חדשות בארץ

הקפאת האכיפה בנגב, חוק נורבגי מורחב: ההסכמים הקואליציוניים נחשפים

מפרטי ההסכמים הקואליציוניים שנחשפו, עולה כי הממשלה תנוהל על פי מנגנון פריטטי שייצור שוויון בין גוש הימין וגוש המרכז-שמאל. במידה והממשלה תיפול בהצבעת אי אמון, נפתלי בנט לא יוכל להתמנות לשר או סגן שר בממשלה אחרת שתקום. ומהם הישגיו של יו"ר רע"מ מנסור עבאס? כל הפרטים

בנט ולפיד (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)בנט ולפיד (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
אא

על אף שההסכמים הקואליציוניים וקווי היסוד של הממשלה טרם הונחו על שולחן הכנסת, הם נחשפו הערב (שני) לראשונה. על פי הדיווחים השונים, ימינה תחתום על הסכם קואליציוני אחד בלבד – מול יש עתיד. הסכם זה ישמש כ"הסכם גג", שיחייב את כל המפלגות השותפות לקואליציה. הוא יצורף כנספח להסכמים הקואליציוניים הנוספים, שייחתמו בין המפלגות האחרות ויש עתיד.

מפרטי ההסכמים השונים, שנחשפו על ידי עמית סגל בחדשות 12, עולה כי הישגיו של יו"ר רע"מ מנסור עבאס במשא ומתן כוללים התחייבות של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ויו"ר ימינה נפתלי בנט לפנות ליועץ המשפטי לממשלה כדי לבטל את כל הקנסות והעיצומים על בנייה בלתי חוקית. האכיפה על בנייה בלתי חוקית תוקפא עד 2024, ובנוסף יוקפאו צווי ההריסה הקיימים לכל הבתים בנגב שהוקמו עד תחילת השנה באופן בלתי חוקי. עבאס ימונה לסגן שר במשרד ראש הממשלה, ובנוסף לעשרות המיליארדים שיוקצו בשנים הבאות למגזר הערבי הוא יקבל חצי מיליארד שקלים שיחולקו על פי החלטתו.

בהסכם עם מרצ הוצהרה הכוונה לקדם זכויות להט"ב, כולל נישואין, ולקדם תחבורה ציבורית בשבת. בהסכם עם ישראל ביתנו נקבע, כי חוק המרכולים יבוטל ותקודם חקיקת ברית הזוגיות. לדברי סגל, מדובר בחוקים שלא יוכלו לעבור, שכן ב"הסכם הגג" בין ימינה ויש עתיד נקבע כי כל המפלגות השותפות בקואליציה יצביעו נגד חקיקה המנוגדת לסטטוס קוו על פי דרישת ימינה. סעיף נוסף בהסכם עם ישראל ביתנו שאינו כלול בהגבלה זו הוא יישומו המחודש של מתווה הכותל.

ועוד מהפרטים הקטנים של ההסכמים: בהסכם עליו חתמה יש עתיד עם מפלגת העבודה נקבע, כי במשרד התפוצות, בו תחזיק המפלגה, יוקם "אגף להתחדשות יהודית" – שם צופן לאגף שתקציביו ייועדו לקידום הקשרים עם התנועה הרפורמית בארצות הברית.

יו"ר כחול לבן בני גנץ ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער ימונו לסגני ראש הממשלה. בהסכם עם כחול לבן נקבע, כי תוקם ועדת חקירה ממלכתית לאסון מירון. הישגיו של סער במשא ומתן כוללים את פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה וקידום התוכנית למניעת ההשתלטות הפלסטינית על שטחי C. אלא שככל הנראה מדובר בהישגים הצהרתיים, שכן הם אינם מחייבים את מפלגות השמאל.

בכל הנוגע לסדרי העבודה של הממשלה החדשה, נקבע כי צירוף סיעות נוספות לקואליציה יתאפשר רק בהסכמה של ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי. סדר היום במליאת הממשלה ובוועדות השרים השונות ייקבע בהסכמה על ידי שניהם, תוך מתן זכות וטו לכל אחד מהם. מנגנון הפריטטיות שהוחל בממשלה היוצאת יימשך, כך שלגוש הימין ולגוש המרכז-שמאל יהיה כוח שווה בהצבעות. בהסכם בין ימינה ויש עתיד נקבע, כי במידה והממשלה תיפול בהצבעת אי אמון, בנט לא יוכל לכהן כשר או סגן שר בכל ממשלה שתקום.

באשר לחלוקת התפקידים, הממשלה תכלול 28 שרים ושישה סגני שרים. הקבינט המדיני-ביטחוני יכלול 12 חברים. החוק הנורבגי יורחב, וההקצאה תתבצע בהתאם לגודל הסיעה. כך, בסיעה המונה שישה חברי כנסת יוכלו שלושה מהם להתפטר, בסיעה המונה בין שבעה לתשעה חברי כנסת יוכלו ארבעה מהם להתפטר, ובסיעה המונה למעלה מתשעה חברי כנסת יוכלו חמישה מהם להתפטר. החוק יחול על שרים וסגני שרים.

 

קווי היסוד: חוק נגד נתניהו, חוק גיוס בגירסת ליברמן

במקביל לחשיפת ההסכמים הקואליציוניים, פורסם מסמך קווי היסוד של הממשלה החדשה. במסמך כלולה התחייבות להעביר את חוק הגיוס על פי הנוסח של יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן: "סיעות הקואליציה מתחייבות לתמוך בחקיקת 'חוק גיוס' במתווה משרד הבטחון כפי שאושר בקריאה ראשונה בכנסת ה-20, כולל הוראת שעה לתקופת המעבר, כך שגיל הפטור יעמוד על 21. בנוסף, ועל מנת להעניק פתרון כולל לסוגיה, ראש הממשלה ושר הביטחון יבחנו הפעלה של מודל חדש בתחום השירות הלאומי אזרחי לאוכלוסיות מסוימות. לצורך כך תוקם ועדה בראשות נציג ראש הממשלה ונציג שר הביטחון, וזו תציג את מסקנותיה לממשלה בתוך 90 יום".

סוגיות שונות של דת ומדינה, כדוגמת כשרות, גיור, מתווה הכותל ותחבורה ציבורית בשבת, שחלקן זכו להתייחסות בהסכמים הקואליציוניים, לא הוכנסו לקווי היסוד. המנסחים הסתפקו בניסוח כללי בלבד, לפיו "הצדדים מסכימים כי יש לפעול על מנת לקדם סוגיות בנושאי דת ומדינה לגביהן יש הסכמה ציבורית רחבה".

על פי סעיף נוסף בקווי היסוד, "סיעות הקואליציה מתחייבות לתמוך ולקדם באופן מיידי חקיקה המגבילה כהונת ראש ממשלה לשתי קדנציות (או שמונה שנים, הארוך מביניהם)". מדובר בחוק המיועד למנוע את המשך כהונתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. אלא שעל פי הדיווח של סגל בחדשות 12, ראשי הגוש להחלפת נתניהו מתכננים להעביר בכנסת חוק צינון שימנע מנתניהו גם את האפשרות להתמודד בבחירות הבאות לכנסת. חוק נוסף שהקואליציה העתידית מתכננת להעבירו נועד לאפשר התפצלות של ארבעה חברי כנסת מסיעתם, וזאת במטרה להקל על פיצולה של סיעת הליכוד.

בליכוד הגיבו בחריפות על הפרסום: "בנט הופך את ישראל לדיקטטורה חשוכה – צפון קוריאה פינת איראן. ראש הממשלה נתניהו נלחם באיראן, ובנט מביא חוק מאיראן. החוק הזה יוציא את ישראל מחברת הדמוקרטיות הנאורות, ויכניס אותה למשטרי הרודנות החשוכים ביותר".

"אחרי שבנט רימה את בוחריו והעביר קולות מימין לשמאל רק כדי למנות את עצמו לראש ממשלה עם שישה מנדטים, עכשיו הוא מביא חוק שלא קיים בשום דמוקרטיה בעולם, במטרה לפסול את ראש הממשלה נתניהו מלהתמודד לכנסת ובכך לחסל את המנהיג החזק של הימין. בנט חוצה כל קו אדום במרדף המטורף שלו לכיסא ראש הממשלה בכל מחיר", הוסיפו בליכוד.

תגיות:יאיר לפידנפתלי בנטיש עתידימינהבחירות 2021

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה