חדשות בארץ

לידה נדירה: תינוקת נולדה עם עובר מת בבטנה

יולדת שהגיעה לחדר המיון בבית החולים אסותא באשדוד ילדה תינוקת בריאה, ואז הרופאים מצאו בבטנה של התינוקת עובר שלא התפתח. "בהתחלה עלה חשד שאולי מדובר בגידול, אבל הבנתי די מהר שמדובר בעובר", אמר פרופ' טרגין

אילוסטרציה אילוסטרציה
אא

בבטנה של תינוקת שנולדה השבוע בבית החולים אסותא באשדוד התגלה עובר נוסף, וייתכן שהיו אפילו שני עוברים. מדובר בתופעה שנקראת "עובר בתוך עובר" והיא מתרחשת אחת לכ-500 אלף לידות. בספרות המקצועית מתועדים כמה מאות מקרים כאלה שהתרחשו ברחבי העולם.

לאחר הלידה, התינוקת נותחה על ידי צוות בית החולים ובמהלך הניתוח הוצא מבטנה העובר. את הניתוח ביצעו ד"ר ודים קפולר, מנהל מחלקת כירורגיית ילדים, ד"ר עומר גלובוס, מנהל מחלקת יילודים ופגים, פרופ' בן טרגין, סגן מנהל בית הספר לרפואה בין לאומית ומומחה בדימות ילדים וד״ר אברהים סעיד, מנהל היחידה להרדמת ילדים.

"זה היה נראה ממש כמו עוד ילד בתוך הילד", מתאר פרופ' טרגין. "זה קורה אחת לחצי מיליון לידות. זה נראה כמו תינוק קטן בתוך תינוק קטן. בהתחלה עלה חשד שאולי מדובר בגידול, אבל הבנתי די מהר שמדובר בעובר. זה לא שכיח. במשך 15 שנות עבודה בארה"ב ראיתי מקרים מהסוג הזה, אך זה המקרה הראשון שראיתי בישראל. כשאמרתי לחברי הצוות הרפואי בבית החולים מהי האבחנה הם לא האמינו לי כי זה משהו מאוד נדיר, אבל כולם מאוד התרגשו מאוד מהמקרה הזה".

צילום: דוברות אסותא אשדודצילום: דוברות אסותא אשדוד

אמה של התינוקת אמרה כי הרגישה מוזר במהלך כל ההיריון. "כשסיפרתי את זה לחברים ולמשפחה, חשבו שאני מדמיינת", סיפרה האם ל-YNET. "הרגשתי מוזר, כבדה, שאני בקושי יכולה לתפקד, וזה לא ההיריון הראשון שלי אלא הרביעי. הרופאים חשבו שאולי זו סוכרת והיו גם השערות אחרות. התעקשתי על לידה רגילה והיא אכן הייתה רגילה לחלוטין. לאחר הלידה עשו לילדה צילום ויום למחרת היינו אמורות להשתחרר שתינו. פתאום קראו לי לחדר של מנהל בית החולים לילדים, והייתי לחוצה מאוד. כשנכנסתי לחדר ראיתי שיושבים שם עוד שני רופאים, וזה גרם לי למתח ולחץ עצומים. הרופאים הראו לי על גבי המסך צילום של אולטרסאונד הבטן עם תקריב. הייתי בהלם כשראיתי למעשה עובר בתוך הבטן של בתי התינוקת. לא האמנתי שזה הגיוני בכלל. גם היום אנחנו מעכלים את הדבר הזה. קשה לתפוס שילדתי תינוקת בהיריון, זה לא כל כך הגיוני. עם זאת, היא בריאה ואנחנו בעיקר רוצים לשכוח את הסיפור הזה".

ד"ר גלובס הסביר: "זה התחיל כשהאימא הגיעה ללדת וראו שלעובר יש בטן גדולה. אנחנו רואים את זה לא פעם ויש לכך אפשרויות רבות, עובר בתוך עובר זו לא אחת מהן. בבדיקה לאחר הלידה היה ברור שיש משהו בתוך הבטן ובצילום שעשינו היה נראה שמדובר בעובר בתוך הבטן. הופתענו, אני מכיר את זה מהספרות המקצועית אבל זה מאוד נדיר".

"האימא סיפרה שחשבה בתחילת ההיריון שיש לה תאומים בתוך הבטן, אבל אמרו לה שלא וכנראה שהיא צדקה. יש כמה תיאוריות באשר להתרחשות מצב כזה. הראשונה היא שמדובר על היריון שמתחיל כתאומים או יותר ובשלב מסוים בתחילת ההיריון, תאום נבלע בתוך התאום האחר. זה קורה כחלק מתהליך התפתחות העובר, כאשר יש חללים שנסגרים תוך כדי ההתפתחות ובתוך חלל כזה נכנס אחד העוברים. העובר שבפנים מתפתח חלקית ואינו חי ונשאר שם. תוארו מקרים בהם התגלה עובר כזה באדם בוגר".

"תיאוריה נוספת מדברת על גידול בשם טרטומה, שזה יותר שכיח. זה גידול שפיר שמכיל רקמות גוף שונות, אבל אנחנו לא חושבים שבכך מדובר. התינוקת כרגע אמורה להיות בריאה לחלוטין, כי העובר לא היה מחובר לאיברים אחרים בגוף. לא צפויות לה בדיקות מעקב מיוחדות אחרי הניתוח. בקהילה הרפואית מכירים את הנושא, אך בקהילת הנאונטולוגים (רופאי הפגים) כולם מאוד מתרשמים ומופתעים. זה זכה ללא מעט תגובות. יש הרבה סיבות לבטן תפוחה בתינוקות, ביניהן חסימות מעיים, גידולים ועוד כל מיני דברים, אבל זה לא נדיר. פשוט לא חשבנו שזו עוד סיבה, הופתענו".

תגיות:לידהעובר בתוך עובר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה