חדשות בארץ

ריבלין העניק את המנדט לנתניהו: "ההכרעה אינה קלה"

הנשיא ראובן ריבלין הודיע על החלטתו להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, שזכה למספר הגבוה ביותר של ממליצים: "זו אינה הכרעה קלה בעיניי, אך אני עושה את המוטל עליי כנשיא הכפוף להוראות החוק ולהחלטות בית המשפט ומגשים את רצונו של הריבון – העם"

ריבלין (צילום מסך, לע"מ)ריבלין (צילום מסך, לע"מ)
אא

(עודכן: 12:29)

הנשיא ראובן ריבלין הודיע בצהריים (שלישי) על החלטתו להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, שזכה לתמיכתם של 52 חברי כנסת, לעומת 45 ממליצים ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד ושבעה ליו"ר ימינה נפתלי בנט. בהצהרה שמסר מבית הנשיא, הביע ריבלין אי נחת מהטלת המנדט על מועמד נגדו הוגש כתב אישום, אולם הבהיר: "אני עושה את המוטל עליי במסגרת תפקידי כנשיא, הכפוף להוראות החוק ולהחלטות בית המשפט ומגשים את רצונו של הריבון – העם".

"נבחרתי כנשיא המדינה בהכרעת רוב חברי הכנסת ה-19", פתח ריבלין את דבריו. "לא דמיינתי ולא פיללתי שפעם אחר פעם, חמש פעמים, תוטל עליי ההחלטה הקשה על מי להטיל את הרכבת הממשלה. גם אני הייתי רוצה שבית הנשיא לא יתערב בצורה ישירה כל כך במערכת הפוליטית, אבל זה תפקידי – זה תפקידו של בית הנשיא".

"חוק יסוד הממשלה מחייב אותי, כנשיא המדינה, להטיל את הרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת שהסכים לכך. הדמוקרטיה הישראלית יונקת כל כולה מרצון הבוחר. תפקידו של הנשיא בבחירת המועמד עליו תוטל מלאכת הרכבת הממשלה הינו, בראש ובראשונה, להביא לידי ביטוי את רצונו של הבוחר. לפיכך, כפי שחזרתי ואמרתי במערכות בחירות קודמות, וגם לפני ימים ספורים – השיקול המרכזי שעל נשיאי ישראל לשקול בקבלת ההחלטה על מי להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה הינו למי יש את הסיכוי הגבוה ביותר להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת החדשה".

ריבלין ציין, כי מסבב ההתייעצויות שערך התרשם כי "לאף אחד מהמועמדים אין בשלב זה סיכוי להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת. למעשה, אילו החוק היה נתון בידי הייתי מעביר את ההחלטה לנציגי העם, לכנסת, אך איני יכול לעשות זאת כי החוק קובע שאני צריך להחליט. בשלב בו אנו מצויים, החוב מחייב אותי להטיל את הרכבת הממשלה על אחד מן המועמדים".

"אני מודע היטב לעמדת רבים בציבור, לפיה על הנשיא להימנע מהטלת תפקיד על מועמד שיש נגדו כתב אישום. אלא שעל פי החוק והחלטת בית המשפט, ראש הממשלה יכול להמשיך בתפקידו גם תחת כתבי אישום. יתירה מזאת, סוגיה זו של הטלת התפקיד על מועמד שיש נגדו כתב אישום נתונה במחלוקת פוליטית וציבורית עזה. משכך, סברתי שעל נשיא המדינה להימנע מהכרעה על בסיס שיקול זה, מתוך אחריות לצביונו של מוסד הנשיאות ולאמון שהוא זוכה לו מכל חלקי העם. נשיא המדינה אינו מחליף את המחוקק, ובוודאי שאינו מחליף את בית המשפט. זה תפקידה של הכנסת להכריע בסוגיה המהותית והערכית על כשרותו של מועמד הנתון תחת כתבי אישום לכהן כראש ממשלה".

"במצב דברים זה, בו אין רוב של 61 חברי כנסת התומכים במועמד מסוים, ובאין שיקולים אחרים – קיבלתי את הכרעתי בהתאם למשתקף ממפת הממליצים, המעידה על סיכוי גבוה מעט של חבר הכנסת בנימין נתניהו להרכיב ממשלה. לפיכך החלטתי להטיל עליו את התפקיד להרכבת הממשלה. הכרעה זו אינה הכרעה קלה בעיניי ברמה המוסרית והערכית. מדינת ישראל איננה דבר מובן מאליו. אני חרד כמוכם למדינתי, למדינתנו, אך אני עושה את המוטל עליי במסגרת תפקידי כנשיא מדינת ישראל הכפוף להוראות החוק ולהחלטות בית המשפט ומגשים את רצונו של הריבון – הוא העם בישראל", סיכם ריבלין.

על פי חוק יסוד הממשלה, לרשותו של נתניהו יעמדו 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה. במצב בו יידרש לו פרק זמן נוסף למיצוי המגעים הקואליציונים, בסמכות הנשיא להעניק לו ארכה של עד 14 יום נוספים על פי החוק. אם נתניהו ייכשל במשימה, יוכל ריבלין להטיל את התפקיד על מועמד אחר. עם זאת, במהלך סבב ההמלצות אתמול אמר הנשיא כי ייתכן ויבחר להעביר את המנדט לכנסת.

תגיות:ראובן ריבליןבחירות 2021

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה