פיתוח האישיות

הנרקיס וסביבתו: סוגי נרקיסיסטים, כתבה שלישית בסדרה

הנרקיסיסט החונק בחיבוק דוב, השכלי שיודע יותר מכולם, והרוחני שבטוח שהוא תמיד צודק. סוגים נוספים של נרקיסיסטים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בהמשך לכתבות הקודמות בנושא סוגי נרקיסיסטים, חשוב לציין שהחלוקה לסוגים היא חלוקה בסיסית. לא מחייב שאדם יהיה רק סוג אחד, אלא שמאפייני סוג אחד בולטים אצלו יותר. 

סיבת החלוקה היא שעם כל סוג יש דגשים קצת אחרים, אך עם כולם - עניין הגבולות הוא עקרוני, והוא גם בדרך כלל המפחיד ביותר, ממנו הנפגעים לרוב ינסו להימנע מלעשותו כנדרש. 

עניין כיבוד הורים הוא קריטי כאשר מדובר בהורים רעילים, מפני שחייבים לשים להם גבול. השאלה היא כיצד, ועד היכן? על זאת לדעתי יש להתייעץ עם הרב, מורה ההוראה שלכם, אך זכרו, כדי שיוכל לענות נכון הוא צריך לדעת את פרטי המקרה. 

זכרו שמדובר בנשים וגברים כאחד. 

 

הנרקיסיסט החונק 

אדם עם קווים נרקיסיסטיים בעלי אפיון של חונקים יהיה זה שירוץ לעשות את המטלות של ילדו, יכין ל"נסיך" או ל"נסיכה" ארוחת ערב, כביסות, ידבר עם המורים, יעשה את שיעורי הבית, ירחם על ילדו שלא יעבוד קשה ולא ייתן לו מטלות כגון עזרה בניקיון וסידור הבית ועוד. 

נכון שאלו דברים שהורים אמורים לעשות כחלק מתפקידם, אל שכאן מדובר בעשיה מוגזמת עד כדי שהילד לא נדרש באמת להתאמץ. מעין רחמים כל הזמן כשרואים שלילד קשה, ואז עושים במקומו. 

הכל עניין של מינון. כלומר, אם מידי פעם אתם מאפשרים לילדים מנוחה, מידי פעם עוזרים להם מעבר למה שתכננתם ועוד, זה חלק מתפקידכם. 

ברגע שבאופן יומיומי אתם סוגדים לילד, או עושים במקומו, לא נותנים לו או לה "להרים צלחת" אתם בעצם משדרים להם "אנחנו לא סומכים עליכם תוכלו לעשות את הדברים בצורה טובה, ולכן עדיף שלא תעשו בכלל". 

זה כולל גם שיחות עם מורים או אתגרים אחרים שגדלים עם גדילתו של הילד. נראה רבים מילדים אלו נשארים תלויים כלכלית בהוריהם, לאחר החתונה הם מתקשים להיות יוזמים, פעילים ואקטיביים. 

נראה אותם לרוב קמים מאוחר, מתקשים במטלות פשוטות בבית, מתקשים לעבוד הרבה שעות, נעשים פאסיביים, כלומר לא פעילים מספיק. יעדיפו תמיד את הקל, המהיר, והעיקר - רק לעשות "כיף" או "לנוח". לצערנו אנו רואים היום יותר ויותר מצוקה אצל הזוגות הצעירים. 

לרוב יהיו אלו ילדים שהוריהם "ריחמו" עליהם, אותם "רחמים" שהם בגדר עוול לילד ומכשול לפיתוח כוחותיו שלו מתוך מסר סמוי שאולי אף קורה בצורה לא מודעת של שיתוק והשתקה וחוסר אמון ביכולות הילד. 

זהו מנגנון נוסף של שליטה וכוחנות על הסביבה מצד ההורה הנרקיסיסט, כשהוא יתרץ זאת בשמירה על סדר וניקיון או בהצלחת ילדו מחיים קשים כשבעצם ההיפך הוא הנכון. הוא חונק אותו, מה שאנו קוראים לו "חיבוק דב". 

 

הנרקיסיסט השכלי

בסוג זה, המאפיין המרכזי של הנרקיסיסט יהיה שכלו, כלומר הוא מתנשא על אחרים ובטוח שהוא חכם יותר, יודע יותר, חריף יותר ועוד. ייתכן כי אכן יש לו חוזקות במישור זה, אבל אין זה אומר שהוא הכי חכם. הוא בטוח שהוא חכם יותר, שאין באמת שני לו. 

כל שיח יתפתח לוויכוח, ויגרום לצד השני להרגיש נחות, טיפש שלא מבין כלום. זה יכול להיות בוויכוח ישיר ובדיבור מקטין, וזה יכול להיות במניפולציה של מתק שפתיים, כלומר להגיד לכם בצורה "עדינה" כמה אתם לא יודעים כלום. בדרך כלל, אחרי מפגש עם אנשים כאלה תרגישו מרוקנים, מוקטנים ושאתם לא יודעים כלום מהחיים, ואילו הוא פשוט מדהים. 

כשאתם נתקלים באנשים כאלו, השתדלו לא להישאב לוויכוח. עזבו את הצדק, מפני שזו המיומנות ההישרדותית שלהם, ותמיד ידם תהיה על העליונה. הם לא יקבלו לעולם את דעתכם. פשוט התרחקו אם אתם יכולים. 

 

הנרקיסיסט הרוחני 

מזכיר מעט את אציל הנפש שכתבתי עליו בכתבה הקודמת, אך המיקוד יהיה בפעולות רוחניות ובשימוש בהן, ובהשקפה הרוחנית על מנת לייצר שליטה בתודעה של האדם שמולו. נראה את זה אצל אנשים כוחניים, שחושבים שרק הדרך התורנית שלהם נחשבת, בעוד שדרכם של אחרים אין לה זכות קיום. לא תמצאו אותם מקשיבים באמת לעקרונות הצד השני, אלא למראית עין הם יהיו סבלניים וקשובים, ותוך כרגע לא רק שלא יסכימו אתכם, שזה ממש בסדר לא להסכים, אלא יראו לכם כמה הדרך הרוחנית שלכם שגויה. תצאו ממפגש כזה מוחלשים, מעורערים ומוקטנים. 

כשיש מפגש בריא עם אדם שחושב אחרת, והוא באמת רוחני ולא נרקיסיסט, הוא לא חייב לקבל את דעתכם, אבל הוא יידע לתת לה מקום ולא ייתן לכם תחושה שאתם לא מבינים כלום, לא תצאו בתחושה של הקטנה וזלזול. 

שוב, חוזרת על מה שאני כותבת תמיד - שכל המידע כאן מובא על מנת לעורר אתכם אם אתם נמצאים בקשר אנשים אלו, כדי שלא תמשיך ההתעללות. 

כדי לדעת אם זה באמת המצב, יש להתייעץ עם אנשי מקצוע מומחים בתחום, ולא להסיק מסקנות הרות גורל.  

ד"ר עדה מיכל ויינשטיין היא מטפלת מוסמכת בפסיכודרמה, מתמחה בנרקיסיזם ועובדת, בין השאר, עם נפגעי נרקיסיסטים. 

תגיות:בריאות ונפשנרקיסיסטים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה