חדשות בארץ

לפיד: זאת הממשלה שבכוונתי לנסות להקים

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, פירט את תוכניותיו להקמת ממשלה, במידה וראש הממשלה בנימין נתניהו ייכשל במלאכת ההרכבה: "יהיו בה שלוש מפלגות ימין מובהקות, שתי מפלגות מרכז ושתי מפלגות שמאל ציוני. אף אחד לא יקבל את כל מה שהוא רוצה, אבל יהיה איזון". נתניהו ייפגש עם ראשי המפלגות בגוש התומך בו ועם יו"ר ימינה נפתלי בנט

לפיד (צילום: אורן בן חקון, פלאש 90)לפיד (צילום: אורן בן חקון, פלאש 90)
אא

יום לאחר שהנשיא ראובן ריבלין העניק לראש הממשלה בנימין נתניהו את המנדט להרכבת הממשלה, פרסם הבוקר (רביעי) יו"ר יש עתיד יאיר לפיד פוסט בפייסבוק, בו פירט את כוונותיו לגבי הממשלה שהוא מתכנן להקים, במידה ונתניהו ייכשל במלאכת ההרכבה: "יהיו בממשלה שאנחנו מנסים להקים שלוש מפלגות ימין מובהקות (ימינה, תקווה חדשה וישראל ביתנו), שתי מפלגות מרכז (יש עתיד וכחול לבן) ושתי מפלגות שמאל ציוני (העבודה ומרצ). איש לא יזנח את האידיאולוגיה שלו, אבל כרגע יש לנו בעיות דחופות יותר".

"השלב הראשון לא פעל לטובתנו", פתח לפיד. "נתניהו קיבל את המנדט ראשון. חבל, אבל זה לא אומר שאנחנו מפסיקים לעבוד. המטרה הייתה ונשארה אחת: להקים ממשלת הסכמה לאומית, שתטפל במשבר העמוק שאנחנו נמצאים בתוכו. ישראל היא מדינה פצועה. כלכלית, חברתית ולאומית. תפקידנו לעשות הכל כדי לשנות כיוון".

"בימים האחרונים מתקיים דיון תקשורתי זועף, רצוף עלבונות, בשאלה אם זו תהיה 'ממשלת ימין' או 'ממשלת שמאל'. התשובה היא שזו תהיה ממשלתם של הישראלים המודאגים. אלה שחושבים שכרגע הרבה יותר חשוב לדאוג לפרנסה ולשלום בית בחברה הישראלית. החשדנות לא תוביל אותנו לשום מקום. עלינו לבצע 'קפיצת אמונה'. לבנות ממשלה שמבוססת על כך שאנחנו מאמינים בכך שגם אנשים אחרים, שחושבים אחרת, מעוניינים שיהיה פה טוב".

לאחר שפירט את הרכב הממשלה אליו הוא שואף, הוסיף לפיד: "זה אומר שאף אחד לא יקבל את כל מה שהוא רוצה, אבל יהיה איזון שיכריח אותנו להתמקד במטרות מעשיות: תקציב, בריאות, חינוך, הצורך הדחוף להוריד את הלהבות בחברה הישראלית. בדרך, עלינו לשנות גם את שיטת הממשל הפגומה שלנו".

"כלי העבודה העיקרי של ממשלה כזו יהיה היכולת לדבר ולמצוא פתרונות. רק בשביל זה כדאי לנו שהממשלה הזו תקום. כדי שאנשים יבינו שגם מי שחושב אחרת מהם, יכול לרצות בטובתם. הממשלה הזו תהיה מבוססת על כבוד הדדי. אזרחי ישראל מוכרחים לראות מולם מנהיגים שיודעים לשים בצד את המחלוקות ולפעול למען מטרה משותפת", סיכם לפיד.

כזכור, לפיד אמר שלשום כי הציע לשותפו המיועד לממשלה, יו"ר ימינה נפתלי בנט, לכהן ראשון כראש ממשלה ברוטציה עמו. בנט, לשון המאזניים במבוך הפוליטי שנוצר לאחר הבחירות, הבהיר אתמול כי מבחינתו שתי האופציות קיימות – חבירה לממשלה בראשות נתניהו, או ממשלת רוטציה פריטטית עם הגוש להחלפת נתניהו. הוא הדגיש, עם זאת, כי גם ממשלה משותפת עם השמאל צריכה לשקף את התפלגות הדעות בעם ולהיות "ממשלה לאומית ימנית" – הצהרה שזכתה לתגובות זועמות בשמאל.

בחדשות 13 דווח אתמול, כי בנט אמר בשיחות סגורות כי בכוונתו להקים ממשלה עם לפיד במידה ונתניהו ייכשל במלאכת ההרכבה. ראש הממשלה ייפגש היום עם ראשי המפלגות בגוש התומך בו – ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית. מחר הוא ייפגש עם בנט, שהצהיר כי יגיע "עם רצון טוב" למשא ומתן הקואליציוני. יו"ר ימינה צפוי לדרוש תג מחיר גבוה עבור הצטרפותו לממשלה בראשות נתניהו, אלא שגם אם יושגו הסכמות – נתניהו יזכה לתמיכה של 59 חברי כנסת בלבד. האפשרויות העומדות לרשותו הן הקמת ממשלת מיעוט שתסתמך על הימנעות של רע"מ, או צירוף עריקים מתקווה חדשה – אפשרויות שבשלב זה מסתמנות כקלושות.

יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', הבהיר אמש שוב כי לא יסכים להקמת ממשלה שתסתמך על תמיכה מבחוץ של רע"מ. "מי שכופר בהיותה של ישראל מדינה יהודית ומסרב לכבד את המנון המדינה במשכן הכנסת לא אמור לכהן כחבר כנסת, ובוודאי לא כשותף לשום ממשלה. גם לא בישראבלוף של 'הימנעות מבחוץ'. לא יהיה", כתב בטוויטר. בליכוד ינסו להפעיל עליו לחצים כבדים, שיכללו פניות לרבנים בניסיון להכשיר את המהלך. השר יעקב ליצמן (יהדות התורה) סיפר הבוקר ברדיו "קול ברמה" כי שוחח אתמול עם סמוטריץ': "הבנתי שיש נוסחאות לפתרון".

גם בגזרה מול תקווה חדשה נדמה, כי נתניהו ניצב בפני משוכה קשה. בכאן חדשות פורסם אמש, כי חברות הכנסת הכנסת שרן השכל ויפעת שאשא ביטון קיבלו הצעות לערוק לליכוד ולהתמנות בתמורה לשרות בממשלה. השתיים דחו את ההצעות. במפלגתו של גדעון סער מכריזים כי לא יהיו עריקים, ופועלים לקדם את המגעים להקמת ממשלת הרוטציה הפריטטית להחלפת נתניהו.

תגיות:יאיר לפידנפתלי בנטבחירות 2021

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה