פיתוח האישיות

מידת הכעס: 13 עצות שיעזרו לנו להוריד את מפלס העצבים

כולנו היינו רוצים להיפטר מהעצבים המתסכלים שלפעמים תוקפים אותנו במצבים שונים – מול בני הבית, הקולגה לעבודה, איש המקצוע שהזמנו, השכן או האיש בחנות שזרק עקיצה לא במקום. איך משתלטים על העצבים? האם קיימת דרך בה נוכל למנוע מנסיבות חיצוניות לחולל סערה בנפשנו? 13 עצות להתגברות על מידת הכעס

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ישנה ההלצה המוכרת, "אני לא עצבני, מעצבנים אותי". כולנו נתקלים ביום-יום בסיטואציות שיכולות להוציא מתוכנו צדדים פחות יפים, ולא חסרות דוגמאות: הזאטוט שהחליט לבדוק מה קורה כשדורכים על מלא במבה על השטיח, בדיוק אחרי ששאבת אבק; איש מקצוע ששילמת לו כבר תשלום מקדמה, והוא החליט שלסנן את השיחות שלך מפעם לפעם זה לגיטימי לחלוטין; השכן הקבוע בשכונה שנוהג בפראות מטורפת, ואפילו נגד התנועה, כשיש ילדים בסביבה (בהתחלה עוד דנתי לכף זכות את השכן הזה שאשתו אולי יולדת, אבל די, לא נראה לי שכל שבועיים נולד להם תינוק חדש); ואפילו הסיטואציה המעצבנת הזו שמתקשרים אליך ומבקשים מישהו שהוא לא אתה, ואז אתה עונה "זו טעות", ובתגובה הם פשוט מנתקים לך את הטלפון בפרצוף... אף פעם לא הצלחתי להבין את פשר ההתנהגות הזאת. זה באמת קשה להגיד "סליחה, להתראות"?! כמו שקרה לי במקרה היום (וכבר מתחילה להרגיש קצת שוב את העצבים...).

יש הרבה סיטואציות מכעיסות, והייתי יכולה להמשיך ולתארן, אבל אז במקום לעזור לנו לצאת מהעצבים, אולי הייתי רק מחמירה את המצב. אז מה עושים כדי לא לתת לכעס להשתלט עלינו? הנה כמה עצות שיעזרו לנו:

1. ללמוד. חשוב לקרוא ספרים ולשמוע שיעורים כל יום בנושא מידת הכעס, אפילו תוך כדי ביצוע שאר המשימות של היום יום. אפילו אם לא נספוג ונשמע את כל מה שהמרצה אמר בשיעור, עצם זה ששמענו היום דברי תורה בגנות מידת הכעס כבר יעורר בנו מודעות לנושא, וזה יעזור לנו להיות יותר בשליטה עצמית וייתן לנו כוחות להתמודדות.
שני ספרים מומלצים בעניין זה הם "הסר כעס מלבך", מסדרת תיקון המידות של הרב טובולסקי (ניתן לרכוש כאן בהידברות שופס), והספר "כיצד נינצל מהכעס" של הרב אברהם סיטבון (ניתן לרכוש כאן בהידברות שופס). ושיעורים – לא חסר ב-VOD של הידברות.

2.מודעות והכנה מנטלית מראש. חשוב שנפתח מודעות לטריגרים שמביאים אותנו לידי כעס, כמו זמנים מסוימים שיש בהם לחץ (לדוגמא, שעת הבוקר עם ארגון הילדים), מפגש עם אנשים שיודעים איך ללחוץ לנו על הכפתורים הרגישים או סיטואציות מסוימות. אם אנו נכין את עצמנו מראש, הטריגר לכעס יפתיע אותנו פחות כשנתקל בו. וכך אפקט ההפתעה שתורם רבות לקושי בשליטה העצמית יהיה פחות חזק ומסעיר כדרכו.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

3. לדמיין את עצמנו רגועים. הדמיון משפיע על נפש האדם, ובין היתר על תגובותיו לאירועים שונים. מומלץ לייחד לעצמנו זמן שבו נדמיין סיטואציות שונות, נפוצות למדי, שעלולות להכעיס אותנו, ואת תגובתנו האידיאלית, המאופקת והשלווה. אם נראה בדמיוננו שוב ושוב על ידי חזרה על תרגיל זה, יקל עלינו בזמן אמת להגיב כפי שראינו בתמונת דמיוננו (ע"פ דברי הרב וולבה בספרו "עלי שור").

4. לשתוק ולהחליף מקום. בשעת כעס אנו עלולים לומר דברים שעליהם נתחרט, ויש מילים שגם אלף סליחות לא יצליחו לתקן. לכן כשאנחנו בסערת רגשות, עדיף שנשים מנעול על הפה שלנו עד יעבור זעם. אם קיימת אפשרות, מומלץ לצאת לסיבוב של 5-10 דקות. שינוי מקום עוזר מאוד להחלפת האנרגיות.

איך מתקררים ממידת הכעס? מדוע הכעס נחשב לעבודה זרה, ומדוע צריך להתרחק ממנו כמו מאש? הרב זמיר כהן משיב:

 

5. אמונה בבורא עולם. לפעמים כשאנו בזמני לחץ וכל דבר מקפיץ לנו את הפיוז, אנו צריכים להזכיר לעצמנו שיש מי שמנהל את העולם, ולא אנחנו בעלי השליטה על איך שדברים יצאו לפועל. גם כשקורה לנו תרחיש לא נעים מול אחרים, עלינו להזכיר לעצמנו את מאמר דוד המלך "ה' אמר לו קלל". הכול קורה בהשגחה מדוקדקת מאת ה', לכל דבר יש סיבה שמיימית שנועדה להוביל אותנו אל התיקון שלנו, והמזיק הוא בסך הכול שליח שמוציא לפועל את הגזרה של הצער שנגזר עלינו. אז מה שלפעמים מוטל עלינו לעשות זה להרכין ראש ולנסות לקבל את הייסורים בהבנה, בענווה ובאמונה.

6. להתפלל. כמו בכל דבר אחר בו אנו זקוקים לסייעתא דשמיא, גם כאן חשוב מאוד להתפלל וכמה שיותר שה' יעזור לנו להתגבר על מידה זו, כי ללא עזרתו לא נוכל לגבור על יצר הרע.

7. להתחזק במידת הסבלנות ובמידת הענווה. שורש מידת הכעס טמונה במידת הגאווה שלפיה העולם "חייב לי". אדם שנוטה בקלות לעצבים יכול להיות בעל נטייה באופיו לראות את עצמו במרכז ולצפות שכולם יפעלו על פי רצונו בלבד, ואם הם עושים אחרת, אוי ואבוי להם... אדם שכועס רואה את הדברים מנקודת המבט שלו בלבד. אם נלמד לצאת מעצמנו, לדון לכף זכות את האחר, לנסות לראות את האחרים שמסביבנו ואת רצונותיהם האישיים, לנסות להבין את האחר - אותו אירוע שיכול היה להיות מכעיס יקבל מלכתחילה פירוש אחר, מבין ומכיל יותר.

8. לאמץ הרגל חדש של דיבור בנחת ובקול נמוך. ראיתם פעם מישהו עצבני כשהוא מדבר בטון רגוע, שקול ושלו? כנראה שלא. אלו הם שני דברים הסותרים זה את זה. באגרת הרמב"ן כתובה עצה מנצחת שתעזור לנו להימנע מלהגיע לכדי כעס, והנה לשון הרמב"ן: "תִּתְנַהֵג תָּמִיד לְדַבֵּר כָּל דְּבָרֶיךָ בְּנַחַת, לְכָל אָדָם וּבְכָל עֵת, וּבָזֶה תִּנָּצֵל מִן הַכַּעַס, שֶׁהִיא מִדָּה רָעָה לְהַחֲטִיא בְנֵי אָדָם". אדם שטבוע בו ההרגל לדבר תמיד ברוגע, בשקט ובנחת, ימנע ביתר קלות מלהגיע לידי כעס.

9. להירגע. הרבה פעמים אנו עלולים להתעצבן בקלות לא בעקבות הסיטואציה עצמה שהוציאה מתוכנו את הכעס, אלא בעקבות לחצים מצטברים. הסיטואציה הנוכחית הייתה פשוט הטריגר ששבר אותנו. אם היינו יותר רגועים ונטולי "לחצי רקע", לא היינו מגיבים באותה צורה במצבים לא נעימים אלו. איך נגיע לשלווה המיוחלת? נשמע שיעורי אמונה וביטחון בה', ניקח לעצמנו זמן ביום של שקט ונעשה בו כל מה שיכול להרגיע אותנו – לקרוא ספר טוב או לשמוע מוזיקה נעימה, נצא לטיול בטבע בקרבת מקום ואפילו לסיבוב בשכונה עם הבעל/אישה/חבר ועוד.

הרב ירון אשכנזי נותן עצות וחיזוקים להתגברות על מידת הכעס:

 

10. להתחזק בכבוד הזולת. כאשר אדם ילמד עד כמה חמור רואים בשמים פגיעה בכבודו של יהודי, הוא יפתח רתיעה מלהתפרץ על האחר ולהשפילו בדברים הנאמרים בלהט הרגע.

11. אוכל ושינה. לפעמים סיבות גופניות של חוסר בשעות שינה או רעב הם אלה שגורמים למתח וחוסר סבלנות. אז לא נשכח את צורכי הגוף וניתן לו את מה שהוא צריך.

12. להיות בשמחה. כשלאדם טוב ומצב רוחו מרומם, הוא פחות יטה לכעוס על האחרים, כמו שאומרים "מי שרע לאחרים – רע לו". התחזקו במידת השמחה ועזרו לעצמכם להרגיש טוב. תוכלו לקרוא כאן כמה עובדות מרתקות ועצות בעניין התחזקות בשמחה.

13. תקליטו את עצמכם. בקשו מאחד מבני ביתכם שיקליט אתכם ללא ידיעתכם בעת התפרצות כעס שלכם. לאחר שהסערה חלפה והנכם רגועים, שמעו כיצד אתם נשמעים כשאתם כועסים. סביר להניח שזה יעורר בכם פליאה ודחיה מהכעס, ויגביר בכם את הרצון והכוח לנצח מידה מגונה זו. תוכלו להשמיע זאת לעצמכם מדי פעם בפעם כשתרצו לייצר בכם מוטיבציה מחדש.

קראו כאן עצות נוספות להתגברות על מידת הכעס מתוך ספרו של הרב זמיר כהן, "מפתחות לחיים".

כיצד שולטים על הכעס? הרב יגאל כהן מעניק לנו טיפים וכלים נפלאים להתגברות על מידת הכעס:


 

מה גורם לנו להתעצבן, ואיך משיגים שליטה עצמית? הרב יצחק פנגר בהרצאה מרתקת ומחכימה:

תגיות:כעספיתוח האישיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה