בין אדם לחברו

איך עוברים על לשון הרע בלי לומר מילה אחת רעה?

האם לפעמים אנו עוברים על איסור לשון הרע מבלי לשים לב בכלל? הנה 7 מקרים של לשון הרע ללא שום אמירה שלילית על האחר

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. כל דיבור, אפילו אין בו דברי גנאי, אך בסופו של דבר עשוי לגרום הפסד כספי, נזק גופני, עוגמת נפש או כל נזק אחר – הרי הוא לשון הרע.

בגמרא (מסכת שבת, דף לג, עמ' ב') מסופר על רבי יהודה, רבי יוסי ורבי שמעון בר יוחאי שישבו ושוחחו ביניהם בעניין כיבושה של ארץ ישראל בידי הרומאים. רבי יהודה שיבח את הרומאים על הישגיהם הרבים של הרומאים שהביאו תועלת ורווחה לתושבים היהודיים. רבי יוסי בתגובה לכך שתק, ורבי שמעון בר יוחאי טען לעומתו כי מעשי הרומאים אינם באים מתוך מניע אנושי לעזור לתושבים, אלא כל מה שהם עושים הוא לתועלת עצמם ולמען האינטרסים שלהם בלבד.
יהודה בן גרים, שהיה נוכח בעת שיחתם, בתום לב וללא שום כוונה רעה הלך וסיפר את דברי השיחה ששמע למשפחתו ולידידיו. חוסר זהירותו של יהודה בן גרים גרמה לכך שהדברים הגיעו לידיעתם של הרומאים, והם דנו את רבי שמעון בר יוחאי למוות בגין דבריו. הוא נאלץ לברוח ולהתחבא במערה כדי להינצל מפניהם.

2. המספר על חברו דברים, שהשומע יכול להבין מהם כי האיש עשה מעשה לא הגון, אף שאינו מזכיר כלל מהו המעשה או כל פרט ממנו, נחשבים דבריו אבק לשון הרע. לדוגמא, משפטים כגון "יותר טוב שלא נדבר עליו. אני מעדיף שלא לספר מה הוא עשה", או "אני לא יכול לספר לך מה קרה איתו, כי אני לא רוצה לספר לך לשון הרע עליו", גם הם אבק לשון הרע.

3. אין לומר דברי שבח על אדם, שמשתמע מהם כאילו הוא חסר במעלות אחרות או לוקה במגרעות. לדוגמא, ממשפט כגון "מיכל מתאמצת מאוד להבין את דברי השיעור", יכול להשתמע כי היא קשת הבנה.

4. אין לשבח אדם בדברים העשויים לגרום לו נזק והפסד. לדוגמא, עובד שמספר לקולגות שלו לעבודה שהמנהל נתן לו העלאה משמעותית במשכורת, יכול לגרום לכך ששאר העובדים יחושו כעס כלפי המעביד.

5. אין להרבות בדברי שבח על האחר, כיוון שסופו שיוסיף בין הדברים גם דבר גנאי. מלבד זאת, ריבוי השבחים עלול לגרום לכך שאחד השומעים יסתור את אחד השבחים או יסתייג מהם, על ידי הזכרת חסרונותיו של המדובר.

6. כמו שאין לומר דברי לשון הרע, כך גם אין להביע אותה ולהעביר את המסר ברמז, כגון דרך שפת גוף, תנועת יד, קריצת עין, פרצופים או צורת הניגון וטון הדיבור. עצם הבעת מסר ובו גנאי על האחר, אף שאינה מילולית, עדיין מהווה ביזוי ופגיעה באחר.

7. הצגת פריט המעיד על יכולותיו של האחר (כגון מאמר שכתב, חפץ אומנות שיצר וכו'), במטרה ללעוג ולהעיד על חסרונותיו, הרי זה נחשב גם כן לשון הרע ברמז, ואינו שונה מכל לשון הרע.

(ע"פ הספר "נצור לשונך")

 

מדהים! הגוי שיודע את כללי שמירת הלשון ואיסור לשון הרע:

 

איך עוברים על אבק לשון הרע מבלי לדבר כלל? מה ההבדל בין לשון הרע של ממש, לבין אבק לשון הרע? ואיך דברי תשבחות הופכים להיות אבק לשון הרע? הרב יגאל כהן מסביר:

תגיות:לשון הרעבין אדם לחברו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה