בריאות ותזונה

הכינו את קרש החיתוך: היום מכינים סלט ירקות

רגע לפני שאתם מחממים לעצמכם ארוחת צהריים, או שאתם מכינים לעצמכם ארוחת ערב, תחתכו סלט ירקות. כעת, מלאו כשליש מהצלחת שלכם בסלט ירקות, ושני שליש בשאר המאכלים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

תכינו קרש חיתוך, סכין, קולף ירקות וקערה גדולה, כי הפעם אנחנו מכינים סלט ירקות. 

סלט ירקות ישראלי: סלט ירקות יכול להיות מורכב מהמשולש הנצחי, של מלפפון, עגבנייה וחסה. זה בסדר אבל משעמם. לכן כדאי שהסלט שלכם יכיל גם שילובים שונים מתוך שפע הירקות שארץ ישראל השתבחה בהם, למשל פטריות, פלפלים בצבעים שונים, בצלים בצבעים שונים, כרוב בשני צבעים, גזר, ירקות עליים ועוד. 

צבע טרי: חשוב שתאכלו ירקות (וגם פירות) בחמישה צבעים. כל צבע מכיל פיטוכימיקלים (חומרים צמחיים) שמפעילים בגוף שלנו מערכות הגנה שונות ששומרות עלינו מפני חומרים ותהליכים מזיקים. לכן הרכיבו את הסלט שלכם מליקופן (שנמצא בעגבנייה, בפלפל האדום, בצנון ובצנונית), מקרוטנואידים (שנמצאים בגזר, בפלפל הכתום ובפלפל הצהוב), מכלורופיל, מלוטאין ומסולפוראפאן (שנמצאים בברוקולי, בכרוב הירוק, במלפפון, בפלפל ירוק בהיר, בסלרי, בשומר ובירקות עליים), מאליצין (שנמצא בבצל, בשום, בכרישה, בכרובית, בקולורבי, בלפת, בפטריות ובעולש) ומאנתוציאנינים (שנמצאים בכרוב הסגול, בבצל הסגול ובחסה הסגולה).

מה יוצא לנו מזה? הירקות עשירים בוויטמינים שמסיסים בשמן (A,D,E,K) ובוויטמינים שמסיסים במים (B,C), וגם במינרלים (סידן, מגנזיום, אשלגן ועוד), כשכל הטוב הזה עטוף בסיבים תזונתיים שחשובים, בין היתר, לבריאות מערכת העיכול שלנו ולפריסטלטיקה (תנועתיות) שלה. וכל זה בנוסף לרשום בסעיף הקודם.

ניכוי שליש: רגע לפני שאתם מחממים לעצמכם ארוחת צהריים, או שאתם מכינים לעצמכם ארוחת ערב, תחתכו סלט ירקות. כעת, מלאו כשליש מהצלחת שלכם בסלט ירקות, ושני שליש בשאר המאכלים.

רטבים: עזבו את כל הרטבים התעשייתיים שמקלקלים את האווירה הבריאה שיש כאן. הם מלאים בשמן מזיק, חומץ סינטטי, סוכר ועוד רכיבים שאתם והגוף שלכם לא מבינים את המשמעות שלהם. ולא, אל תחשבו שרוטב "דיאט" הוא טוב יותר. להיפך, הוא מכיל עוד חומרים שמקומם בתעשיית המזון ולא על השיש במטבח שלכם. לכן טבלו את הסלט בשמן זית, במיץ מלימון טרי, בזעתר או בטחינה משומשום מלא.

ארוחת סלט: רוצים שהסלט גם ישביע וגם יכלול את שלושת אבות המזון? הכינו סלט עוף של בתי קפה. חתכו חסה, מלפפון טרי, מלפפון חמוץ, חלטו מעט גרגירי תירס קפוא והוסיפו לזה רצועות של חזה עוף שעברו צלייה על גבי מחבת פסים. אתם רוצים את זה בפרווה? תמירו את העוף בטונה.

בית קפה: רוצים לבלות בלי לקלקל את האווירה הבריאה? הזמינו בבית הקפה סלט ירקות. אבל, קראו בתפריט את רשימת הרכיבים. כי זה תמיד מתחיל טוב (מלפפון, עגבנייה, חסה, פטריות ופלפלים), וממשיך עם רכיבים שלא קשורים למשפחת הירקות (קרוטונים, גבינת חלומי מטוגנת וכאלה). אז כמו במבחן אמריקאי, מי שלא קורא את המשפט עד הסוף – טועה. לכן הזמינו סלט ירקות שכולל ירקות. וזהו!

ממרחים: לא ברור איך כל הממרחים, כגון: חומוס, טחינה, חצילים במיונז ושאר חבריהם, הצליחו למתג את עצמם כסלטים. הם לא. הם שייכים לקבוצות מזון אחרות. למשל, לקבוצת הקטניות, לקבוצת הזרעים, לקבוצת השמנים ולעוד. אל תתבלבלו.

רוצים לדעת עוד? רכשו את סדרת השיעורים "לגדול בריא" שמעבירה הנטורופתית שרה בר אשר, בקמפוס היהודי של הידברות.

שרה בר אשר היא נטורופתית ומרצה בנושאי תזונה ותעשיית המזון. Barasher@zahav.net.il

תגיות:סלטבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה