חדשות בארץ

דרעי: "האסון הוא גזירת שמיים, אבל לא פוטר אותנו מבדיקה וחקירה"

בישיבת אבל מיוחדת בעקבות האסון בהר מירון, הבטיח ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הלקחים יופקו במלואם: "בשעות אלה של אבל לאומי חובה עלינו לעמוד יחד". שר הפנים אריה דרעי: "הגיע הזמן לטיפול שורש במירון"

דרעי בישיבת הכנסת, היום (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)דרעי בישיבת הכנסת, היום (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
אא

(עודכן: 17:25)

מליאת הכנסת קיימה היום (שני) ישיבת אבל מיוחדת בעקבות האסון הכבד בהר מירון. במהלך הדיון הבטיח ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הלקחים מהאסון יופקו במלואם. שר הפנים אריה דרעי קרא לערוך "טיפול שורש" בסוגיית הר מירון: "הרצון שלי הוא להבטיח שתתקיים בדיקה וחקירה מקיפה ויסודית".

את הישיבה פתח יו"ר הכנסת יריב לוין, שאמר: "האסון הנורא מחייב אותנו להבטיח שייעשו כל ההסדרים הדרושים, על מנת שאסון דומה לא יתרחש עוד לעולם. גם בשנים הבאות, ציבור עצום יבקש להגיע למירון ולקיים את ההילולה. עלינו לעשות הכל כדי שמסורת חשובה ומיוחדת זו תימשך. עלינו לוודא שביטחונם ושלומם של משתתפי ההילולה יובטחו".

"ראוי כי נקפיד על כך כי הנושא כולו יטופל בראש ובראשונה תוך עמידה על כבודם של נפגעי האסון. אך לכך עוד יהיה זמן. עד אז עלינו לנהוג באיפוק, חרף הקושי הגדול. זו העת להתייחד עם זכר ההרוגים ולחזק את משפחותיהם בכאבן הגדול. זו העת לשאת תפילה להחלמתם של הפצועים. מי ייתן ולא נדע עוד אסונות כאלה".

נתניהו, שעלה לאחר מכן לדוכן, אמר בראשית דבריו: "ליל ביעותים פקד אותנו בל"ג בעומר, לילה של חושך במקום אור. התמונות הנוראות פלשו לכל בית, החרידו כל אדם, סדקו כל לב – ואין מנחם. כולנו יחד מבכים את המכה העצומה. 45 עולמות מלאים אבדו לבלי שוב".

"במורשת עמנו אין אבל פרטי, גם אבלו של היחיד הוא אבל ציבורי. משום כך הנהגנו אתמול יום אבל לאומי, שמאחד את כל אזרחי ישראל. הרכנו ראש, הורדנו דגל, חיבקנו את המשפחות שחייהן התהפכו, התוודענו לסיפורם של הנספים. כולם אוהבי ישראל, כולם אוהבי התורה, כולם רצו לספוג מן הזוהר של רבי שמעון בר יוחאי".

נתניהו שיבח את הגילויים השונים של הערבות ההדדית שבאו לידי ביטוי ברחבי הארץ, והבטיח כי הרשויות יסייעו לשיקומן של המשפחות: "מבעד למסך הדמעות, ראינו בימים האחרונים ערבות הדדית במיטבה – מצד יהודים ומצד ערבים, ערבות הדדית עם לב ענק. המוני אזרחים התגייסו לעזרה עם כל הנשמה – תרמו דם, חילקו שתייה ומזון, הציעו אירוח, באו להלוויות, וגם כעת הם נמצאים עם קרובי ההרוגים ברגעי הייסורים הקשים ביותר. בני המשפחות לא לבד, וזהו הדבר החשוב ביותר – לוודא שהם לא לבד. אנחנו נעזור להם בכל מה שנוכל כדי שיוכלו לשקם את חייהם. אנו מטים אליהם כתף תומכת – אתמול, היום, מחר. תמיד".

בהתייחסו לדרישה הנשמעת להקמת ועדת חקירה ממלכתית, אמר ראש הממשלה: "חובתנו היסודית היא לבדוק כל היבט של אסון מירון. בתום ימי האבל נבחן בצורה סדורה, מעמיקה ואחראית את כלל הנושאים שקשורים בהתכנסות בהר, בהווה ובעבר. את ההגעה, את האבטחה, את הכניסה והיציאה, את פריסת הזמן והכוחות, ומעל לכל – את השינויים ההנדסיים הנדרשים באתר ואת נושא ההפקעה, הניהול והאחריות. נפיק את מלוא הלקחים לעתיד כדי שאסון כזה לא יחזור על עצמו".

"אלו הם ימים של כאב צורב, שאותו אנו מכירים מאסונות לאומיים אחרים. דווקא ברגעים אלו אנו נדרשים למצות מתוכנו כוחות נפש של חוסן ואיפוק. קל להתלהם ולהתגולל, קשה יותר לחשוק שפתיים. עוד יהיה זמן לוויכוחים ולפולמוסים, אבל בשעות אלה של אבל לאומי חובה עלינו לעמוד יחד, לחבק את המשפחות, לכבד את זכר הנספים. נעשה זאת, ובעזרת השם נצמח מן האסון. נעשה זאת, ונהיה ראויים לדרך חייהם של הנספים שהיו חדורים אהבת ישראל מראשית עד אחרית. יהי זכרם ברוך", חתם נתניהו את דבריו.

 

גנץ: "חובתנו להפוך את האסון הלאומי לנקודת שינוי"

ראש הממשלה החליפי בני גנץ אמר בנאומו, כי "ישראל היא מדינה צעירה ומרובת אסונות. ידענו רבים מדי כאלה ב-73 שנות קיומנו – אסונות צבאיים ואזרחייים. חיים של רבים כל כך שנקטפו. לא פעם נשאתי בנטל הבשורה והתנחומים למשפחה שכולה. פעם בקרב, פעם בתאונה טרגית, ולעיתים גם באסון. אצרתי בלבי את כל אותם רגעים עם המשפחות, ובכל פעם הבטחתי לעצמי לעשות כל שניתן כדי למנוע את האסון הבא".

"בליל חמישי האחרון, בערבו של יום שישי בהר מירון, נוספו לרשימה הארוכה מדי עוד 45 נערים, צעירים ומבוגרים, זכים וטהורים, שביקשו לחגוג את המסורת ארוכת השנים", המשיך גנץ. "האסון הקשה הזה איננו מגזרי, אלא אסון לאומי הנוגע בכל אחד ואחת מאיתנו, כעם וכחברה. ושוב, כמו באירועים לאומיים אחרים – ממלחמות, דרך אסונות טבע כמו אסון הכרמל – ראינו אחריו את ההתגייסות של כל אזרחי המדינה, שמחבקים את המשפחות השכולות ונרתמים לסייע למאות הנפגעים בגוף ובנפש. ראינו את החיילות והחיילים, צוותי הרפואה, צוותי זק"א, השוטרים בשטח, והאזרחים שמסביב שהושיטו יד – כולם בבחינת שבת אחים גם יחד – ברע, אבל גם בטוב. כולנו חבים להם חוב גדול – ורבים חבים להם את חייהם".

"כעת, עלינו לגייס את הסולידריות הזו כדי לתקן", הצהיר גנץ. "את הנעשה אין להשיב, אבל בכוחנו להציל חיים. זוהי משמעותה של אחריות, זוהי משמעותה של מנהיגות. אין תפקידה של חקירה בהכרח רק למצוא אשמים, אלא חובה לממש את המחויבות שלנו ללמידה מערכתית מתוך האירוע הזה ודומים לו. זו חובה לאומית וזהו צו מוסרי עבור הקורבנות, כך שמותם לא יהיה לשווא. חובתנו להפוך את האסון הלאומי מנקודת שבר לנקודת שינוי".

"עבור כולנו, האסון הזה הוא גם קריאה דחופה להחזרתה של הממלכתיות. מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה להתפרק לאוטונומיות, שבהן איש הישר בעיניו יעשה. עם אחד אנחנו, והדרך לשמור על החיים ועל המרקם המשותף שלנו כאן היא בבחינת דינא דמלכותא דינא: ממלכה אחת לכולם, חוק אחד לכולם, וכולם זכאים לממש את אמונתם ומנהגיהם בבטחה, תחת חסותה של המדינה".

"לכן, בימים האלו, לא ביקורת דרושה לנו – אלא הפקת לקחים. לא הלקאה עצמית – אלא חיבוק לאומי ואישי מתוך הסתכלות קדימה. ערבות הדדית, שפירושה שכפי שהאסונות הללו משותפים לכולנו כך גם הפקת הלקחים חייבת להיות משותפת לכולנו ולזכות לאמון הציבור כולו. חובתנו לתקן, זהו הצו שהותירו לנו, בלא לדעת זאת, ההרוגים שבאסון. זוהי חובתנו כלפי כל אזרחי ישראל שאבלים. אם נרצה לתקן – נצליח לתקן", סיכם גנץ.

 

דרעי: "הגיע הזמן לטיפול שורש במירון"

שר הפנים אריה דרעי עלה לדוכן אחרי גנץ: "אנחנו עומדים ארבעה ימים לאחר האסון הנורא במירון והלב עדיין פצוע ומיוסר, ומתקשה להכיל את השריפה הגדולה, את השבר הענק. אני מגיע לכאן מישיבת אבל עם מרן חכם שלום כהן שליט"א, נשיא מועצת חכמי התורה, אשר שפך דמעות כמים על הנפטרים ועורר אותנו לחשבון נפש".

"הקב"ה נתן לנו מכה קשה וכואבת מאוד", אמר דרעי. "שתקתי כמה ימים כדי לסיים את מסע ההלוויות של הרוגי מירון. היום השתתפתי בלווייתו של אחרון ההרוגים באסון, הבחור היקר אברהם דניאל אמבון ז"ל מארגנטינה, שהוריו היקרים נחתו הבוקר בארץ. עברתי הרבה בחיים, ראיתי כאב, אסונות ואובדן. אבל אסון נורא כזה – 45 קדושים וטהורים, שמתעלים לשמי מרומים מתוך דבקות ושמחה בהילולת רשב"י בציונו הקדוש – זה מעל להשגתנו והבנתנו. זה בבחינת 'וידום אהרן'. אין בפי מילים המסוגלות לתאר את ההלם והטלטלה שעברנו, אני אישית וכלל הציבור. מאז האסון אנחנו עסוקים רק בשאלה אחת – 'מה ה' אלוקיך שואל מעימך?' מ"ה – כמניין הנספים. על מה עשה ה' לנו ככה? מהו חשבון הנפש האישי והציבורי שאנחנו צריכים לעשות?".

"מאחורי כל נשמה קדושה וטהורה יש סיפור בפני עצמו, מאחורי כל נפטר יש משפחה עם הרבה אמונה וביטחון שהכל מאיתו יתברך שמו. די לקרוא ולשמוע על אותם הורים יקרים ומשפחות נפטרים, המקבלים את הדין באהבה, בכדי לקבל תובנה, שיעור ודרך לחיים על אמונה תמימה וטהורה וביטחון מלא בבורא יתברך. המוות אינו מבחין בין עדות וחוגים. כך גם צריך להיות בחיים – כולנו בניו של הבורא יתברך".

"כשראיתי את המוני בית ישראל, בעיקר את תושבי תל אביב היקרים, מתייחדים עם אבל המשפחות, תורמים דם, נותנים צדקה – התרגשתי עד עומק ליבי. עם ישראל מאוחד זה צורך השעה. מי ייתן ונמצא את המאחד גם בשגרה ולא רק באסונות. בואו ננהג כבוד זה בזה גם כאן בכנסת, ברמה הלאומית וברמה האישית והמשפחתית. בואו נשנה את שיח החרמות וההתקפות. בואו ניתן כבוד גם מול מי שלא מסכים עם דעותיך".

"האסון הנורא שקרה הוא גזירת שמיים אבל הוא לא פוטר אותנו מבדיקה וחקירה לגבי ההשתדלות שלנו, בני האדם, כל אחד לפי תפקידו ואחריותו", הבהיר דרעי. "הרצון שלי, כמי שנמצא בממשלה בשליחות הציבור הגדול שמגיע למירון ולצערנו הגדול גם נפגע כל כך קשה באסון שם, הוא להבטיח שתתקיים בדיקה וחקירה מקיפה ויסודית, כדי להבטיח שחס וחלילה לא יקרו עוד אסונות כאלו".

"יש המון בעיות יסוד שנמשכות כבר עשרות שנים באתר הקדוש של קבר הרשב"י במירון. העובדה שאיננו יכולים לעשות כל מה שצריך באתר הרשב"י בגלל בעיות משפטיות – מצב זה חייב להיפסק. הגיע הזמן לטיפול שורש בבעיות יסוד אלו. עלינו לקחת אחריות מלאה על כל המתחם, כולל תקצוב ובניית תשתיות מתאימות כפי שראוי לאתר קדוש כמו קבר הרשב"י. אני אתמוך בכל פעולה כזו ואין לי ספק שמרבית הציבור החרדי יברך על כך".

"לצערי שמעתי שישנם גורמים מסוימים שהחליטו להאשים את הקורבנות עצמם באסון על כך שעלו להר, ואת נציגי הציבור כולל אותי על כך שפעלנו לקיים את ההילולה עצמה. אני רוצה להבהיר בצורה הכי ברורה, ויעידו על כך כל הגורמים הרשמיים שהשתתפו בהכנות להילולה: כל הפעילות של נציגי הציבור הדתי והחרדי ושלי היו כדי שהגבלות הקורונה, והקורונה בלבד, לא יחולו בשטח הפתוח בדיוק כפי שהמוני עם ישראל חגגו ביום העצמאות לפני כשבוע, וכפי שחוגגים בחופים ובפארקים תחת אוויר השמיים. ולמרות זאת, צריך לזכור שהשנה הגיעו שליש מכמות החוגגים לעומת ההילולה מלפני שנתיים ושלוש. אסור בשום פנים ואופן, לחבר בין הסרת הגבלות הקורונה כפי שקורה בכל הארץ להסרת הגבלות של צפיפות", חתם שר הפנים את דבריו.

תגיות:יריב לויןאריה דרעימליאת הכנסתהאסון במירון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה