נפלאות הבריאה

למה יש כל כך מעט מים במדבר?

מהו מדבר? מדוע המדבריות מרוכזים סביב קו המשווה, ולמה קר בהם כל כך בלילה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

40 שנה נדדו בני ישראל במדבר אחרי שיצאו ממצרים, ועד שהגיעו לארץ ישראל. אבל מהו, בעצם, מדבר?

מדבר הוא אזור צחיח, שיש בו משקעים מועטים ובאופן כללי מעט מאוד מים. מרבית המדבריות הם חמים, כמו למשל מדבר סהרה, מדבר נמיב או מדבר סיני, אך ישנם גם מדבריות קרים, כמו מדבר גובי.

מטבע הדברים, תנאי המחיה במדבר קשים מאוד, לכן במדבריות חיים מעט מאוד מינים של בעלי חיים ושל צמחים. אלו שכן חיים במדבר, הם בעלי חיים שקיבלו מהקב"ה יכולות הישרדות ייחודיות המתאימות למדבר.

מרבית המדבריות שבעולם מרוכזים באזורים הטרופיים שסביב קו המשווה, בשתי רצועות – מצפון לקו המשווה ומדרום לו. המדבריות באזור זה יוצרים מעין רצועה עולמית, שפרושה בין קווי הרוחב המרכזיים, שסמוכים לקו המשווה. זהו האזור החם ביותר על פני כדור הארץ. הסיבה היא שבאזור זה השמש תמיד נמצאת מעל האדמה, בזווית ישרה.

ישנן מספר סיבות למיעוט המים במדבריות. ראשית, המדבר נמצא בדרך כלל רחוק מהים, במרכז יבשת או מאחורי שרשרת של הרים גבוהים, מה שמונע מענני הגשם שמגיעים מהים להגיע אליהם. שנית, אם ענני הגשם כן מצליחים להגיע אל המדבריות החמים, במרבית המקרים החום באזור כה כבד, שטיפות הגשם מתאדות עוד לפני שהן נופלות על אדמת המדבר.

במדבריות החמים חם מאוד במהלך היום, אבל בלילה נעשה שם דווקא קר מאוד. הבדלי הטמפרטורות בין היום והלילה קיצוניים במיוחד. מדוע? בגלל המחסור במים. המים הם גורם שממתן את האקלים. במקומות שבהם יש מים, החום נצבר במים במהלך היום, ובלילה הוא מתנדף מהם, ומחמם את האוויר. באזורים שסמוכים לים, למשל, במהלך היום הים צובר את החום, כך שהטמפרטורה על היבשה יורדת, ואילו בלילה החום נפלט מהים אל האוויר, מה שמעלה את הטמפרטורה.

במדבר, לעומת זאת, אין מים שימתנו את ההבדלים – אין גשם וגם אין ים או מאגרי מים. לכן במהלך היום חם מאוד, אבל בלילה נעשה קר מאוד. 

מתברר שלמים שברא הקב"ה יש יותר מתפקיד אחד בעולם.

תגיות:מדברנפלאות הבריאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה