חדשות יהדות

ההיסטוריה חוזרת? הסופר ש"י עגנון ניצל  מהאסון במירון בשנת 1911, ופרסם את הנס

ההיסטוריה חוזרת: מסמך מרתק שפרסם הסופר שמואל יוסף עגנון בשנת 1911 - כשניצל מאסון במהלך ההילולה במירון, מקבל כיום משמעות כבדת משקל

בתמונה: ש"י עגנון יושב בשולחן הכתיבה בביתו, 1938. מתוך האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, ארכיון שי עגנון, הספרייה הלאומית בתמונה: ש"י עגנון יושב בשולחן הכתיבה בביתו, 1938. מתוך האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, ארכיון שי עגנון, הספרייה הלאומית
אא

ההיסטוריה חוזרת: מסמך מרתק שפרסם הסופר שמואל יוסף עגנון בשנת 1911 - מקבל כיום משמעות כבדת משקל, לאחר האסון במירון, שבו נספו 45 בני אדם. 

כבר אז התריע הסופר וכתב על קריסת הגג שאירעה במהלך ההילולה, ובתוך כך פרסם את הנס האישי שאירע לו בקובץ 'מעצמי אל עצמי'. "ואם אני מוסיף כאן את הנס שעשה לי בהילולא של רבי שמעון בר יוחאי במירון, כשנפלה גזוסטרא ונהרגו עשרים ושבעה מישראל ואני שעמדתי שעה קלה קודם לכן עם כל הקדושים - נותרתי חי. הרי באמת זכות היום נתגלגלה לי", כתב. 

הדברים פורסמו בכתבה בעיתון 'המוריה' שתיארה את האסון שהתרחש אז - בהילולת רבי שמעון בר יוחאי של שנת 1911, בה קיפחו את חייהם 11 בני אדם, ועשרות נוספים נפצעו. 

הדברים אף התפרסמו בספר 'בריחה מצפת' שבו סיפר המחבר זאב גלילי על הטרדיה שבה קיפח סבו, משה רוזנטל ז"ל, את חייו. "והנה פתאום נקרע מעל הגג מעקה הברזל הרעוע (גזוזטרא), הלך וסחף אתו אבנים כבדות והמון הנשענים עליו נפלו על ההמון הצפוף העומד למטה. נתגלה חזיון דמים נורא, אבני הבניין ומטילי הברזל כאילו התקשרו יחד להשחית ולחבל בלי חמלה. מספר ההרוגים מגיע לעשרה ומספר הנפצעים והנגועים לשלושים. ה'הילולה' נהפכה ליללה. נהרי דם ונחלי דמעות רחצו את חצר הצדיק", נכתב בעיתון 'הפועל הצעיר'. 

העיתון אף קרא לעם ישראל להאתחד באספה גדולה בבית הכנסת של האר"י הקדוש, "כדי למצוא את האשם", כך נכתב. כמו כן, קנאי העיר צפת גזרו שלא יסעו נשים אל הילולת הצדיק בל"ג בעומר, ולא יצאו לטיולים בעיר - כדי שחלילה לא תצא תקלה תחת ידיהן, ויבואו במגע עם גברים. 

תגיות:מירוןאסוןשי עגנון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה