כתבות מגזין

"המיליונר בכה באוזניי: ’למה אף אחד לא סיפר לי על האיסור החמור?’"

האם כשמחזירים לשכנה כוס שמן עוברים על ריבית? מה הבעיה שעלולה להיות בשמירת דמי החיסכון של הילדים בבנק? ומדוע ילדים שמשחקים בגולות עלולים להיכשל בריבית? הרב פנחס וינד עושה סדר, ומתריע: "יש אנשים שעוברים במשך עשרות שנים על ההלכה, ואפילו לא מודעים"

הרב פנחס וינדהרב פנחס וינד
אא

כולנו אנשים טובים, זה בטוח. אנחנו משתדלים לקיים מצוות ולעשות מה שצריך, ובכל זאת עלולים להיכשל חלילה באיסור ריבית, ללא כל התרעה.

זה יכול לתפוס אותנו כמעט בכל רגע נתון. למשל כשהשכנה נוקשת על הדלת, מבקשת חצי כוס שמן, ולאחר מכן מחזירה כוס שלמה; זה יכול לקרות אצל הילד שלנו שנותן לחבר 40 גולות ומסכם אתו שבשבוע הבא יחזיר לו 50; או כשאנו מזמינים מכשיר חשמלי ומסכמים עם המוכר שנשלם לו סכום גבוה יותר, בתנאי שיסכים לפרוס את המחיר לתשלומים שיועברו מידי חודש.

"בכל המקרים האלו מדובר באיסורי ריבית חמורים מאוד, חלקם אף מדאורייתא", אומר הרב פנחס וינד, שכבר עשר שנים מקדיש את כל מרצו וכוחותיו להעלאת המודעות לאיסורי ריבית. "אין לי הסבר לתופעה הזו", הוא אומר, "אבל ניתן לראות שיש לא מעט אנשים יראי שמיים שמקפידים על כל מה שצריך מבחינת שמירת תורה ומצוות, אבל להלכות ריבית שהן ממש מדאורייתא, דברים שכתובים בגמרא – לא מקפידים כלל".

 

דור של ריבית

הרב וינד הגיע לעסוק בנושא לאחר שבמשך שנים הוא היה איש חינוך תחת ארגון שהתמקד בלימוד של בחורים מתקשים. "הגיעו אלינו בחורים שחלקם היו מוצלחים מאוד בתחומים שונים, אך בלימוד תורה הם התקשו. ניסיתי לחשוב כל הזמן איך ללמד אותם את התורה באופן שיהיה מובן יותר, ואז הגעתי לנושא הריבית וניסיתי לפשט אותו. באותו שלב נחשפתי לדבר מפתיע ומעניין – גיליתי שנושאים רבים שנלמדים בשולחן ערוך ובגמרא פשוט אינם מקוימים. ניסיתי להבין את הסיבה לכך, וככל שחקרתי את הנושא כך הגעתי למסקנה שהקושי הגדול בלימוד הלכות ריבית הוא בכך שהלכות רבות מאלו שהיו נהוגות בעבר, אינן רלוונטיות להיום, לכן קשה להעביר את הדברים וללמוד אותם. באותו רגע החלטתי להירתם למלאכה, השתמשתי בכישרון החינוכי וביכולת ההעברה שרכשתי במשך השנים, כדי להנגיש את התחום ולהעבירו לכל עם ישראל".

הרב וינד מדגיש כי הוא שמע מרבנים שונים ביניהם הרב שטיינמן הרב וואזנר והרב עובדיה זצוק"ל, שלדעתם מאז שניתנה תורה ועד לדורנו לא היה דור בו הלכות הריבית היו כה שכיחות כמו בימים אלו, והסיבה לכך ברורה מאוד. הרי לפני 100 שנים לצורך הדוגמה לא היו בנקים המלווים בריבית, גם לא כרטיס אשראי עם ריבית, לא חברות סלולארי שגובות תשלום בריבית אם לא משלמים בזמן, ועוד ועוד דברים נוספים שכל מהותם היא ריבית, ופשוט לא הוכרו. כיום סכנת הריבית היא גדולה ומחכה לנו ממש בכל צומת.

אז מה אנו אמורים לעשות בנושא?

"בכל הנוגע לבנקים יש נידון גדול מאוד", מציין הרב וינד, "לכאורה כמעט כל פעולה שמתבצעת בבנק, בין בכרטיס אשראי ובין בכל דרך אחרת, צוברת ריבית, וזה עלול להיות בעייתי. כאן נכנס הפתרון הידוע של 'היתר עסקא' – זהו שטר שהופך את ההלוואה בריבית למעין עסקה של השקעה משותפת של המלווה והלווה, כך שאין איסור ריבית. בכך ההלוואה הופכת למותרת. אבל 'היתר עסקא' הוא לא מילת קסם. חייבים לבדוק שהדברים אכן נעשים כדת וכדין - למהדרין.

"בנושא זה חשוב לציין שבשנים האחרונות המדינה מחלקת דמי חיסכון לילדים", מוסיף הרב וינד, "לכאורה הכסף מופקד בבנק ומושקע בחברות השקעות למיניהן שמקבלות רווחים, וחלקן פועלות באופן אסור לגמרי. אם אין פיקוח על אותן חברות, אז הילד שלכם עלול להסתובב עד גיל 18 עם ריבית שמוטלת על שכמו".

וזה לא רק דרך הבנקים. "אנו נתקלים שוב ושוב גם בשאלות הנוגעות לחתימת חוזים על קניית דירות או השכרתן. כשאדם שוכר דירה בדרך כלל מופיע בהסכם סעיף המדבר על כך שאם הוא לא מעביר את הכסף, יהיה עליו לשלם בריבית. גם כאן אם יש היתר עסקא, זה פותר את הבעיה, אלא שלא כל האנשים מודעים לצורך לעשות זאת, וגם אלו שמבינים את הצורך, לא תמיד יודעים איך לעשות היתר עסקה.

"יש פתרונות", הוא מדגיש, "אפשר למצוא דרך להתמודד כמעט עם כל מצב ולעשותו לפי ההלכה, אבל צריכים להיות מודעים ופשוט לשאול ולברר. כי חייבים לזכור – אין מצב בו איש או אישה ינהלו את חייהם על פי התורה וההלכה, מבלי להיתקל בנושא ריבית. הרעיון הוא לא להימנע מעסקאות אלא לדעת איך לעשות אותן", הוא מטעים.

 

המטרה: להעלות מודעות

במשך השנים הצליח הרב וינד לעורר את השטח, הוא הצליח לגרום לכך שראשי חברות, שרובם דווקא אינם שומרי מצוות, מבקשים לחתום על היתר עיסקא – מה שמציל יהודים רבים מעוון הריבית.  

לשם כך הוא הקים בתי דין מיוחדים העוסקים בריבית ופזורים בכל רחבי הארץ. "אנחנו גם עושים שיתופי פעולה עם העיריות הגדולות ביותר בארץ, ביניהן עיריית חיפה, מגדל העמק, בית שמש, נצרת עלית, לוד, אחיסמך, ועוד. כמו כן יש חברות רבות במשק שאנו מייעצים להן", הוא אומר.

חתימת היתר עיסקא בעיירית מגדל העמקחתימת היתר עיסקא בעיירית מגדל העמק

מעמד חלוקת היתר עיסקא בארה''במעמד חלוקת היתר עיסקא בארה''ב

את גולת הכותרת של הפעילות שלו אפשר לראות בהכשרת תלמידי חכמים שילמדו לעומק את נושא הריבית. "כיום יש יותר מ-2000 לומדים שרכשו את הלימוד", מספר הרב וינד, "הם עוברים אצלנו הכשרה בשטח, כדי שיוכלו לפסוק בתחום. צריכים להבין שאלו לא הלכות של 'כן' או 'לא', 'אסור' או 'מותר'. בנושא הריבית צריכים להיות מתוחכמים, כדי להבין לעומק את השאלות שצצות וכדי לכוון את הפונים בצורה המדויקת והנכונה ביותר לפתרונות שיועילו להם.  נכון לימים אלו יש לנו קבוצות שלומדות זאת בירושלים, בני ברק, רכסים, ביתר, וגם בחו"ל - בלונדון, במקסיקו ובמקומות נוספים. ההלכות הן סבוכות מאוד, כי כל שאלה שמגיעה לאותם פוסקים אינה מתמקדת רק בנושא אחד, אלא יש להכיר כמה וכמה נושאים, כדי לדעת מה לפסוק ואיך להשיב. צריכים ללמוד זאת לעומק, ואף יותר מכך – להמשיך וללוות את הנושא כל הזמן, כי הדברים משתנים מיום ליום. אם ניקח לדוגמה את נושא כרטיסי האשראי – רק בחודש האחרון השתנה החוק לגבי כרטיסי האשראי וזמני העברת כספים בין החברות. מי שלא עוקב אחרי הפרטים הללו, לא יוכל לפסוק.

שיעור לציבור הרחב בבני ברקשיעור לציבור הרחב בבני ברק

"בנוסף, יש לנו קו לענייני ריבית, שמגיעות אליו מידי יום קרוב ל-1000 שאלות בנושא. ישנם יותר מ-80 דיינים שמשיבים לקו הזה במשך כל שעות היום והלילה, שכן ניתן ליצור בו קשר מהשעה שמונה בבוקר ועד אחת אחר חצות, בשפות יידיש, עברית, צרפתית ואנגלית.

"מגיעות לקו הטלפוני שלנו שאלות מסוגים שונים – החל משאלות פשוטות, כמו של בחור ישיבה שהיה צמא וביקש מחברו שייתן לו חצי בקבוק קולה והבטיח להחזיר לו בקבוק שלם. רק לאחר מעשה עלה במחשבתו שמדובר בריבית, והוא אכן צדק. אבל יש גם שאלות מורכבות יותר שדנות בעסקאות, במכירות ובהשקעות בסכומי עתק. אנשים לא רוצים להיכשל, אך לצערי אנו נתקלים שוב ושוב בסיפורים כואבים. כך למשל הגיע לפני כמה שבועות לבית ההוראה שלנו שעוסק בענייני ריבית יהודי בשנות ה-60 לחייו. הוא ישב ומירר בבכי – 'כיצד יכולתי לדעת שיש בעיה באופן בו ניהלתי את עסקיי? הרווחתי במשך השנים מאות אלפי שקלים בריבית. מעולם לא חשבתי שמדובר באיסור כל כך חמור'".

אחת הדרכים בהן דואג הרב וינד להעלאת המודעות היא בכתיבת ספרים בנושא. בין היתר הוא הוציא את הספר 'ריבית הלכה למעשה', אשר מבאר את שכיחותה של הריבית בחיי היום יום, ואת הצורך להיות בקיאים בהלכותיה. ספר נוסף שחיבר עוסק בשאלות אקטואליות שהובאו אליו במשך השנים, וכן בתשובות כמובן.  

 הספר 'ריבית הלכה למעשה' הספר 'ריבית הלכה למעשה'

"בהמשך הוצאנו גם ספר המאויר בציוריו של הצייר המפורסם יוני גרשטיין, שהופך את הנושא לברור ובהיר בזכות האיורים המתאימים. ישנם אלפי בתים בהם לומדים את ההלכות מתוך הספר בכל שבוע, בשולחן שבת. ממש לאחרונה הוצאנו גם 'קיצור הלכות ריבית' לחתן ולכלה. זהו ספר שמיועד באופן מיוחד לזוג הצעיר, כי הם נחשפים לכל כך הרבה הלכות, דווקא בשל היותם זוג צעיר שמתחילים את חייהם המשותפים, גם במובן הכספי והכלכלי".

 

בורחים מריבית

הרב וינד מציין שבמקביל הם גם משקיעים בתכניות לימוד ובהעברת התכנים לילדים ונוער במוסדות חינוך. "בשנים האחרונות יש סמינרים ידועים מאוד שהכניסו את תכנית לימודי הלכות ריבית כחלק מתכנית הלימודים, בדיוק כמו לימוד הלכות ברכות ושמירת שבת. הרעיון הוא לחנך את הבנות רגע לפני שיוצאות לחיים, כדי שידעו לאיזה נושאים עליהן לשים לב, ובאלו מקרים הן עלולות להיכשל או להכשיל את משפחתן בעוון.

למי שהנושא נשמע לו הלכתי יבש, מדגיש הרב וינד שמאחורי ההלכות מסתתר גם תוכן רוחני וחינוכי רב. "כדי להבין זאת צריכים להבין מה אומרת התורה על הריבית ולמה העוון חמור כל כך", הוא מסביר. "באחד המקורות בתורה כתוב כי חובה על אדם לתת הלוואה לחבר, ובכך הוא מקיים מצוות דאורייתא, והרמב"ם אומר שמצוות הלוואה חשובה יותר ממצוות צדקה.

"מאידך, צריכים גם להבין את החומרה הגדולה שיש באיסור ריבית. החפץ חיים מסביר על המילים 'מחיה מתים ברחמים רבים' שהמילים 'רחמים רבים' נכתבו עבור המלווים בריבית, שכן מובא במקומות אחרים שמלווה בריבית לא יקום בתחיית המתים, וזו הסיבה שנכתב שהוא יזדקק לרחמים רבים כדי שיזכה לקום. 

"אנו נתקלים כל הזמן בסיפורים מדהימים ומרגשים", מציין הרב וינד, "משפחות שלקחו על עצמן לימוד הלכות ריבית, מספרות לנו איך שהן פשוט רואות ברכה במעשה ידיהן. ממש בשבוע האחרון יצרה איתי קשר מורה לדינים באחד הסמינרים המוכרים. היא ביקשה לשאול שאלה, ועל הדרך סיפרה כי בזכות הלימוד היא מחמירה מאוד בהלכות ריבית, ושהיא זכתה ברוך השם לחתן את כל ילדיה בלי משכנתא. היא אמרה לי: 'יש לי חברות שמרוויחות כפול ממני, ומתקשות לסיים את החודש, ואילו אני הצלחתי לחתן בכבוד וללא כל קושי'.

"היא לא היחידה", מבהיר הרב וינד, "אנו שומעים שוב ושוב ממשפחות שלקחו על עצמן את לימוד הלכות הריבית ומספרות כי הן רואות ברכה. זה לא פלא, כי מובא בגמרא שרשב"י אומר שבן אדם שנכשל בריבית יפסיד את כספו, והגמרא מסבירה כי כספים של אנשים הולכים לאיבוד, רק כי מעורבות בהם בעיות קשות של ריבית".

ואחרי כל הפעילות הנמרצת הזו - האם באמת יש התעניינות גדולה יותר בתחום?

"בהחלט כן, וזה הסיפוק הגדול ביותר שלי. מדהים לראות כי פונים אלינו אנשים ממש מכל הסוגים ומכל קצוות האוכלוסייה. יש ילדים ויש אברכים צעירים, יש גם אנשי עסקים גדולים שפונים אלינו כי אמרו להם ש'לפני חתימת עסקה הם חייבים לברר שאין בה ריבית'. לא פעם הם אומרים לי: 'הרב, אנחנו לא שומרים מצוות, אבל מריבית אנחנו בורחים'.

"היו כאלו שפנו אלינו וסיפרו שהסכימו להפסיד לכאורה מיליונים, העיקר שלא להיכשל בריבית, ולעומתם היו שתיארו ששיקמו את העסק שלהם לגמרי אחרי שהתחילו להתנהל על פי ההלכה. השאיפה שלנו היא להמשיך לפעול בנושא, ונעשה זאת בעזרת ה' במלוא הכ

תגיות:הרב ישעיהו וינדריבית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה