האנטישמי שראיתי ברוסיה כיהודייה, אדם שמלבד הוא עצמו – לא מעניין אותו דבר. הוא אחד שידאג לאינטרסים שלו ושל חבריו, ובו בזמן ידבר נגד אחרים כדי לשלהב מאחוריו את ההמון, שעל פי רוב פחות משכיל. כזה הוא, מניפולטור שמוכר לתומכיו כאילו הוא עומד לפתור להם את הבעיות כולם. וזה כאן מפחיד שאדם כזה צובר כוח".

יבגניה זילאקוב יבגניה זילאקוב

 

הצבעת מחאה למפלגות החרדיות

לפני כשנה ערכו ברודצקי ופעילים נוספים כנס כנגד האנטישמיות. הכוונה הייתה ברורה, אך מארגני ההפגנה לא קישרו במפורש בינה לבין ליברמן, "ואז ליברמן התעורר מתרדמתו והגיש בקשה לבית המשפט לבטל את ההפגנה.

"כיצד ליברמן הגיע למצב כזה שבו הוא צריך להיאבק בהפגנה נגד אנטישמיות – שמכוונת אליו", משתלב בשיחה פעיל נוסף בשם רומן צנז, שמחדד את תמיהתו: "הרי ליברמן עצמו נאם בכנס של חב"ד, תוך שהוא משלב מילים בשפת היידיש ומציין שאביו היה מדבר עמו ביידיש כדי להבדילו מהגויים בסביבה. איך זה מסתדר עם מה שאנחנו רואים כיום בעיניים?", הוא אומר וממשיך, "ליברמן מגיע ממשפחה מסורתית. יש לו בן חרדי שביצע פניית פרסה והפך לחרדי מן המניין. וגם בתו לא שירתה בצבא מטעמי דת. כך שהסביבה שלו היא יהודית לחלוטין. אבל מה שכן הוא אנטישמי במלוא מובן המילה. יש נטייה לחשוב שליברמן הוא טיפוס זגזגן מטעמים פוליטיים. אני לא משוכנע שזה נכון, הוא פשוט אנטישמי קטן".

יש כאלו שהחליטו להצביע למפלגות החרדיות כהצבעת מחאה נגד ההסתה של ליברמן?

"יש בהחלט תופעה של אנשים שהולכים להצביע ג' או ש"ס כמחאה על אמירותיו של ליברמן", מבהיר ברודצקי. "במערכת הבחירות הזו אני שומע הרבה שמתכננים להצביע למפלגות הדתיות, כדי לאזן גם את השמאל הקיצוני".

רוטנברג מכירה אף היא את התופעה של הצבעת מחאה למפלגות החרדיות ובטוחה גם שחלק מההצבעה נגד ליברמן נועדה להיאבק בשמאל לצד ההסתה הקשה גד מגזר החרדי. "מלבד ההסתה הקשה נגד המגזר החרדי, ליברמן הולך ומאמץ את האידיאולוגיה של מפלגות השמאל הקיצוני. בשנה שעברה הוא לא אמר שום מילה על חוק הלאום, עכשיו הוא דורש לשנות אותו, והוא גם מביע התנגדות לחוק קמניץ המגביל את הבנייה הערבית. גם בכך צריך להילחם", היא מבהירה.

שושנוב מוסיפה כי בעוד היא מתכננת להצביע בבחירות הללו למפלגת הליכוד, בתה ובנה קיבלו החלטה להצביע בפעם הראשונה למפלגות חרדיות. "הם יתחלקו בין תמיכה ב-ג' ובש"ס", היא מספרת בגאווה.

גאולה שושנוב גאולה שושנוב

האם אתם נתקלים בתגובות קשות למאבק שלכם?

רוטנברג נזכרת בפעם ההיא שבה העזה לכתוב על כך שגם לציבור החרדי יש רגשות בתגובה למאמר הסתה ברוסית. בתגובה לכך איחל לה גולש אחד "מוות יחד עם כלל החרדים". אולם זו דוגמה קטנה, לדבריה. "מאז שפתחתי את 'סכנה מביתנו' יש אנשים ברחוב שמזהים אותי כאויבת. רבים כותבים עלי שאני אנטי ציונית", היא משתפת. השיא היה כאשר הוגש לאחרונה תביעה כנגד רוטנברג, בגין... הסתה, ואחרים, ציניים לא פחות, האשימו את רוטנברג בכך שהיא מעודדת מלחמת אזרחים...

רוטנברג, מסתבר, איננה היחידה. שושנוב מספרת על השמצות קשות שמוטחות בה לאחר שהיא מגיבה בעד הציבור החרדי. "אני חוששת שזה ייגמר ביותר מהשמצות. המקרים שאירעו בשנה האחרונה, אחד בחיפה, כאשר יהודי דתי, רוסי דווקא, הוכה ביציאה מבית כנסת, וגם כעת בתל אביב, כשאדם היכה חרדי וטען כי החרדים ייבאו לארץ את הקורונה - מוכיחים שאנו לצערי בדרך לשם".

מסר לקוראים?

שושנוב: "אני ברחתי מאנטישמיות בחו"ל. נתקלתי באנטישמיות, לא פעם, בעיקר לאחר חתונתי, כשעברתי לגור במקום אחר". פעם אחת כזו זכורה לה במיוחד. "היה זה ברכבת", היא נזכרת. "אחד הנוסעים קם והתחיל להשמיץ אותי ואת כל היהודים. 'תלכו למדינות שלכם', הוא אמר, ואז הגעתי לכאן והתברר לי שפה ההסתה האנטישמית אף גרועה יותר. התבטאויות כמו: 'צריך לשרוף את כל הדתיים', ו'אני הייתי שורף את כל הדתיים ומפזר את האבק בכל אירופה'", היא מצטטת כמה התבטאויות שנתקלה בהם בתקופה האחרונה.

שושנוב מבהירה כי היא לא מצפה מליברמן, קושנר ותומכיהם לדבר, אולם תוהה: "אם אתם רוצים לעשות לחרדים את כל מה שכתבתם, למה בכלל באתם לארץ? לא ידעתם שזה ארץ היהודים? אני הגעתי לארץ בגלל שאני יהודייה, איני יודעת אם הם יהודים בכלל...", היא אומרת, ותוהה: "איך הממשלה עדיין לא אסרה על המפלגה הזו להתמודד בבחירות?!".

רוטנברג מתחברת אף היא לתחושות של שושנוב: "כאשר אני רואה את התכנים הללו, התחושה שלי היא שטעיתי בכתובת כאשר הגעתי אל המדינה הזו. כיצד אף פוליטיקאי לא מרים את קולו על מה שקורה כאן? אני לא ציפיתי על זה שאני אצטרך להגן על יהודים במדינה יהודית".

למרות כל זאת, ברודצקי אופטימי. "למרות שההסתה הזו כנראה תמשיך ואולי תחריף בהמשך, ככל שהיא תהיה יותר חריפה ויותר מגעילה, הציבור יתחיל להתעורר, ובהמשך מישהו יטפל בכך וגם בחוק השבות שמאפשר לכל הגויים האנטישמיים להגיע ארצה".

תגיות:בחירותישראל ביתנואביגדור ליברמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה