פורום מומחיות

מה עושים כשחוסר האונים משתלט?

מה עושים כשהתפקוד נפגע, מה המשמעות של מחסור באבץ, ומהי חרדת בחינות?

  • כ"ב ניסן התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

תחת משבר הקורונה אני מוצאת עצמי מתפקדת כאמא, כמורה וכבעלת המקצוע שאני מחזיקה בו, ואל מול כל אחד מהנ"ל אני עומדת חסרת אונים. איכות התפקוד שלי נפגעה, והתוצאות בשטח בכל התחומים עליהם הייתי מופקדת נפגעו. אני לא רואה עצמי ממשיכה כך לתקופה כה ארוכה. מה עושים?

חוסר אונים הינו מושג הגורר עמו רגשות נוספים, כגון חוסר ודאות, בלבול, ספק, עצב, תסכול וכו'.

חוסר אונים הינו ההכרה, בה' הידיעה, שאני כרגע חסר כלים להכלת המציאות סביבי, ועלי להכיל את ה"אין", את הנעלם - אותו חלק חסר המונע ממני להמשיך רצוני לשלוט על הקיים.

המציאות שהייתי רגיל אליה איננה, נעלמה ואל מול החדשה אני עומד חסר כל, ללא כלים ומלא כלימה.

ובכל זאת ה"אין" הזה מבקש לטמון בי את ההבנה כי גם החיים בחוסר (חוסר אונים, חוסר ודאות, חוסר כלים) הם חיים שהקב"ה רוצה שאחיה כעת!

אם אבחר לאמץ את חוסר האונים הזמני הזה, ולא אתנגד לו, הוא עוד עשוי ללמדני תובנות עמוקות על מהות החיים וחיותם שספק אם היו נלמדות בלעדיו.

חוסר אונים נועד לחדד בי את ההבנה התת הכרתית כי לא הכל אני יודע, ולא לכל שאלה ישנה תשובה.

כשאני מרפה מנוכחותי ועושה רק את מה שאני מסוגל לו בעת הזו, כשאני מודע לחלל החסר ולשינוי פני המציאות ולא מתרגש מכך - או אז נכנסת ההבנה שיש הבנה שהיא למעלה משכלי, ואז אני פנוי לשאת את הנעלם וללמוד מהנסתר.

(ענבל אלחייאני, MA, מטפלת מוסמכת ב-NLP ובדמיון מודרך, כותבת ומרצה בתחום)

* * *

בבדיקות הדם האחרונות התגלה לי שחסר לי אבץ. אני בת 28. מה עלי לעשות? ומה המשמעות של מחסור באבץ?

אבץ הוא אחד המינרלים הנצרכים בכמות זעירה, אך למרות זאת יש לו תכונות חשובות רבות.

לאבץ מספר תפקידים חשובים: הוא בעל השפעה על מצב הרוח, יש לו תפקיד בהתפתחות המערכת החיסונית ובסינתזת חלבונים, הוא עוזר בבניית העצמות בשלד, ויש לו תפקיד בהתגברות על זיהומים.

האבץ גם אחראי על חוש הטעם.

במספר מחקרים נראה שחולי סרטן הוושט סבלו ממחסור באבץ. האבץ הכרחי להעברת ויטמין A מהכבד, ולכן באופן עקיף הוא מונע התפתחות של סרטן הריאות.

לתפריט היומי חשיבות רבה בספיגת האבץ.

הסימנים למחסור: ירידה בתאבון, ירידה בחוש טעם וריח, שינוי במצב רוח, עיכוב בהחלמת פצעים, דכאון, בחילה, נשירת שיער, שלשול, ירידה בעמידות לזיהומים ובעיות בגדילה.

אנשים העוסקים בפעילות גופנית מוגברת עשויים לפתח מחסור, כיוון שהם מאבדים אבץ בזיעה.

דיאטות עשירות בסיבים ואכילת פירות וירקות בלבד עלולות לגרום למחסור באבץ.

גם מחלות כרוניות ומצבים אקוטיים כגון ניתוחים, כוויות ופציעות יגרמו לאבוד גדול של אבץ.

מקורות לאבץ: קטניות יבשות, אגוזים, קמח מלא ומוצריו, ביצים ובשר.

(ד"ר סיגל תמיר, ד"ר לתזונה ומדעי ההתנהגות)

* * *

בתי בת ה-16 חושבת שיש לה חרדת בחינות. מה זה בדיוק, ולמה זה קורה? והאם יש מה לעשות עם זה?

חרדת בחינות היא תופעה אשר מתאפיינת בהגברה משמעותית ברמת המתח, ובהתרגשות מוגזמת סביב בחינות. היא עלולה להגביר את המתח עד כדי חוסר תפקוד לקראת ותוך כדי המבחן, ועלולה לפגוע ברמת ההישגים של התלמידים, וכתוצאה מכך לפגוע גם באיכות החיים של התלמיד, במוטיבציה להתמיד בלימודים וכן בדימוי העצמי של הילד.

הסיבות שמאחורי התופעה שונות ומגוונות. ביניהן ניתן למצוא גורמים כמו פרפקציוניזם, ציפיות מוגזמות של הילד או ההורים, טראומות למידה, פחד מכישלון, נוקשות ובעיות בדימוי העצמי, פחד מהצלחה והעדר מיומנויות למידה. לעיתים קרובות, בעקבות תופעת חרדת בחינות, התלמידים לא מבטאים את הידע ואת המיומנויות שלהם, ולא מממשים את הפוטנציאל האמיתי הטמון בהם.

חרדת בחינות באה לידי ביטוי בכמה מישורים. במישור הפיזיולוגי עלולות להופיע תחושות גופניות לא נעימות, כמו "פרפרים בבטן", רעד, הזעה, בחילה, כאבי-ראש, הפרעות שינה, כאבי-בטן ושלשולים.

כמו כן אפשר לזהות את ההשפעה של חרדת בחינות גם במישור המחשבתי, הרגשי וההתנהגותי - בקשיי ריכוז, חסימות ("בלקאאוט"), קושי בלהחליט להתיישב וללמוד, דחיינות, תחושת פחד וחוסר ביטחון, מועקה ולחץ.

ניתן לפתור חרדת בחינות, וכדי לעשות זאת לעומק ומהשורש, יש להתייחס לאמונות, למחשבות ולרגשות המהווים את הבסיס לחרדה, ולספק כלים שיאפשרו לילד להגיע לאיזון ולשלוט על עצמו, על מנת להביא לידי ביטוי את היכולות, הידע והמיומנויות שלו.

(אורלי סמירה, יועצת זוגית ופסיכותרפיסטית CBT)

תגיות:פורום מומחיותקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה