חדשות יהדות

בעקבות דבריו של הגר"ח קנייבסקי: מדוע נוטלים ידיים לפני האוכל?

הגר"ח קנייבסקי הורה להתחזק בנטילת ידיים לסעודה "בכל פרטיה ודקדוקיה". גם אם אתם נוטלים ידיים מגיל 0, בואו להכיר את המצווה על כל פרטיה

  • כ"ב אייר התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

גדולי ישראל הגיבו בכאב ובדמע לאסון הכבד שאירע בהר מירון בעת ההילולא, ולאובדן 45 הנפשות היקרות.

במכתב שפרסם הבוקר (שלישי) כותב בנו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי כי אביו ציין ש"זו גזירת שמים, ואין איתנו (אדם) שיודע חשבונות שמים". על השאלה במה להתחזק, השיב הגר"ח, בין 4 הדברים שציין, אמר: "שלא מקפידים בהלכות נטילת ידיים לסעודה בכל פרטיה ודקדוקיה".

מצוות נטילת ידיים, אותה קבעו חז"ל, הינה ליטול את הידיים קודם שאוכל סעודה עם פת. בילקוט יוסף על הלכות ברכת המזון מובא ש"צריך ליזהר מאד בנטילת ידים, שכל המזלזל בנטילת ידיים חייב נידוי, ובא לידי עניות, ונעקר מן העולם". נעקר מן העולם. מצמרר. 

כמה נקודות חשובות בנוגע למצוות נטילת ידיים:

1. מצוות נטילת ידיים מתבצעת באופן הבא: מתחילים מלשפוך מים על יד ימין, לאחר מכן שמאל. לאחר מכן יש לברך: "בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ עַל נְטִילַת יָדַיִם", ולנגב את הידיים.

2. יש להקפיד שהידיים תהיינה נקיות מכל לכלוך ומכל טיפת מים לפני הנטילה, ולאחר הנטילה לנגב את הידיים היטב.

3. חשוב מאוד לדעת שמי שקובע סעודה על עוגה, הנקראת בהלכה 'פת הבאה בכיסנין' חייב ליטול ידיו כדין נטילת ידים לפת. ויש אומרים שאף מברך על נטילה זו, ויש חולקים. למעשה, יש ליטול ללא ברכה, אך המברך יש לו על מה שיסמוך. שיעור קביעות סעודה על עוגה יש אומרים שהוא 216 גרם, (4 ביצים), ויש אומרים שהוא שיעור 3 ביצים, דהיינו, 162 גרם, [וכן נראה דעתו של מרן זצ"ל]. לעניין נטילת ידיים יש להחמיר כדעת מרן וליטול בלא ברכה גם כשאוכל 162 גרם, ובברכת המזון יש לברך כשאוכל 216 גרם של עוגה. [ילקוט יוסף, על הלכות ברהמ''ז וברכות סי' קנח הערה ו, עמ' יז]. מדובר בהלכה חשובה ביותר, הנוגעת ליסודות היהדות, שרבים לא יודעים אותה. יושבים על עוגה טובה? בורקסים? שימו לב שאינכם נכשלים חלילה באי נטילת ידיים ובאי ברכת המזון.

4. הלכה חשובה נוספת: קודם שיאכל את הלחם - ינגב את ידיו היטב, שהאוכל בלי ניגוב כאילו אוכל לחם טמא.

5. גם מי שיודע בבירור שידיו נקיות, אינו רשאי לאכול לחם עד שיטול ידיו. [ילקוט יוסף, חלק ג' דיני ברהמ''ז וברכות, סימן קנח הערה ב' עמוד יג].

את המצווה הזו אתם מקיימים מדי יום, אבל האם אתם באמת יודעים למה? ואיך בהיסטוריה היהודית ניצלו יהודים בזכות קיום מצווה זו? הרב זמיר כהן בארבע דקות שיעניקו לכם סוד של נצח: 

 
לעילוי נשמתם של ההרוגים, לרפואתם של מאות הפצועים, לנחמת המשפחות השכולות וההמומות, לבריאות הנפש של צעירים ומבוגרים שהיו במקום ונרמסו תחת רגלי מאות אנשים – אנא התחזקו בנטילת ידיים לסעודה, ולפחות במשך כל ימי השבעה.

לכל הלכות נטילת ידיים לסעודה, לחצו כאן.

תגיות:נטילת ידייםהרב קנייבסקי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה