יהודה אייזיקוביץ

תקיפת דתיים וחרדים: הטיקטוק הערבי הוא בסך הכל המשך למה שקורה בתקשורת הישראלית

היחס הסלחני והשתיקה התקשורתית מול התבטאויות נגד חרדים מעבירים מסר מסוכן שמחלחל מטה אל הציבור הרחב, והתוצאות בהתאם: עלייה דרמטית במקרי פגיעה באנשים בעלי זהות דתית וחרדית מידי צעירים ערבים

אא

ברשתות החברתיות הופץ לאחרונה סרטון, בו נראה ערבי מטיח סטירת לחי מצלצלת בפרצופו של תלמיד ישיבה שעשה את דרכו הביתה ברכבת הקלה בירושלים. הלם וזעזוע. התקשורת הזדעקה, המשטרה מיהרה לעצור חשודים. נראה היה שלכולם ברור שאי אפשר לעמוד מנגד כאשר ערבים פוגעים כך בחרדים, וחייבים לגדוע את התופעה באיבה לפני שהמצב יחמיר וייגרמו פגיעות בנפש.

אולם מה שנראה פשוט ומובן במלחמה נגד ההסתה האנטי חרדית ברשתות החברתיות, משום מה היטשטש או לא קיים כשמדובר בהסתה האנטי חרדית ברשתות התקשורת הממוסדות.

מערכת הבחירות האחרונה אומנם הסתיימה, אך גרורותיה הארסיות ממשיכות ללוות אותנו. טרם נדמו הקולות ושקטו המקלדות שהרעילו את האווירה הציבורית בתקופת הקורונה באמירות כאילו החרדים מפיצי מחלות ומסכנים את שלום הציבור, והנה הגיעה מערכת בחירות שהביאה פוליטיקאים ואחרים להמשיך במסורת החולנית והמעוותת של השמצת חרדים. הבולט שבהם הוא ללא ספק יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן: בתוכנית טלוויזיה בערוץ 12, הוא אמר שצריך לקחת "את החרדים יחד עם ביבי למריצה אחת, ולמזבלה". ההתבטאות המזעזעת הזאת זכתה לגינויים חריפים אך רק מצד חרדים וימניים, בעוד אנשי שמאל-מרכז והתקשורת ככלל שמרו על שתיקה רועמת.

עודנו עוסקים בהתבטאות מזעזעת אחת והנה מגיעה התבטאות מקוממת נוספת, הפעם מפרקליטות המדינה שהורתה שלא לפתוח בחקירה פלילית נגד המאייר ערן רובינפלד. נזכיר כי בתקופת הקורונה הגיב רובינפלד לידיעה שתלמידי הישיבות המשיכו ללמוד בתוך מתחמים סגורים, ותהה בפוסט שפרסם כי אם "הם כבר צפופים ומרוכזים בישיבות, למה לא לנעול ‏את הדלתות ולהזרים פנימה גז?".

ההחלטה ניתנה על ידי המשנה לפרקליט המדינה, נורית ליטמן, שבעבר כבר קבעה שלא ניתן להעמיד לדין אנשים שמסיתים נגד חרדים בגין גזענות שכן אין גזענות כלפי חרדים. במקרה של רובינפלד היא הודתה כי "יש בדברים משום עידוד לביצוע מעשה אלימות", אך הוסיפה כי בשל "העובדה שהוא הביע חרטה ומחק אותם, ובשים לב לזהירות הנדרשת בענייני חופש הביטוי, לא תיפתח נגדו חקירה כלשהי". כך דחתה המשנה לפרקליטות המדינה את התלונה, כמו עוד תלונות רבות בגין הסתה לחרדים שאף הן נסגרו ללא פתיחת חקירה.

היחס הסלחני והשתיקה התקשורתית מול התבטאויות נגד חרדים מעבירים מסר מסוכן שמחלחל מטה אל הציבור הרחב, והתוצאות בהתאם: במהלך השנה החולפת אירעו עשרות מקרים של פגיעות פיזיות או מילוליות בחרדים, שלא זכו לפרסום באתרי החדשות ובגופי התקשורת. כמו אותה אישה חרדית שעלתה לאוטובוס עטויה במסכה כנדרש, ועברה מסכת ביזיונות וקריאות גנאי מהנוסעים האחרים; או האברך מפתח תקווה חבוש המגבעת ועטוי חליפה כהה, שנהגי מוניות שירות לתל אביב כלל לא טרחו לעצור לו או ביקשו ממנו בנימוס שלא יעלה כי "הנוסעים האחרים חוששים לבריאותם"; כמו גם החרדית שפסעה לתומה ברמת גן וספגה יריקה מנערה חילונית, סתם כך בלי שום סיבה נראית לעין. בזמנו גם הופץ ברשתות החברתיות תיעוד מירושלים, בו נראים צעירים חילונים חוטפים את מגבעתו של תלמיד ישיבה חרדי ומשליכים אותה ארצה.

זהו רק לקט קטן של סיפורים מתוך רבים נוספים של פגיעה והתעללות בחרדים. בחלק מהמקרים זה הגיע כמעט לשפיכות דמים, כמו המקרה שתועד בפתח תקווה, כאשר מתנדב במשמר האזרחי תקף רב מבוגר שמשמש כראש כולל בשל ויכוח על עטיית מסכה, היכה והפיל אותו ארצה ובעט בו בראש. לולי האברכים שמיהרו להגן על הרב ולהרחיק את התוקף, מי יודע איך הסיפור הזה היה מסתיים.

תשאלו: מה פתאום קם אדם בבוקר ומחליט לפגוע בחרדים? מהיכן כל אותם פוגעים ומתעללים שאבו את ההשראה למעשיהם? האם סתם כך מהאוויר?!

התשובה ברורה: האנשים האלה חשופים לתקשורת שדאגה לפמפם את הנרטיב שהחרדים מפיצי מחלות, שהם מסוכנים לבריאות הציבור! שהחרדים ראויים ליחס שלילי ופוגעני. הנתונים מוכיחים שחלק מצרכני התקשורת הזאת ממושמע, הוא הבין את המסרים ופעל על פיהם.

כאמור, בימים האחרונים אנו עדים לעלייה דרמטית במקרי פגיעה באנשים בעלי זהות דתית וחרדית מידי צעירים ערבים. בקצב שעולה באופן מסחרר מתפרסמים בפלטפורמת טיקטוק וברשתות החברתיות השונות סרטונים בהם נראים צעירים ערבים לועגים, מכים ופוגעים בחרדים ובדתיים. הסרטונים הללו מזכירים באופן מזעזע אירועים דומים שהתרחשו בשנות השלושים באירופה. הנה, אפילו חברי כנסת הבינו שכך אי אפשר להמשיך והביאו להסרת הסרטונים מהטיקטוק ולחסימת חשבונותיהם של מפרסמי הסרטונים.

הזעזוע הציבורי הרחב מהפגיעה באנשים רק בשל היותם חרדים ודתיים, הסיקור הנרחב והטיפול היעיל מול הפגיעה של ערבים רק מחדדים את השאלה: מדוע נזעקתם, חברי כנסת נכבדים, רק כשהדבר קורה ברשתות החברתיות הערביות, בעוד כאשר התקשורת הישראלית הסיתה נגד החרדים – שתקתם? ואתם, האנשים במערכות התקשורת, האם הסתכלתם במראה? האם ראיתם את מה שאתם עוללתם לחרדים לפני שמיהרתם לדווח על מה שמעוללים הערבים?! 

אך גם לנו, הציבור הרחב, צריך להיות ברור שאי אפשר לעמוד מנגד כאשר ערבים או אנשי תקשורת פוגעים בחרדים. חובה עלינו למחות, להילחם בתופעה ולעצור אותה לפני שיהיה מאוחר מדי.

תגיות:אלימותערביםיהודה אייזיקוביץמאחורי הכותרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה