יהודה אייזיקוביץ

נפתלי בנט – כרוניקה של הפקרת ערכים מול צרכים פוליטיים

"כבר בשלהי 2018 הוכיח בנט את הפכפכותו, כאשר בגד בבוחריו בבית היהודי ובערכיו היהודיים רק כדי להגיע לעמדת כוח. גם היום בנט הוא אותו בנט". יהודה אייזיקוביץ בטור אישי על דהירתו של יו"ר ימינה להקמת "ממשלת השינוי"

בנט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)בנט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

רבים מאזרחי ישראל עמדו המומים כאשר נפתלי בנט נעמד מול המצלמות והודיע שהוא פונה לדרך פוליטית חדשה. רבים ממצביעיו חשו נבגדים: הם, שהצביעו עבורו והעניקו לו את הכוח להגיע למעמדו הפוליטי, מצאו את עצמם נזרקים לצד הדרך, בעוד הוא מפנה להם עורף ומנצל את מעמדו כדי לקדם את מאווייו האישיים.

האירוע המתואר בשורות הקודמות התרחש לקראת סוף דצמבר 2018, אז הוכרז על פיזור הכנסת העשרים והקדמת הבחירות לכנסת העשרים ואחת ל-9 באפריל 2019. כמה ימים לאחר מכן התייצבו בנט ואיילת שקד מול המצלמות והודיעו על עזיבתם את מפלגת הבית היהודי ועל הקמת מפלגה חדשה בשם הימין החדש. בנט בהודעתו הדרמטית הסביר כי "איבדנו את כוחנו להשפיע; ראש הממשלה נתניהו הבין שהציונות הדתית יושבת בכיס שלו ושתמיד הם ילכו אתו". באותו מעמד פירט בנט חלק מעקרונות המפלגה החדשה כמו ציונות, ארץ ישראל לעם ישראל, שותפות בין חילונים לדתיים, והיותה מפלגת ימין מובהקת שתתנגד למדינה פלסטינית. 

מספר ימים לאחר מכן, ב-28 בינואר 2019, השתתף בנט כמרואיין בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) שנערך באוניברסיטת תל אביב. בנט, שהינו אדם דתי חובש כיפה, הפתיע את הצופים כאשר לפני הריאיון ניגש אל המראיינת דנה וייס ולחץ את ידה באופן מוחצן. למראיינת המופתעת, שלא ציפתה ללחיצת יד מאדם דתי, הסביר בנט בלי למצמץ: "מותר לי, אני כבר במפלגה אחרת...". כלומר, עבור בנט שמירת ההלכה לא הייתה עניין עקרוני אלא אילוץ מפלגתי. כל עוד השתייך למפלגת הבית היהודי הוא נאלץ לשמור על ההלכה, אך ברגע שהוא "כבר במפלגה אחרת", כלשונו, הוא למעשה "משוחרר" מכללי ההלכה ורשאי לעשות ככל העולה בדעתו.

האירוע הזה, בו בנט ויתר במחי יד על ערכים חשובים ביהדות בשביל צרכים פוליטיים, מלמד יותר מכל על הלך החשיבה שלו – מבחינתו ניתן ולאמץ ולנטוש את ערכי היהדות, ובלבד שהדבר משרת את האינטרס הפוליטי שלו.

מי שעקב אחרי התנהלותו של בנט, כלל לא מופתע מול מה שמתרחש כעת מול עינינו: לצורך הקמת "ממשלת השינוי", בה יממש נפתלי בנט את חלומו למלא את תפקיד ראש הממשלה, הוא כבר הסכים לוותר על עקרונותיו בנושא שמירת ארץ ישראל וחבר לגרועים שבאויבינו הפועלים להשמיד את המדינה היהודית.

אך זה לא יעצור שם. בממשלה המתוכננת צפוי בנט להיות בעמדה כוח נחותה, כאשר מצד אחד הוא אינו מעוניין להגיע למערכת בחירות שכן אז יימחק פוליטית. מצד שני, עומדות מולו מפלגות כוחניות שחרטו על דגלן מלחמה ביהדות וקידום ערכים חילוניים. במצב כזה ניתן להעריך כיצד בנט יתנהל כאשר יוצב בפניו האולטימטום – לקבל את דרישות המפלגות או לפרק את הממשלה. הנה כבר היום התפרסם חוק אותו רוצה לקדם תמר זנדברג, חברת כנסת מטעם מרצ, על פיו ייגזרו שישה חודשי מאסר למי שישדל קטין להניח תפילין. בכך רוצה זנדברג למנוע מארגונים הפועלים לקירוב רחוקים מלפעול, ולהביא בכך להחלנת העם. וזה רק קדימון.

איווט ליברמן הצהיר בכל במה אפשרית שהוא יבטל את "המונופול של הרבנות הראשית", יפעל לאפשר לגורמים בלתי אחראיים לערוך "פייק גיורים" לכל המעוניין ויביא בכך להתבוללות חסרת תקדים. יעד נוסף שהציב ליברמן הוא ייבוש תקציבי הישיבות וגיוס תלמידי הישיבות בכפייה. מי בקואליציה יעמוד נגדו כדי להילחם על שמירת ערך לימוד התורה במדינת ישראל?!

ומה יהיה על חוק המרכולים, המביא יהודים רבים לסגור את עסקיהם ולעשות את השבת בחברת משפחותיהם? הרי בקרב רוב חברי הקואליציה העתידית יש הסכמה שצריך לאפשר מסחר ותחבורה ציבורית בשבת. האם בנט יילחם נגדם במחיר הפלת הממשלה?

זוהי רק רשימה חלקית של מה שהולך להתרחש כאן בתקופה הקרובה. רבים מאזרחי ישראל יעמדו המומים כאשר נפתלי בנט יעמוד מול המצלמות, ויסביר שוב ושוב שבמצב הפוליטי שנוצר אין ברירה וחייבים לוותר על ערכים שונים ביהדות למען היציבות הפוליטית.

כאמור, כבר בשלהי 2018 הוכיח בנט את הפכפכותו כאשר בגד בבוחריו בבית היהודי ובערכיו היהודיים רק כדי להגיע לעמדת כוח. גם היום בנט הוא אותו בנט, ובשביל להגיע לעמדת כוח הוא בוגד בבוחריו, בוגד בהתחייבותו על שמירת ארץ ישראל, ולצערנו הרב הוא יבגוד גם בתורת ישראל.

תגיות:נפתלי בנטבחירות 2021יהודה אייזיקוביץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה