חדשות בארץ

ארה"ב ובריטניה מאשימות: איראן עומדת מאחורי תקיפת הספינה במפרץ עומאן

שרי החוץ של ארצות הברית ובריטניה גינו את תקיפת הספינה סמוך לחופי עומאן, בה נהרגו שני אזרחים מבריטניה ומרומניה, והטילו על איראן את האחריות לביצועה: "עובדים עם שותפינו על תגובה"

בלינקן (תמונה: שאטרסטוק)בלינקן (תמונה: שאטרסטוק)
אא

מזכיר המדינה של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, גינה הערב (ראשון) את המתקפה על הספינה "מרסר סטריט" בסמוך לחופי עומאן. בהודעה רשמית שפרסם, האשים בלינקן כי בהתאם למידע הקיים איראן היא שביצעה את התקיפה. בתקיפת הספינה, המופעלת על ידי חברת "זודיאק מריטיים" שבבעלות איש העסקים הישראלי אייל עופר, נהרגו שני אנשי צוות – בריטי ורומני.

בלינקן הדגיש כי "אין כל הצדקה לתקיפה הזו. אנחנו עובדים עם שותפינו כדי לשקול את צעדינו הבאים, ומתייעצים עם ממשלות באזור ומחוצה לו על תגובה הולמת".

מוקדם יותר הערב פרסם שר החוץ של בריטניה, דומיניק ראאב, הודעת גינוי דומה בה הטיל על איראן את האחריות למתקפה על הספינה: "אנו סבורים שהתקיפה הייתה מכוונת וממוקדת, ומהווה הפרה ברורה של החוק הבינלאומי על ידי איראן. על פי הערכותינו, בסבירות גבוהה איראן היא שעומדת מאחורי המתקפה, בה נעשה שימוש בכטב"ם אחד או יותר".

"על איראן לחדול מהתקפות אלו", הבהיר ראאב. "יש לאפשר לכלי שיט לנוע בחופשיות, בהתאם לחוק הבינלאומי. בריטניה עובדת עם השותפות הבינלאומיות שלה על תגובה מתואמת להתקפה בלתי מקובלת זו".

מדובר צה"ל נמסר אחר הצהריים, כי הרמטכ"ל אביב כוכבי שוחח עם מקבילו הבריטי, הגנרל סר ניק קרטר: "השניים שוחחו אודות האירועים האחרונים במרחב והאתגרים המשותפים לשתי המדינות".

בתגובה להודעות שיצאו מארצות הברית ומבריטניה, מסר שר החוץ יאיר לפיד: "ביומיים האחרונים דיברתי גם עם מזכיר המדינה וגם עם עמיתיי בעולם בנושא. המשטר הרצחני באיראן ופעולות הטרור שהוא מייצא הם איום גלובלי".

"אני שמח שגם ארצות הברית וגם בריטניה מגנות את פעולות הטרור האלה", הוסיף לפיד. "האיום משלטון הטרור באיראן רק יגבר לאחר עלייתו לשלטון של 'התליין מטהראן' ראיסי. העולם כולו צריך להציב חומה בצורה, מדינית ובטחונית, כנגד איראן. ישראל תמשיך את השיח עם בעלות בריתנו בעולם, ונעבוד ביחד על הצעדים הדרושים כנגד הטרור האיראני".

דובר משרד החוץ של איראן, סעיד ח'טיב זאדה, הכחיש הבוקר כי ארצו מעורבת בתקיפתה של ה"מרסר סטריט", וגינה את ההאשמות שיצאו מישראל נגד איראן. ראש הממשלה נפתלי בנט הגיב בפתח ישיבת הממשלה על ההכחשה האיראנית: "שמעתי עכשיו שאיראן, באופן פחדני, מנסה להתחמק מאחריות. אז אני קובע כאן באופן מוחלט – איראן היא זו שביצעה את התקיפה נגד הספינה".

"בימים האחרונים העולם קיבל עוד תזכורת לתוקפנות האיראנית, הפעם בלב ים. האיראנים, שתקפו בכלי טיס בלתי מאוישים את הספינה 'מרסר סטריט', כיוונו לפגוע במטרה ישראלית. במקום זה, המעשה הפיראטי שלהם הביא למותם של אזרח בריטי ואזרח רומני. אני שולח מכאן לבריטניה ולרומניה את השתתפותנו בצערן, וכמובן למשפחות הנפגעים'".

"ההתנהלות הביריונית של איראן מסוכנת לא רק לישראל, אלא פוגעת באינטרסים גלובליים, בחופש השיט ובסחר הבינלאומי", הצהיר ראש הממשלה. "הראיות המודיעיניות לכך קיימות, ואנו מצפים שהמערכת הבינלאומית תבהיר למשטר האיראני שהם עשו טעות קשה. אנחנו, בכל מקרה, יודעים להעביר את המסר לאיראן בדרכים שלנו".

תגיות:איראןבריטניהארצות הבריתאנתוני בלינקן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה