פיתוח האישיות

כשהאדם חי נכון – הוא חי נכון. אז איך עושים את זה?

חיי האדם רצופים קשיים אישיים - רגשיים ופיזיים, כמו גם קשיים מסביבתו. לכן, עלינו למצוא את ה"מתכון" להתפתח בחיים. כתבה ראשונה בסדרה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כדי להצליח בחיים, דרושה "גמישות פסיכולוגית". אנו מדברים על היכולת להיות גמיש למרות הקשיים. היכולת לא לזרום עם המחשבות והרגשות הלא מסתגלים לחיים, אלא לזרום דווקא עם מה שנכון לחיים, למרות קשיים, רגשות ומחשבות שליליות, שאמורים לכאורה לעצור את החיים. השאלה היא, איך בעצם עושים זאת? איך יתכן להמשיך להצליח, למרות התחושה ה"ברורה" שאני לא יכול? איך אפשר להצליח כשיש לאדם הפרעות כאלה ואחרות, גם אם נפשיות, כמו חרדות, מחשבות טורדניות ועוד? 

בארבעת המאמרים הבאים, ננסה לתת כלים מעשיים לחיים מנצחים. אין מדובר על מעשה קסם. זה, לפחות לפי השקפתי, לא קיים בחיים האמתיים. החיים של אנשים אמתיים, בנויים מהתמודדויות אמתיות, המוכרחות מעצם היותנו בשר ודם, הדורשות יכולות מתאימות להתמודדות עם האתגרים הניצבים לפתחם. והיות שהמטרה כאן היא, לא לפתור בעיה או הפרעה ספציפית, אלא להציע "גישה נכונה לחיים", נתמקד בתרפיה המכונה  ACT(Acceptance and Commitment Therapy – תרפיית קבלה ומחויבות) - חלק מ"הגל השלישי של הCBT", שמטרתו לתת כלים בידי האדם, כדי לייצר את אותה "גמישות פסיכולוגית". ביטוי לכך הוא האמרה היפה "רופא טוב מרפא את המחלה. רופא גדול, מרפא את החולה". כלומר, ההתייחסות היא למכלול האדם, לתפיסתו את חייו, ולא דווקא לקושי כזה או אחר ספציפית. כשהאדם חי נכון - הוא חי נכון. אז איך חיים נכון? 

כאשר אדם מודע לערכי חייו – הוא מזהה מהם הערכים שאם יחיה על פיהם, ייגרם לו סיפוק, והוא גם חי את חייו על פי אותם ערכים, הוא בעצם מכוון את כוחותיו למה שהכי מתאים לו אישית. הוא ירגיש יותר סיפוק ואנרגיות בחייו, מה שייתן לו את היכולת להצליח. אם כן, זה הדבר הראשון שעליו לחתור לקראתו. 

עם זאת, הרי חיי האדם רצופים קשיים אישיים - רגשיים ופיזיים, כמו גם קשיים מסביבתו. החל מעייפות היכולה לעצור אותו, או אפילו חרדות וכדומה, וכלה בסביבה לא מאשרת, ואפילו פוגעת. הוא יכול להרגיש ולחשוב, ש"עכשיו אין לי כוח להתקדם עם ערכי", או, "אני מרגיש רע כל כך, אין לי סיכוי להצליח". כשנתבונן נמצא, שגם אנשים המודעים לערכיהם, פעמים רבות לא מתקדמים, מחמת מחשבות ורגשות מסוג זה. 

לכן, עלינו למצוא את ה"מתכון" להתפתח בחיים, למרות הקשיים הרבים, יהיו אשר יהיו. ניתן לומר, שאם האדם היה יכול "לא להתרגש" ממחשבות ורגשות שליליים (דבר המצריך פירוט יתר בהמשך), הוא היה יכול, בקלות רבה יותר, להיות מחויב לערכיו, מחויב להתקדמות למרות הקשיים. שילוב היכולת "לא להתרגש" מהקשיים, בנוסף למחויבות לערכיו, יוליד הצלחה בחיים, למרות נתונים קשים, אפילו מאוד.  

במאמרים הבאים, בע"ה, נפרט הדרך לחיות על פי "נוסחה" זו.   

סובלים מדיכאון, חרדות ומצב נפשי ירוד? פנו אל מחלקת "נפשי בשאלתי" בהידברות. לקבלת ייעוץ חייגו 073-3333331 או במייל sarap@htv.co.il 

תגיות:פיתוח האישיותרגשותקשיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה