חדשות בריאות

בדרך לכאוס: תוכנית בנט וההסכם החשאי עם מנהלי בתי החולים

על פי הדיווח ב"ישראל היום", בתמורה להוספת התקנים למערכת הבריאות עליה הכריז ראש הממשלה נפתלי בנט, מנהלי בתי החולים התחייבו שלא לדווח על אי-ספיקה של בתי החולים: "הבנות לא מוסריות ולא חוקיות"

בנט (צילום: מארק ישראל סלם, פול)בנט (צילום: מארק ישראל סלם, פול)
אא

ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ הכריזו אתמול (רביעי) על תגבור הדרגתי של בתי החולים בכ-2,000 תקנים נוספים לרופאים ואחיות, בכדי להעלות את יכולת הספיקה שלהם מול הגל הגואה של תחלואת הקורונה. חלק ממנהלי בתי החולים בארץ בירכו על התוכנית, אולם גורמים אחרים במערכת הבריאות סבורים כי היא לא תוכל למנוע את הכאוס הצפוי בשבועות הקרובים בבתי החולים.

בעיתון "ישראל היום" נחשף הבוקר, כי להסכם של הממשלה עם משרד הבריאות ומנהלי בתי החולים נלווה הסכם הבנות חשאי, לפיו מנהלי בתי החולים התחייבו שלא לדווח, לא להתריע ולא להתראיין לתקשורת על אי-ספיקה של בתי החולים לטיפול בחולי קורונה במצב קשה ובחולים אחרים במצב קשה. על פי הדיווח של רן רזניק, המסתמך על שיחות עם חמישה מנהלים בכירים של בתי חולים גדולים בארץ שחלקם היו מעורבים אישית בהסכם, ההסכם החריג הוסדר בעל פה.

בכיר במשרד הבריאות צוטט כמי שטען כי בממשלה דרשו באופן חסר תקדים "לרדת בסטנדרטים של הטיפול הרפואי כדי להגיד שניתן לעמוד בטיפול בחולי הקורונה ולא להיכנס לסגר". מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, צוטט כמי שהזהיר את הממשלה כי "עלולים למות חולי קורונה ברחובות".

על פי ציטוט נוסף בכתבה, מפיו של אחד ממנהלי בתי החולים, "ההסכם החדש יעזור כבר בגל החמישי והשישי של המגפה, אבל בגל הנוכחי ההבנה היא שאנחנו חייבים לעשות מאמץ עילאי לספוג, בכל מחיר שיהיה, את הטיפול הרפואי בחולי הקורונה במצב קשה – גם אם הצוותים הרפואיים החדשים לא מיומנים לטפל בהם".

"ההבנות האלה אינן מוסריות ואינן חוקיות", אמר מנהל אחר של אחד מבתי החולים הגדולים בארץ. לדבריו, "מדובר בחשש להונאה של הציבור, שלא יקבל מידע על המצב האמיתי והעגום מאוד של רמת הטיפול בחולים במצב קשה. הממשלה תוכל להמשיך שלא להחליט על הגבלות נוספות, כשבמקביל היא קנתה את השקט של מנהלי בתי החולים, יהיה אשר יהיה המחיר שישלמו החולים".

פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא, הגיב הבוקר על החשיפה ב"ישראל היום": "אני המום לשמוע", אמר בריאיון לרדיו 103FM. "אני סומך על עמיתיי מנהלי בתי החולים. הם אנשים רציניים, מלח הארץ. אני מבטיח שהם ידברו אל הציבור ויעבירו את התמונה האמיתית. איפה שצריך להרגיע את הציבור שיש לנו מערכת מצוינת עם יכולות גבוהות הם יעשו את זה, ואיפה שצריך להרים דגל אדום הם ירימו".

מירב כהן דיווחה אמש בוואלה, כי בתמורה להקצאת תקנים נוספים בנט ביקש ממנהלי בתי החולים וקופות החולים להצהיר בפומבי כי הם יעמדו בסף הספיקה החדש. אחד ממנהלי בתי חולים הגדולים במרכז הארץ, שהשתתף בדיון, אמר לוואלה כי "התקנים האלו זה לא טיפה בים וצריך להגיד תודה, אבל אי אפשר להגיד שזה יחזיק את מערכת הבריאות עם 4,800 חולים מאושפזים".

כתבת ידיעות אחרונות, שרית רוזנבלום, מתחה הבוקר ביקורת נוקבת על התוכנית שהציג בנט להגדלת יכולת הספיקה של בתי החולים. היא הבהירה כי תוספת התקנים עליה הצהיר ראש הממשלה לא תהיה רלוונטית לגל התחלואה הנוכחי, שכן לא ניתן לגייס רופאים ואחיות 'מהיום להיום'. לדבריה, מדובר ב"ניסיון נלוז להוליך את הציבור שולל", ובנט "מצ'זבט" כאשר הוא טוען שניתן יהיה להגביר באופן מיידי את יכולת הספיקה של בתי החולים להיקפים משמעותיים בכדי למנוע סגר.

על פי התרחיש שהציגו בכירי משרד הבריאות שלשום בפני בנט, מספר החולים הקשים ישלש את עצמו תוך שלושה שבועות ולהגיע ב-1 בספטמבר ל-1,200, בעוד מספר המאושפזים בבתי החולים יעלה ל-2,400. כעשרה ימים לאחר מכן מספר החולים הקשים יעלה ל-2,400 ובבתי החולים יהיו מאושפזים 4,800 חולים.

תגיות:נפתלי בנטמערכת הבריאותנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה