כתבות מגזין

לאחר 70 שנה: בר מצווה מרגשת במיוחד בכותל המערבי

"חזרנו להיות בן 13", אמרו 10 ניצולי השואה, שחגגו אתמול בר מצווה מאוחרת ברחבת הכותל המערבי, וקיבלו זוגות תפילין חדשים. אף פעם לא מאוחר מדי

  • ח' אייר התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

10 ניצולי שואה הגיעו אתמול (שני) לכותל המערבי, וציינו לראשונה את חגיגת הבר מצווה שהפסידו, כאשר היו עסוקים במנוסה מפני הנאצים. "חזרתי להיות היום בן 13", אמר אחד מהם, אברהם אלסטר, בהתרגשות גדולה.

אברהם, ועוד 9 ניצולי שואה כמוהו, לא ציינו מעולם את בר או בת המצווה שלהם. "למי היה ראש לבר מצווה?", אמר לאתר ynet בהעלותו זיכרונות על ימי ילדותו. "ברחנו מהנאצים, היינו עסוקים בהישרדות תמידית. למי היה ראש לבר מצווה?!"

במהלך האירוע המרגש, הגיעו 10 ניצולי שואה לכותל המערבי, שריד בית מקדשנו. הגברים הניחו תפילין ועלו לתורה אחד אחרי השינה. הנשים אף הן חגגו בת מצווה מאוחרת, בברכות ואיחולים. את האירוע יזם מוזיאון ידידי ישראל, בשיתוף עם עמותת "יד עזר לחבר", ובו השתתף גם רב הכותל.

"היום אני חוזר להיות נער בן 13", אמר אלסטר בהתרגשות עמוקה. "לחגוג בר מצווה מעניק לי מרגוע, זה יום גדול עבורי. אני לא זכיתי לחוות בר מצווה, אלא חוויתי בריחה מתמדת בזמן מלחמת העולם השנייה, עם רעב קשה".

אלסטר סיפר על נס הצלתו: כאשר היה בן חמישה חודשים נמלטו הוריו במהירות מפולין והשאירו אותו בטעות אצל הסבתא. "תוך כדי מנוסה, ההורים שלי שאלו אחד את השני, איפה התינוק? התברר שנשארתי בטעות אצל סבא וסבתא, אבל העגלון לא רצה לחזור. בסוף, לאחר מאמצי שכנוע, העגלון שב על עקבותיו והוריי לקחו אותי.

"לאחר המלחמה התברר שניצלתי ממוות בטוח. מיד לאחר שסבתא מסרה אותי להוריי, היא נרצחה בידי הנאצים. באותו יום גם סבי עבר התעללות קשה, וזקנו נשרף. רק אנחנו ניצלנו.

משפחת אלסטר נדדה בחוסר כל ממקום למקום, וניסתה להגיע אל הגבול הרוסי, ומשם – נשלחו לסיביר. "עברנו שם סבל נורא", אומר אברהם. "בסוף, בשנת 1950 הצלחנו לעלות לארץ מאוזבקיסטן".

אלסטר, שכיום הוא סבא-רבא ל-11 נינים, מציין כי החיים בארץ היו לא קלים. "מי חשב בכלל על בר מצווה?!", הוא אומר ומודה כי כעת, עם החגיגה בכותל, הוא "חזר לימי העלומים". במהלך האירוע הוענקו לניצולים תפילין חדשים.

הרב זמיר כהן - תגליות מרגשות על עוצמת התפילין:

 

מה מיוחד במצוות התפילין? הרב זמיר כהן בקטע נפלא על הסגולה שמשפיעה על היום כולו באנרגיות חיוביות:

 

איך נשארים מאמינים אחרי התופת? הרב לאו ב-4 דקות מטלטלות:

 

סדר הנחת תפילין, הברכה המלאה, 6 סרטונים להדגמה ועוד, לחצו כאן

תגיות:ניצולי שואהבר מצווההכותל המערביתפילין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה