חדשות בארץ

יצחק הרצוג – הנשיא ה-11 של מדינת ישראל

יו"ר מפלגת העבודה לשעבר, יצחק הרצוג, קיבל את קולותיהם של 87 חברי כנסת וניצח את אשת החינוך וכלת פרס ישראל, מרים פרץ, שקיבלה 27 קולות. הרצוג: "מקבל עליי את התפקיד בחרדת קודש ובהתרגשות גדולה"

הרצוג ולוין (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)הרצוג ולוין (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
אא

(עודכן: 13:32)

הכנסת בחרה היום (רביעי) את יו"ר מפלגת העבודה לשעבר, יצחק הרצוג, לנשיאה ה-11 של מדינת ישראל. בהצבעה החשאית שנערכה במליאה, ניצח הרצוג את אשת החינוך וכלת פרס ישראל, מרים פרץ. 87 חברי כנסת העניקו לו את קולותיהם, לעומת 27 קולות שניתנו לפרץ. הרצוג ייכנס לתפקידו בכ"ט בתמוז (9 ביולי), בתום כהונתו של הנשיא היוצא ראובן ריבלין.

יו"ר הכנסת יריב לוין בישר להרצוג לעיני המצלמות את תוצאות ההצבעה: "אני מתרגש ושמח בשם הכנסת כולה, בשם אזרחי ישראל כולם, לברך אותך עם היבחרך לתפקיד הנשיא. אנחנו נמצאים בתקופה מורכבת ולא פשוטה. מדינת ישראל מתמודדת עם אתגרים עצומים, ויש בפניה הזדמנויות יוצאות דופן. בתקופה זו, עיני רבים נשואות למשכן הנשיא. הם רואים בנשיא המדינה כמי שמסמל את ערכינו המשותפים, כמי שמבטא את המכנה המשותף שלנו. אני משוכנע שתגשים בכהונתך את תקוותם של רבים כל כך מאזרחי ישראל".

"נשיא המדינה הוא האזרח מספר 1 אבל הוא גם בן אדם", הוסיף לוין. "אני בטוח שאתה מאוד מתרגש. זו התרגשות מיוחדת משום שזכית לדבר שהוא בהחלט נדיר – להיבחר לתפקיד הרם ביותר במדינת ישראל וללכת באותה דרך בה הלך אביך, חיים הרצוג ז"ל, הנשיא השישי של מדינת ישראל. הלכת בדרכו של אביך, אבל נבחרת בזכות מלאה שלך. בזכות אישיותך ונועם הליכותיך. בזכות היכולת היוצאת דופן שלך להבין לנפשם וללבם של אנשים הבאים מרקעים שונים ובעלי אמונות והשקפות שונות. נבחרת בזכות הניסיון העצום שצברת בשורה של תפקידים ציבוריים בכירים ובזכות עשייתך הענפה לאורך שנים למען העם היהודי, לא רק בארץ אלא גם בתפוצות. אני משוכנע שיהיה בכוחך להפוך את בית הנשיא למקום של הזדהות ושל אחווה עבור כולנו, למשכן של כולם, של כל אזרחי ישראל, של כל יהודי העולם. אני מברך אותך ומאחל לך הצלחה גדולה במילוי שליחותך זו".

בנאומו במעמד, אמר הרצוג: "בחרדת קודש ובהתרגשות גדולה מאוד, הנני העני ממעש, מקבל עליי את בחירת כנסת ישראל בי לתפקיד נשיא מדינת ישראל ה-11. אני מבקש להודות לכל אחת ואחד מחברות וחברי הכנסת על האמון שנתתם בי. אני מקבל עלי את האחריות הכבדה שהטלתם על כתפיי. מקבל את הזכות לשרת את הציבור הישראלי כולו, בתפקיד רם ונישא זה".

"אני מודה לגברת מרים פרץ, גיבורה ישראלית, על היותה סמל והשראה לכלל אזרחיות ואזרחי ישראל, לקימה מכאב אין סופי ולבחירה בחיים. מרים, אני מושיט לך יד ומייחל לשיתוף פעולה פורה בינינו, למען החברה הישראלית כולה".

הרצוג פנה בהמשך דבריו אל אזרחי ישראל: "משך למעלה משני עשורים מילאתי את משימת חיי: שירות העם והארץ שלנו באהבה, במסירות ובמקצועיות. למדתי את החברה הישראלית לאורכה ולרוחבה, הכרתי מקרוב את המגוון והייחודיות של הפסיפס הישראלי, הנדיר והייחודי, המשלב לא רק את בני כל האמונות, הקבוצות והדתות, אלא גם את כל האוצרות האדירים שקיבלנו כאן יחד: עושר רוחני, עומק תרבותי, מחשבה ביקורתית, מסורת והתחדשות. אין אפילו אבן אחת בפסיפס היפהפה שלנו שהייתי מוכן או מעז לוותר עליה".

"זו הסיבה שבכוונתי להיות נשיא של כולם. להטות אוזן קשבת לכל עמדה ולכבד כל אדם. לסמן את הקווים המחברים ולבנות גשרים של הסכמות, כדי לקרב גם את הרחוקים שבניצים - כאן בתוכנו, כמו גם עם אחינו ואחיותינו בתפוצות. להעצים ולטפח את היצירתיות, היוזמה והמקוריות שלנו; למלא בכל יום את צידת האחדות, הערבות ההדדית והזהות משותפת, הנחוצות לנו כל כך במסע שלנו להפוך לחברת מופת. להותיר מרווח נשימה לרוקמי הרוח, היצירה והחלומות, ולמלא את ישראל ויושביה בתקווה".

"האתגרים רבים ואין להקל בהם ראש", הצהיר הרצוג. "חיוני לטפל בפצעים שותתי הדם שנפערו בחברה שלנו בתקופה האחרונה. עלינו להגן על מעמדה הבינלאומי של ישראל ועל שמה הטוב במשפחת העמים; להיאבק באנטישמיות ובשנאת ישראל; לשמור על עמודי התווך של הדמוקרטיה שלנו; להתעלות אל גודל שעתה של האומה; ולצאת מן המיצר אל המרחב. זו המהות שלנו, החלוציות שלנו והמחויבות של כולנו לארץ הזו. אל המסע הזה אני מביא עמי את כל מרצי, ניסיוני ויכולותיי. את המחויבות ההיסטורית של שרשרת הדורות המשפחתית שלי למען נצח ישראל".

נתניהו והרצוג (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)נתניהו והרצוג (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

במערכת הפוליטית שיגרו ברכות לנשיא הנבחר. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהגיע לברכו, אמר: "הנשיא חיים הרצוג ייצג את ישראל בצורה מעוררת כבוד והערצה ברחבי העולם, וגם בתוך המדינה. אני בטוח, בוז'י , שאתה תמשיך בדרך הזו. אני רוצה לאחל לך הצלחה בשמי, בשם ממשלת ישראל ובשם כל אזרחי ישראל. אני רוצה לברך את מרים פרץ על התמודדות מכובדת. היו כאן שני מועמדים ראויים. אני חושב שכולנו מתברכים בבחירה, וכולנו בטוחים גם שיהיה כאן דבר חשוב וטוב למדינת ישראל במסורת של משפחת הרצוג". 

יו"ר ש"ס, השר אריה דרעי, בירך: "אין לי ספק שהנשיא הרצוג יפעל לאיחוד כל חלקי העם בימים שאנו כל כך זקוקים לכך. ולגברת מרים פרץ: את אות ומופת, סמל בעם ישראל. ניהלת מערכה מכובדת ומעוררת כבוד וכולנו מלאי הערכה כלפייך".

יו"ר ימינה נפתלי בנט שוחח עם הרצוג ובירך אותו על היבחרו לתפקיד הנשיא: "משימתך הגדולה היא לאחד את העם", אמר לו. "אתה איש ציוני עם לב גדול, ואני משוכנע שתצליח". עוד מסר בנט: "אני מבקש לברך את מרים פרץ היקרה, שהתמודדה על התפקיד בצורה מכובדת ומעוררת הערכה. מרים היא שליחה מופלאה של עם ישראל, ואני בטוח כי תמשיך לחזק את רוח העם בעשייתה הציבורית ובדמותה המיוחדת".

יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', כתב בטוויטר: "‏ברכות לנשיא האחד עשר הנבחר של מדינת ישראל יצחק הרצוג. עבודת שיקום רבה של מוסד הנשיאות מחכה לך, ואני תקווה ותפילה שבעזרת השם תצליח בכך. תאחד את העם, תחזק את הזהות היהודית והציונית של המדינה, תדבק בשורשיה העמוקים של משפחתך, ותיאבק על צדקת דרכם של העם היהודי ומדינת ישראל בכל העולם".

בדברים שנשאה בפני כלי התקשורת, אמרה מרים פרץ: "אני רוצה לברך את נשיא מדינת ישראל, הנשיא שלי, של הארץ הזאת. אני מתפללת שאלוקים ינחה אותו, יסייע בידו להתמודד עם האתגרים של המדינה שלנו. יצאתי למסע, וכדרכם של מסעות בדרך יש קשיים. אבל ידעתי את המטרה. במסע הזה חובקתי על ידי הארץ הזאת, על ידי התושבים מכל הגוונים. מפעל חיי הוא רק אחד – עשייה למען הארץ שלי, הבית שלי. בני אלירז אמר כל לילה לפני השינה: 'אלוקים, עשה אותי כלי לשליחותך'. אני כלי לשליחות מדינת ישראל, ואיפה שאצטרך להיות – שם אהיה. אני אפגוש את תושבי מדינת ישראל, ואטע בהם תקווה ואמונה שאין כמו הבית הזה שהגענו אליו מכל קצות העולם. הבית הזה הוא טוב, והתפקיד של כל אחד במקום שלו הוא לעשות טוב ולהרבות בטוב הזה".

תגיות:יצחק הרצוגמרים פרץנשיאות המדינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה