נפלאות הבריאה

רעידות אדמה: מה באמת קורה כשהאדמה רועדת?

האדמה זזה מתחת לרגליכם? כנראה חוויתם רעידת אדמה. הכל על התופעה המרתקת

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

האדמה רועדת מתחת לרגליכם? ייתכן שזהו רק ביטוי שנועד להסביר עד כמה אתם חוששים ממשהו, אבל יתכן שפשוט חוויתם רעידת אדמה של ממש.

מהי רעידת אדמה?

כדי להבין מהי רעידת אדמה וממה היא נגרמת, חשוב להבין את המבנה של כדור הארץ. חלקו החיצוני של כדור הארץ מורכב מלוחות, שנקראים "לוחות טקטוניים". כדור הארץ אינו משטח מעוגל אחד גדול, אלא הוא בנוי מלוחות-לוחות. החוקרים מזהים 9 לוחות טקטוניים עיקריים שמרכיבים את החלקים השונים של כדור הארץ.

הלוחות הטקטוניים אינם סטטיים. הם נעים על פני השטח של כדור הארץ. לרוב, התנועה שלהם איטית ולא מורגשת. אך במקרים מסוימים נוצרת תנועה משמעותית יותר, כמו למשל החלקה איטית של לוח אחד מתחת ללוח אחר; התנגשות בין לוחות; היפרדות של לוחות, מה שיוצר חלקי לוח חדשים, לרוב מתחת לפני הים; או התחככות של שני לוחות זה בזה. התופעה האחרונה היא הגורם הבולט להיווצרות של רעידות אדמה.

את העוצמה של רעידות האדמה מודדים במכון הגיאופיזי, באמצעות מדד שנקרא "סולם ריכטר". ככל שהעוצמה של תזוזת האדמה גדולה יותר, הרעידה תוגדר במספר גבוה יותר בסולם ריכטר. מספרים גבוהים מרמזים על רעידות חזקות וגם הרסניות.

כאשר רעידת אדמה נוצרת מתחת לפני הים, נוצרת סערה, ולפעמים גלים חזקים במיוחד – גלי צונאמי. הגלים הללו עלולים לפרוץ אל החוף במהירות גדולה, וליצור נזק רב. המהירות של גלי צונאמי יכולה להגיע לכ-1000 קמ"ש.

מעניין לדעת, שבעלי חיים מזהים ומרגישים רעידות אדמה וצונאמי עוד לפני שהם מתרחשים, והם בורחים ומחפשים מקומות מסתור. מחקרים שנערכו לאחר אסון צונאמי גילו שאף שמאות אנשים נהרגו כתוצאה מפגיעת הגל, הרי שאף בעל חיים שהיה משוחרר בזמן פגיעת הגל – לא נפגע.

רעידות אדמה קלות מורגשות מדי פעם במקומות רבים בעולם. גם בישראל מתרחשות רעידות אדמה אחת לתקופה, אך הן לרוב חלשות, ואינן גורמות לנזקים. עם זאת, בהיסטוריה של ארץ ישראל נרשמו מספר רעידות אדמה חזקות שגרמו להרס רב, כמו זו שהתרחשה בצפת בשנת תקצ"ז, החריבה את העיר צפת וגבתה אלפי קרבנות, או זו שהתרחשה באזור ים המלח בשנת תרפ"ז, שפגעה באופן קשה בערים ירושלים, יריחו, טבריה, שכם ועוד.

תגיות:נפלאות הבריאהרעידת אדמה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה