פורום מומחיות

אפשר להצליח לרזות אחרי האוכל של פסח?

איך אפשר לרזות אחרי האכילה של החג, למה הילד חזר להרטיב בלילה, ולמה בעלי עוזר לאחרים יותר מאשר לי?

  • כ"ט ניסן התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כל תקופת הפסח אכלתי ללא הפסקה, לא הקפדתי על הכללים, אף על פי שאני יודעת אותם. משהו בניחוחות החגים ובאירוח המשפחתי גרם לי לאכול ללא הפסקה, ועכשיו אני בוכה על התוצאות, העליתי חמישה ק"ג בשבוע אחד... מה אעשה? איך ארזה?

ראשית, יש להבין שדיאטה אינה עוזרת כל עוד לא משנים את אורח החיים, את החשיבה הלא מודעת (תת המודע) ואת הרגלי ההתנהגות הקשורים באכילה.

יש להבין שעל מנת לרזות ולשמור על המשקל יש לטפל בבעיית ההשמנה מהשורש.

ללמוד מה מניע אותנו לאכילה, וללמוד לשלוט בדחף האכילה, משום שמילת המפתח הינה שליטה. לדעת איך לשלוט על הדחף לאכילה ע"י שינוי תהליכי חשיבה, מודעות עצמית ושינוי התהליכים של תת המודע אשר גורמים לרצון לאכול שלא מתוך רעב תוך אכילה נכונה.

טעות נפוצה הינה להתייחס אל הדיאטה כאל פרויקט שיש לו התחלה וסוף, כיוון שאז מצפים לסיום בו ניתן לאכול שוב מכל הבא ליד.

כאשר אוכלים תוך כדי תהליך ההרזיה מכל סוגי המזון, ללא איסורים, אבל בכמות הנכונה ובצלחת אחת בכל ארוחה, מצליחים לחזור למשקל באופן נכון.

(ד"ר סיגל תמיר, ד"ר לתזונה ומדעי ההתנהגות)

* * *

יש לי ילד בן 6 וחצי, עם הרטבת לילה. לאחר תקופה שהיה יבש, החל לקום רטוב. קשה לי מאוד עם כך - וכמובן לבני הבית, האחים, לא נעים. שוחחנו איתו, והוא כאילו לא מבין. חשוב להדגיש שהוא ילד שמצליח בלימודים, אך בהרטבה - ללא הועיל. מה אפשר לעשות?

בדרך כלל, ילדים שסובלים מהרטבת לילה שהצליחו להיות יבשים, ולפתע במשך תקופה ההרטבה חוזרת - זה יושב על משהו.

הרטבת לילה = פחד.

מומלץ לבדוק ממה הפחד. מה היה הטריגר לכך?

יתכן שהילד לא יידע לשתף. נסי לבדוק אם פחד בהזדמנות כלשהי, ולשוחח אתו על כך. ברגע שמעלים את העניין למודע, הפחד קטן, ובעזרת ה' הילד יהיה בטוח בעצמו, ויוכל לשלוט על צרכיו.

(רבקה בר שלום, מטפלת רגשית בפסיכודרמה)

* * *

יש לי בעל הכי טוב בעולם. כל היום נותן צדקות ומעשרות. כולם מכירים אותו באזור שלנו כמלאך. הבעיה שלי היא שבבית זה לא ניכר. הוא הרבה יותר מהר הולך לעזור לשכן לבנות ארון, מאשר לעזור לי במטבח לקלף תפוחי אדמה. אם תעמידו מולו את הילד של השכנים שמחכה שיעבירו אותו את הכביש, או אותי עם סלים בידיים שצריך להעלות הביתה - אני בטוחה שירוץ לעזור לבן השכנים לחצות את הכביש. מצד אחד אני שמחה שהוא עושה טובות, אך מצד שני צורם לי שאני צריכה לבקש דברים חמישים פעמים, ולא נענית. איך אפשר להסביר לו את זה?

הציווי לכולנו הוא: עניי עירך קודמים! ולא היו צריכים לומר לנו זאת אם זה היה ברור מאליו.

אנשים אוהבים יותר לעזור לאחרים. שם הם מקבלים יותר תודות, שם הם נקראים יותר בעלי חסד, שם רואים שהם עוזרים, שם הם נותנים מבלי לקבל חזרה.

הרבה מאוד סיבות לעזור לאחרים.

ומה הסיבה לעזור בבית? לא הרבה למראית-עין.

לעומת זאת, אם הוא ידע שכאשר הוא עוזר בבית, אין מסתכלים על זה כמובן מאליו, מעריכים זאת, אומרים לו מילה טובה - כי אז ירגיש שכדאי לו ושווה לו גם לעשות לבית שלו.

על פי רוב, אנחנו רואות רק את הזמנים שהוא לא עושה. אם תנסי לחפש, תגלי שגם בבית הוא עושה דברים, אלא שטאטאת אותם אל מתחת לשטיח, כי בחוץ הוא עושה כל כך הרבה ביחס לעזרה הקטנה שמגיש בבית, לדעתך.

אם תצליחי לראות את הדברים הקטנים שהוא עושה בבית, החמיאי לו על כך שהקדיש זמן עבור הבית. החמיאי לו שעשה כל כך יפה וטוב את מה שעשה, ואל תשכחי גם לשבחו ולעודדו על מה שעושה בחוץ, לאנשים אחרים. הוא עושה טוב, מגיע לו.

(מנוחה פוקס, סופרת ומומחית תהליכי חינוך)

תגיות:דיאטהפורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה