חדשות בארץ

על הכוונת של מתן כהנא: רפורמה במערך הגיור

על פי הדיווח בכאן חדשות, בשבועות הקרובים צפויה להתפרסם הרפורמה של השר לשירותי דת במערך הגיור, שתאפשר גם לרבני ערים לגייר

כהנא (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)כהנא (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

השר לשירותי דתן, מתן כהנא, פרסם אתמול (שלישי) את תוכניתו לרפורמה במערך הכשרות, וזכה על כך לביקורת חריפה מצדן של הרבנות הראשית והמפלגות החרדיות. בכאן חדשות דווח הבוקר, כי כהנא מתכנן בימים אלו רפורמה נוספת בתחום יחסי דת ומדינה – והפעם בתחום הגיור.

על פי הדיווח, הרפורמה של כהנא תאפשר גיור גם באמצעות רבני ערים, בניגוד למצב כעת בו הסמכות לגייר נתונה לבתי דין מיוחדים לגיור הכפופים להנחיותיה ולהכוונתה של הרבנות הראשית. עוד דווח, כי הרפורמה תוצג לציבור כבר בתוך מספר שבועות. כזכור, הרפורמות בתחום מערך הכשרות והגיור נכללו בנספח להסכמים הקואליציוניים, עליו חתמו כל המפלגות החברות בקואליציה.

במסגרת רפורמת הכשרות של כהנא, שזכתה לתמיכתם של ראש הממשלה נפתלי בנט ושר האוצר אביגדור ליברמן, שוק הכשרות ייפתח לתחרות. את תעודות הכשרות יעניקו תאגידי כשרות פרטיים. הקריטריונים ההלכתיים למתן התעודות ייקבעו אומנם על ידי הרבנות הראשית, שתקים לשם כך גוף פיקוח עליון כדי לוודא את עמידתם של התאגידים בסטנדרט ההלכתי. עם זאת, תאגיד שירצה בכך יוכל לבחור לעמוד בסטנדרט מינימלי יותר מזה שהגדירה הרבנות הראשית, שיאושר על ידי רבני עיר. גופי הכשרות יפרסמו לציבור את הסטנדרט ההלכתי בו בחרו לעמוד. כהנא הבהיר, כי גופי הכשרות יוכלו לתת תעודות כשרות למסעדות שפתוחות בשבת.

חבר הכנסת ינון אזולאי (ש"ס) התייחס היום לתוכניתו של כהנא במהלך דיון בוועדת הכספים, ואמר כי מדובר ב"הונאת כשרות": "לממשלה הזו אין מה לעשות מלבד לפגוע בעוד נדבך ביהדות ובדת. יש קורונה, יש עסקים שקורסים – תתחילו לטפל גם בהם, אל תחפשו רק את הדת".

חבר הכנסת שלמה קרעי (הליכוד) תקף: "במדינה היהודית שלנו צריכה להיות ודאות כשרואים תעודת כשרות. אסור להפוך את זה לעסק פרוץ ולהטעות את הציבור".

"אני מתפלא על השר כהנא שלא מכיר את הכלל 'היוצא מן הטמא, טמא'. עם ליברמן אתה עושה מהפכה בכשרות? השתגעת? מה הלאה, מהפכה של שאשא ביטון בבריאות: תארי ד"ר יינתנו גם לרופאי אליל?".

מפלגת הציונות הדתית הצטרפה לביקורת של המפלגות החרדיות על רפורמת הכשרות: "לא מתקנים בשבירה", נמסר בהודעה מטעמה. "הרפורמה שהוצגה עסוקה בפירוק מערכת הכשרות הממלכתית בישראל שהיא אחד מהביטויים להיותה של מדינת ישראל מדינה יהודית. שינויים ותיקונים בנושא חשוב ומורכב כל כך חייבים להיעשות תוך התייעצות והסכמה עם הרבנות הראשית ועם גדולי הרבנים, מה שלא נעשה ולא יכול היה להיעשות בסד זמנים קצר כל כך".

"בימים הקרובים נתייעץ עם רבני הציונות הדתית ונגבש דרכי פעולה להתמודדות עם הנזקים שהשר כהנא והממשלה מאיימים ליצור בשירותי הדת ובזהות היהודית של מדינת ישראל. הציונית הדתית תמשיך לשאת בגאון את היהדות הממלכתית במדינת ישראל, ותתקן את הדורש תיקון לא בשבירה אלא בחיזוק של הרבנות הראשית ושירותי הדת הממלכתיים".

יו"ר עוצמה יהודית, חבר הכנסת איתמר בן גביר, מתח ביקורת חריפה על תוכניותיו של השר לשירותי דת בתחומי דת ומדינה: "חבל שהשר כהנא מתכוון להרוס את מערך הגיור, אחרי שהוא מקלקל את מערך הכשרות. גם אני בעד תיקונים ושינויים שנועדו לשפר את השירות לאזרח, אך מה שהשר מתן כהנא עושה זה לשפוך את התינוק עם המים. זה לפגוע במערך הכשרות, זה לפגוע במערך הגיור ולגרום לכך ששום יהודי שומר תורה ומצוות לא יוכל לסמוך על מערכים אלה".

אתמול, לאחר פרסום תוכניתו של כהנא, הוציאה מועצת הרבנות הראשית הודעה חריגה בחריפותה: "הרבנות הראשית לישראל דוחה מכל וכל את היוזמה המסוכנת של המשרד לשירותי דת להרס הכשרות בישראל. ה'תוכנית' שהוצגה היום לשינויים במערך הכשרות משמעותה היא ביטול הכשרות במדינת ישראל, פתיחת בזאר של גופים בעלי אינטרסים עסקיים שיעניקו כשרות ומתן אפשרות לכל מאכער להעניק כשרות כשהתוצאה היא אחת – הרס וחורבן הכשרות".

"זוהי חלק ממגמה כללית של מלחמה בשירותי הדת שמטרתה הסופית היא ביטול זהותה היהודית של מדינת ישראל", נאמר עוד בהודעה. "הרבנות הראשית וכלל רבני ישראל יעמדו בפרץ ויפעלו לבלימת היוזמה המסוכנת. עם ישראל, המקפיד ברובו על כשרות כהלכה, מצביע ברגליים ונותן אמון מלא ברבנות הראשית, לפיכך יוזמות מסוכנות אלה דינן להתבטל".

יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר כי "רפורמת הכשרות של כהנא – כהמשך ישיר לרפורמות בדייני ישראל, בגיורים, בכשרות, בשמירת השבת בפרהסיה ובזהות היהודית של המדינה – חותרת לקידום מדינת כל אזרחיה וריסוק הזהות היהודית של המדינה".

"אין ספק, לצערנו, שהמטרה המרכזית שלהם היא הכרה בגופי כשרות רפורמיים. שום שיקול כלכלי אין בתהליך, רק יצר הרס והשחתה. נתנגד בכל תוקף לתהליך ההרסני הזה, שפוגע ברוב אזרחי ישראל המסורתיים שומרי הכשרות".

"מי יגלה עפר מעיניך, מרן הראי"ה קוק זצ"ל, לראות מה שבנט, כהנא וקריב מחוללים למוסד הרבנות הראשית לישראל מאה שנים אחרי שייסדת אותו", חתם דרעי.

יו"ר יהדות התורה, משה גפני, תקף: "בהמשך למדיניות האנטי דתית של הממשלה הרעה הזאת, הם רוצים לחסל את מערך הכשרות בישראל. ליברמן וכהנא רוצים להפוך את מדינת ישראל למדינה ככל המדינות בעולם, למחוק כל זיק של יהדות, ולמנוע מהאזרחים היהודים לאכול כשר".

תגיות:גיורכשרותמתן כהנא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה