טורים נשיים

אישה גדולה: מה אאחל לך שתהיי כשתהיי "גדולה"?

היא זכתה לארח את אלישע הנביא, ובזכות זה זכתה לילד מיוחד שנסים התרחשו בו. היא לא "קטנה" כפי שהגדרנו, כלומר לא חסרת אונים, לא נעלבת, לא מאשימה, לא תלותית

אא

בפעם קודמת שאלתי אם כבר החלטת מה תהיי כשתהיי "גדולה", ושיתפתי אותך בתובנות שלי על "גדלות". כפי שהבטחתי, הפעם אספר לך על אישה שהנביא מתאר אותה כ"אישה גדולה". מי היא?

האישה השונמית בסיפור על אלישע הנביא, מתוארת כ"אישה גדולה"! נרחיב על הסיפור שלה בפעם הבאה. בינתיים תוכלי לקרוא עליה במלכים ב' פרק ד' פסוק ח' והלאה.

כדי להבין למה התכוון המשורר, הנביא בענייננו, כשתיאר את האישה השונמית כ"גדולה", פתחתי מפרשים לראות איך הם פירשו "אישה גדולה".

לפני שאביא את המפרשים אציין שאם תקראי על האישה השונמית תיווכחי לגלות שהיא עונה גם על הגדרות הגדלות שצוינו בפעם הקודמת: היא לא הדמות הראשית, אבל היא עוצמתית. היא בעיקר בבית והמשפחה שלה בראש מעיניה, היא צנועה, מאפשרת לבעלה לעסוק בענייניווכן היא בעלת חסד לאורחים מזדמנים - כך היא זכתה לארח את אלישע הנביא, ובזכות זה זכתה לילד מיוחד שנסים התרחשו בו. היא לא "קטנה" כפי שהגדרנו, כלומר לא חסרת אונים, לא נעלבת, לא מאשימה, לא תלותית...

נעבור למפרשים.

רש"י, מצודת דוד, הרלב"ג ומהר"י קרא מפרשים "אישה גדולה" = חשובה.

הרד"ק מפרש - "אישה גדולה" = חשובה, בעלת נכסים ובעלת השם.

הרד"ק מוסיף שהאישה השונמית הייתה אחות של אבישג השונמית, שהייתה יפהפייה במיוחד, וזכתה להיות הסוכנת של דוד המלך בערוב ימיו, כך שגם המשפחה של האישה הגדולה מוכרת, והיא מיוחסת. מעבר לכך מוסיף הרד"ק שהאישה השונמית הייתה "אמו של עדו הנביא", וברור שילד מוצלח גם בזכות האם שגידלה אותה. אבל זה נושא לפעם אחרת... הרד"ק ממשיך ומפנה לתרגום יונתן שתירגם את הפסוקים לארמית."אישה גדולה" תורגם למלים: "אִתְּתָא דָחֲלַת חִטאִין", כלומר אישה יראת חטא.

וואו! אישה גדולה היא אישה יראת חטא!

כמה אוצרות ותובנות יש בפירוש של מפרש אחד. כדאי ללמוד מהמקור, לפתוח ספרים, להכיר מפרשים, להתעמק בפירושים.

כעת אשתף אותך בסיפור מהגמרא שממחיש את החשיבות והגדולה של יראת חטא, המכונה גם יראת ה' (אשר ציווה עלינו להישמר מהחטא) וגם יראת שמיים )היות שבאופן מושאל ה' יתברך שוכן בשמיים).

במסכת שבת, דף לא עמוד ב' מסופר (מתורגם לנוחותך) שרבי סימון ורבי אלעזר היו יושבים יחד. עבר לפניהם רבי יעקב בר אחא. כשראו אותו, אמר אחד לחברו: "הבה נעמוד מפניו כי הוא אדם ירא חטא". 

ענה לו השני: "הבה נעמוד לפניו כי הוא תלמיד חכם". אמר הראשון לשני בתמיהה: "אני אמרתי שיש לקום מפניו כיוון שהוא ירא חטא, ואתה אומר לי שיש לקום מפניו מפני שהוא תלמיד חכם? אדרבא! יותר יש לכבדו מחמת יראת החטא שבו!". הוא גם הוכיח את דבריו באשר לטענה שאין לו לקדוש ברוך הוא בעולמו אלא יראת שמיים בלבד, מהפסוק בחומש דברים פרק י' פסוק י"ב: "וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל מָה ה' אֱלֹקֶיךָ שֹׁאֵל מֵעִמָּךְ כִּי אִם לְיִרְאָה אֶת ה' אֱלֹקֶיךָ...".

אני מאחלת לעצמי ולך שנזכה להיות "גדולות" = נשים חשובות, בעלות נכסים ובעלות משפחה מפוארת, עם ילדים מוצלחים הראויים לנבואה ומושגחים באופן פלאי ע"י ה' יתברך, ובעיקר - להיות יראות חטא.

לתגובות: Maadanim.Eden@gmail.com

תגיות:אלישע הנביאטורים נשיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה