ונשמרתם

הורים לאלרגניים זועמים: "איך משווקים מוצר כזה ולא מזהירים? כאן לא יעזור אפיפן"

בעקבות סערת המסעדה הבשרית בה מצאה את מותה השבוע אושר דרעי ז"ל, הורים רבים לאלרגניים נסערים בשל הודעה שנשלחה בקבוצות ווטסאפ סגורות, על מוצר חדש שמשווק בארץ, ובעייתי לאלרגניים

אא

בעקבות סערת המסעדה הבשרית בה מצאה את מותה השבוע אושר דרעי ז"ל, הורים רבים לאלרגניים נסערים בשל הודעה שנשלחה אתמול (א') בקבוצות ווטסאפ סגורות, על מוצר חדש שמשווק בארץ, ובעייתי לאלרגניים. 

המוצר - שמנת צמחית להקצפה של חברת  Upfieldpro Fessional המשווקת ממרחים ומוצרים נוספים צמחיים, מכילה בתוכה פול - רכיב שאנשים רבים, לרבות ילדים, אלרגיים אליו. 

המוצר עורר סערה ברשתות החברתיות, ובפרט בקרב קבוצה סגורה בפייסבוק של אנשים שסובלים ממחסור באנזים G6PD.

לא די בכך שהוא אינו נושא עליו אזהרה שהוא מיוצר מפול, נכתב עליו בפירוש כי הוא אינו מכיל אלרגניים. 

למה זה כל כך מסוכן עבורם? אותם אנשים שסובלים ממחסור באנזים זה למשל, עשויים לחוות פירוק מואץ של כדוריות דם אדומות במידה והם צורכים מזון שהם רגישים אליו, כדוגמת הפול. 

מצב זה מוגדר מבחינה רפואית בשם 'משבר המוליטי', ובין היתר הוא עלול לגרום לסיבוכי דלקת ריאות ואי ספיקת לב. את המחסור באנזים הזה ניתן לגלות בבדיקות דם רגילות, ובין הסימפטומים המעידים על הימצאותו יכולים להיות שתן כהה מן הרגיל, כאבי בטן תכופים ללא סיבה, בחילות, צהבת, עייפות גדולה וכרונית ועוד. 

"אחרי האסון הכל כך מיותר שקרה השבוע במסעדה, לכתוב על קרם שמנת צמחי שמכיל פול שהוא יתאים לאלרגנים, זה 'להכשיל' מראש את הטבח, הסועד, המלצר וכל מי שייקח אחריות וינסה לברר אם המוצר מכיל אלרגניים", מזדעקים כעת הורים לילדים אלרגניים שחסרים את האנזים הזה בגופם, תוך שהם טוענים כי גם אם רגישות לפול לא מוגדרת כ'אלרגיה', יש אנשים שזה מהווה עבורם סכנת חיים ו"שום מזרק אפיפן לא יוכל להציל אותם", הם אומרים בראיון ל'מאקו'.  

לטענתם, מוצרים שעשויים להוות סכנת חיים לפלח גדול מהאוכלוסייה חייבים להיות מסומנים בצורה מובהקת ומודגשת, לבל תחזור על עצמה טעות כמו זו שקרתה במסעדה הבשרית. ככלות הכל, סועד שיושב במסעדה כזו, כלל לא מעלה על דעתו שישנה אפשרות כלשהי להימצאות רכיבי חלב במנות שהוא הזמין.

עם זאת, אדם שרגיל לפול נתון באותה סכנה בדיוק, שכן לו יצוייר שבאותה מסעדה היו משתמשים בשמנת זו להקצפה עבור הקינוח - איש לא היה יכול לנחש שהמוצר הזה מכיל אלרגן מסכן חיים. "אם אין אזהרה מודגשת על גבי המוצר, גם מטבח מוסדי כמו אותה מסעדה, יכולים לטעות בזה", הם אומרים. 

מהחברה המשווקת 'אפפילד' יצרנית המוצר 'פלורה' נמסר כי "לאור הפניות הרבות לגבי מוצר פלורה קרם צמחי לבישול והקצפה על בסיס פול, אנו מבקשים להבהיר כי מדובר במוצר ששווק למספר מצומצם מאוד של לקוחות, אשר לא ניתן להשיגו ברשתות המזון הגדולות בישראל. ראוי להדגיש, כי המוצר קיבל את כל האיש/ורים הדרושים מאת משרד מהבריאות בישראל ועומד בכל התקנים המחמירים. חשוב לנו לציין כי החל מהמלאי הקרוב נשווק ללקוחותינו תחליף שמנת פלורה על בסיס עדשים ולא על בסיס פול".

תגיות:שמנתאלרגיהפול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה