חדשות בארץ

"הקואליציה רומסת": האופוזיציה תחרים את הוועדות בכנסת

חבר הכנסת מאיר פרוש הודיע בשם סיעות גוש הימין-חרדים כי הן יחרימו את דיוני הוועדות בכנסת, וזאת במחאה על התנהלותה של הקואליציה: "לא נתייצב לוועדות. הקואליציה רומסת את הכנסת, את האופוזיציה ואת הדמוקרטיה"

הכנסת (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)הכנסת (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

חבר הכנסת מאיר פרוש (יהדות התורה) הודיע הבוקר (רביעי) בשם סיעות הימין-חרדים שבאופוזיציה כי הן יחרימו את דיוני הוועדות בכנסת, וזאת במחאה על התנהלותה של הקואליציה.

בהודעה שמסר בפתח ישיבת ועדת הכנסת, אמר פרוש: "מתברר לנו שלממשלה אין שום כבוד לכנסת. אין שום איזון בין הקואליציה לאופוזיציה בוועדות החשובות, ביחס האמיתי שקיים בכנסת, כשיש קואליציה של 61 חברי כנסת מול 59 חברי אופוזיציה. כאן בוועדה היחס הוא תשעה לקואליציה מול שישה לאופוזיציה. ברור לכולם שהרכב הוועדות מעוות לגמרי. אתם עושים זאת כדי להביא החלטות דורסניות ללא שום היגיון".

פרוש הדגים את דבריו בכוונתה של הקואליציה להפעיל בפעם השישית בתוך מספר ימים את סעיף 98 בתקנון הכנסת, שמאפשר במקרים מיוחדים לצמצם את זמן הדיבור של חברי הכנסת בדיונים על הצעות חוק ולמנוע פיליבסטרים של האופוזיציה: "כאשר כך אתם מתנהגים, ורוצים לדרוס כל מי שרוצה לומר דברים אחרים משלכם, אין לנו שום עניין להשתתף בהצגה הזו".

"הכנסת הפכה להיות חסרת משמעות", הוסיף פרוש. "זה בולט במיוחד כאשר השרים לא מגיעים לכנסת, עקב חקיקת החוק הנורבגי המורחב. אתם מפעילים את סעיף 98 בסיטונאות, גם לחוקים חסרי כל דחיפות. הקואליציה רומסת את הכנסת, את האופוזיציה ואת הדמוקרטיה".

בפנותו ליו"ר הוועדה ניר אורבך (ימינה), אמר פרוש: "אתם יכולים לקבל את ההחלטות לבד. מבחינתנו, אתה יכול לקיים את הישיבות אצלך בבית, אל תזמנו אותנו. האופוזיציה לא תתייצב לוועדות, היא תשלח בכל ועדה נציג כדי שיהיה ברור שמה שנעשה לא לגיטימי".

"בעינינו, העובדה שכך הדבר יכול להתנהל מהווה כישלון של הייעוץ המשפטי של הכנסת", הצהיר פרוש. "הוא היה צריך להרים דגל שחור ולקבוע שאי אפשר להרכיב ועדות בהרכב מעוות. אי אפשר להשתמש סתם כך ובתדירות כזו בסעיף 98. אני עומד על כך שהיועצת המשפטית של הוועדה תעביר בכתב עמדה מפורשת בנוגע לכל מה שמתרחש בוועדה, ואם היא תכשיר את זה – גם היא תישא באחריות לחיסול הכנסת".

חבר הכנסת שלמה קרעי (הליכוד) תקף אף הוא את הקואליציה: "צריך לתת לאופוזיציה להתבטא. אתם לא יכולים למנוע מאיתנו לדבר על חוקים שמשנים סדרי עולם בכנסת". בתום דבריהם, עזבו פרוש וקרעי את הישיבה.

בעקבות דבריו של פרוש, אמר אורבך כי לעת עתה לא יתקיימו דיון והצבעה בנושא הפעלת סעיף 98. הוא הודיע כי בדעתו לנהל משא ומתן עם חברי האופוזיציה בדבר הפעלת הסעיף בדיוני המליאה בהצעת חוק יסוד הממשלה ובהצעת חוק הדיינים.

היועצת המשפטית של הוועדה, עורכת הדין ארבל אסטרחן, הדגישה כי הפעלת סעיף 98 נועדה "למקרים קיצוניים". לדבריה, הסעיף לא נועד לשלול מחברי האופוזיציה את זכותם "למתוח עד הקצה את הכלים הפרלמנטריים שתקנון הכנסת מעמיד לרשותם". חבר הכנסת איתן גינזבורג (כחול לבן) השיב: "אנחנו שוקלים לוותר על הפעלת סעיף 98".

בהמשך הדיון אישרה הוועדה פה אחד מתן פטור מחובת הנחה להצעת חוק יסוד הממשלה ולהצעת חוק הדיינים. חברי הכנסת מהאופוזיציה לא השתתפו בהצבעות.

תגיות:מאיר פרוששלמה קרעיועדת הכנסתניר אורבך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה