עובדות שלא ידעתם

הידעתם כמה פעמים פועם הלב?

למה עולה מפלס פני הים, מהי הבללייקה, ומהי גדר הארנבונים האוסטרלית? 7 עובדות קצרות ומפתיעות ש(כנראה) לא ידעתם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

• הידעתם כמה פעמים פועם לבו של האדם? הלב שוקל כ-350 גרם בלבד, אך הוא עושה עבודה חזקה במיוחד. בכל יום פועם הלב לפחות 100 אלף פעימות, ולבו של אדם שחי 75 שנה, כבר פעם יותר מ-2 וחצי מיליארד פעמים. אם היינו משתמשים בלב כדי למלא בריכת שחייה, היו נדרשים לכך פחות משלושה ימים.

• הידעתם למה עולה מפלס פני הים? אחת מן התופעות החמורות ביותר של ההתחממות הגלובלית של כדור הארץ, היא העובדה שקרחונים רבים בקטבים הולכים ומפשירים אל תוך הים, מה שמעלה את המפלס של פני הים. מאז תחילת המאה ה-20 ועד לשנת 2016 למניינם עלה מפלס פני הים בכ-20 ס"מ.

•  הידעתם מהי הבללייקה? הבללייקה היא כלי מיתר שמגיע מרוסיה ומאוקראינה, ונפוץ גם במספר מדינות במרכז אסיה. הייחודיות שלו היא צורתה המשולשת של תיבת התהודה. לבללייקה יש שלושה מיתרים, ולפעמים שישה, והיא מגיעה במגוון גדלים.

• הידעתם איזו נעל של גברת צומחת באדמה? "נעלון גברת" הוא שמו של פרח ממשפחת הסחלביים, שמגיע מצפון אירופה ומאסיה. אחד מזני הצמח היה בעבר נפוץ מאוד ביבשת אירופה, אך כיום הוא זן נכחד, והפרחים המעטים שנשארו נשמרים באופן קפדני.

• הידעתם מהי החיה הגבוהה ביותר בעולם? זוהי כמובן הג'ירפה, שגובהה מגיע עד ל-6 מטרים. הצוואר הארוך של הג'ירפה מאפשר לה להגיע לעלים שעל הענפים הגבוהים ביותר של העצים בסוואנה.

• הידעתם מהי גדר הארנבונים האוסטרלית? הארנבונים הובאו לאוסטרליה מאירופה באמצע המאה ה-19. בעוד שבאירופה יש לארנבונים טורפים רבים, באוסטרליה אותם טורפים אינם קיימים. הארנבונים התרבו ללא שליטה, ופגעו ביבול החקלאי האוסטרלי. כך נבנתה גדר הארנבונים האוסטרלית, שנועדה למנוע מהארנבונים לעבור ממזרח אוסטרליה למערבה. אורך הגדר: 3,253 ק"מ.

• הידעתם מהם בתי כלונסאות? אלו הם בתים שבנויים על גבי כלונסאות (עמודים), לרוב כאלה שעשויים מבמבוק או מעץ, במטרה להגן על הבית משיטפונות או הצפות. הכלונסאות ניצבות בתוך המים, או על הקרקע. כפרים של בתי כלונסאות קיימים בדרום מזרח אסיה, בפפואה גינאה החדשה ובאזורים שונים במערב אפריקה, כמו גם על גדות נהר האמזונס והאורינוקו. גם ביבשות אחרות, בערים שבנויות על מים – כמו ונציה שבאיטליה – ניתן למצוא בתי כלונסאות.

תגיות:לבעובדות שלא ידעתם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה