פיתוח האישיות
כיצד ניתן לסלק מחשבות רעות ולזכות למחשבה טהורה?
הרב אהרן ראטה זצ"ל מביא בספריו מספר עצות כדי להינצל מהרהורים רעים ולטהר את מחשבותינו. בנוסף, הוא מביא מספר פסוקים שבכוחם מסוגלים לסלק מאתנו מחשבות רעות
- שולי שמואלי
- פורסם כ' אב התשפ"א |עודכן
(צילום: shutterstock)
הרב אהרן ראטה זצ"ל, האדמו"ר הראשון של חסידות "שומרי אמונים", מביא בספריו מספר עצות כיצד ניתן לדחות מחשבות שליליות ולזכות למחשבה טהורה.
לפעמים משתלטות עלינו מחשבות רעות, וכדי להתנתק מהן מציע הרב ראטה כך: "שירגיל עצמו בעל כורחו להשקיע דעתו בעניין מתורה ועבודה. ובתחילה ירגיל עצמו רבע שעה, אחר כך חצי שעה, ואחר כך כמה שעות, ועל ידי הכוח שנותן מוחו בדבר קדושה איזה זמן ינתק עצמו מכוח הרע שטמון במוחו... כי אין שתי מחשבות שולטות בפעם אחת" (שומר אמונים, מבוא השער א'). כלומר, כאשר דעתו של אדם עסוקה בעניין מסוים אין היא מסוגלת לחשוב על דבר נוסף במקביל, ולכן אם נרגיל את עצמנו להשקיע מחשבה בנושא מסוים בעבודת השם, כך בכוחה של אותה קדושה שנמצאת במחשבה באותה עת לדחוק החוצה מחשבות רעות. ממש כמו בכוס שחציה שמן וחציה מים – כל טיפת מים שמוסיפים לכוס דוחקת החוצה טיפה לא רצויה של שמן.
כדי לזכות למחשבות טהורות כותב הרב: "תתקשר עצמך תמיד במחשבתך עם חכמי הדור ועם כללות ישראל בגודל האהבה. ועוד תצטרך לאלו הכללים הביטחון התמידי לה', כי האדם שאינו בוטח בה' בחוזק טורדין אותו מחשבותיו מדחי לדחי, הגם מחשבות של מצוה... והביטחון הוא בחינת התפשטות אשר דוחה כל המחשבות זרות כי אין לי עסק עמהם, כי בטחונו בה' שהוא יתקן בעבורו כל דבר הן ברוחני והן בגשמי, וזה הסוד של כוונת הפסוק "גול אל ה' מעשיך ויכונו מחשבותיך" (משלי טז, ג)". כלומר, טרדות הן תוצאה של העדר ביטחון בה', אך אם נתחזק באמונה כי הכול יסתדר על הצד הטוב ביותר בעזרת השם, וכי ה' הוא השליט היחידי שיקבע איך דברים יתנהלו, אז נרגיש שלווים יותר וממילא אותן מחשבות טרדניות יפסקו.
ממשיך הרב בעצתו למחשבות טורדות שאינן מניחות את הנפש: "עצה לזה שירבה להתבודד עצמו עם קונו, וקודם ישבר לבו לה' בתשובה". בנוסף לתשובה ולהתבודדות מוסיף עוד הרב כי "ואחר כך יצמצם מחשבתו איזה זמן ואת מוחו להתבונן בגדולת הבורא ורוב נפלאותיו". מסכם הרב את עצותיו בעניין זה – תשובה, התבודדות, התבוננות בנפלאות ה', שמחה והתקשרות בתלמידי חכמים ובעם ישראל באהבתו אליהם – כי אם יעשה כך "תזכה לאט לאט לדבקות המחשבה, והגם רגע או חצי רגע שתדבק נפשך בה', אז תדע שהגעת בזה השעה לתכלית הנרצה של הבריאה, ותכלית כל המצוות, ותכלית כל האדם כמובא ברמב"ם ז"ל" ( מתוך "טהרת המחשבה", פרק י"ד). כוונת הדברים היא שכאשר האדם יצליח להגיע לדבקות המחשבה באלוקים, ולו לרגע, ידע שבאותו רגע הוא זכה להגיע לתכלית של כל הבריאה כולה – דבקות בה'.
כאשר מגיעה מחשבה שהינה מחשבה אסורה (נגד האמונה או על דבר עבירה) והאדם מצליח לקטוע אותה ולסלקה – על כך כותב הרב: "מקבל שכר גדול ומקיים מצות לא תעשה מן התורה "ולא תתורו אחרי לבבכם" שאמרו רבותינו ז"ל "אחרי לבבכם" זו מינות חס ושלום, ואין אדם מקיים מצוות לא תעשה עד שמגיע לידו ופורש כידוע" (שומר אמונים מאמר אמונה פרק ח').
בספרו "טהרת הקודש" כותב הרב כי סגולה לשמירת מחשבה היא אמירת אות ה' בפרק קי"ט בתהילים, טרם היציאה מהבית:
"הוֹרֵנִי ה' דֶּרֶךְ חֻקֶּיךָ וְאֶצְּרֶנָּה עֵקֶב:
הֲבִינֵנִי וְאֶצְּרָה תוֹרָתֶךָ, וְאֶשְׁמְרֶנָּה בְכָל לֵב:
הַדְרִיכֵנִי בִּנְתִיב מִצְוֹתֶיךָ, כִּי בוֹ חָפָצְתִּי:
הַט לִבִּי אֶל עֵדְוֹתֶיךָ וְאַל אֶל בָּצַע:
הַעֲבֵר עֵינַי מֵרְאוֹת שָׁוְא, בִּדְרָכֶךָ חַיֵּנִי:
הָקֵם לְעַבְדְּךָ אִמְרָתֶךָ אֲשֶׁר לְיִרְאָתֶךָ:
הַעֲבֵר חֶרְפָּתִי אֲשֶׁר יָגֹרְתִּי כִּי מִשְׁפָּטֶיךָ טוֹבִים:
הִנֵּה תָּאַבְתִּי לְפִקֻּדֶיךָ, בְּצִדְקָתְךָ חַיֵּנִי".
וכן, יבקש בתחנונים מה' שיצילהו ממחשבות רעות.
פסוקים נוספים אותם מביא הרב ראטה מדברי המגיד לבית יוסף הם:
"ה' צב-אות עִמָּנוּ. מִשְׂגָּב לָנוּ אֱלהֵי יַעֲקב סֶלָה:
ה' צְבָ-אות. אַשְׁרֵי אָדָם בּטֵחַ בָּךְ:
ה' הושִׁיעָה. הַמֶּלֶךְ יַעֲנֵנוּ בְּיום קָרְאֵנוּ".
פסוקים אלה מסוגלים לקרוע את כוחו של השטן, וניתן לאמרם לפני השינה.
עוד מובא מהמגיד לבית יוסף ז"ל שבכוח הפסוקים הבאים להינצל מהרהורים רעים:
לומר כמה פעמים כפי כוחו את הפסוק "אֵשׁ תָּמִיד תּוּקַד עַל הַמִּזְבֵּחַ לֹא תִכְבֶּה "(ויקרא ו),
לומר 7 פעמים את הפסוק "מַה יָּפִית וּמַה נָּעַמְתְּ אַהֲבָה בַּתַּעֲנוּגִים".
גם הפסוק "סֵעֲפִים שָׂנֵאתִי וְתוֹרָתְךָ אָהָבְתִּי" מסוגל לכך ויש לומר אותו בהתעוררות הלב,
וכן " לֵב טָהוֹר בְּרָא לִי אֱלֹהִים וְרוּחַ נָכוֹן חַדֵּשׁ בְּקִרְבִּי" (תהילים נ"א), ויעביר ידו על מצחו בכל פעם שיאמר פסוק זה, וזה מבטל הרהורים רעים ומטהר את המחשבה.
פסוקים נוספים (ע"פ סידור קול יעקב לר"ק) הם:
"עֲרֹב עַבְדְּךָ לְטוֹב אַל יַעַשְׁקֻנִי זֵדִים:
לֵב טָהוֹר בְּרָא לִי אֱלֹהִים וְרוּחַ נָכוֹן חַדֵּשׁ בְּקִרְבִּי:
מִפִּקּוּדֶיךָ אֶתְבּוֹנָן עַל כֵּן שָׂנֵאתִי כָּל אֹרַח שָׁקֶר".
וכן פסוקים אלה:
"טוֹב אַתָּה וּמֵטִיב לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:
פָּנֶיךָ הָאֵר בְּעַבְדֶּךָ וְלַמְּדֵנִי אֶת חֻקֶּיךָ:
טוּב טַעַם וָדַעַת לַמְּדֵנִי כִּי בְמִצְוֹתֶיךָ הֶאֱמָנְתִּי:
פְּדֵנִי מֵעֹשֶׁק אָדָם וְאֶשְׁמְרָה פִּקּוּדֶיךָ:
יְבֹאוּנִי רַחֲמֶיךָ וְאֶחְיֶה כִּי תוֹרָתְךָ שַׁעֲשֻׁעָי:
הֲבִינֵנִי וְאֶצְּרָה תוֹרָתֶךָ וְאֶשְׁמְרֶנָּה בְכָל לֵב".
עצה נוספת לטוהר המחשבה מתוך הספר "דגל מחנה אפרים" (פרשת בהעלותך) היא לצייר בדמיון את השם הוי"ה, ומובא שם שבכוח סגולה זו לבטל מחשבות רעות וזרות.