פורום מומחיות

איך עוזרים לילדים להתכונן לכיתה א'?

איך מתמודדים עם חופשה רב-גילית, איך מסתגלים לכיתה א', ואיך מתמודדים עם חוסר שליטה באכילה?

  • ח' אלול התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אנחנו עדיין בעיצומם של ימי החופשה, ואשמח לעצות כיצד לנהל את ימי החופשה עם ילדים בטווחי גיל שונים. בזמן שהקטנים מאושרים - הגדולים מחמיצים פנים...

השאלה שלך נהדרת ומשקפת תהליכי חשיבה תת-מודעים של הורים רבים. לכן, לפני שאתייחס לעצות, חשוב לתת את הדעת למקום ההורי - האם אנו דואגים לחוויות עבור ילדינו, או שייתכן שאנו עסוקים בריצוי?

כהורים, שותפים לקב"ה בגידול האוצרות, עלינו לדאוג לרווחתם, אך לא לעסוק בשיטתיות אחר סיפוק מקסימלי.

כאשר נערכים לחופשה, ניתן לאסוף את כל הילדים, ולציין שהמשפחה זה הדבר הכי יקר גם בחופשה, ושאנו שמחים להיות יחד - עצם הביחד הוא חלק בלתי נפרד מהחוויה. כמו כן, גוונו בפעילויות עבור הגדולים והקטנים. כאשר הפעילות מותאמת לקטנים, תנו לגדולים תפקידים מהנים: עריכת שולחן, הכנת משחק משפחתי וכו'. בנוסף, פזרו את הפעילויות בהתאם לתקציב, לדוגמא: בכל שבוע יציאה אחת מיוחדת באמצע השבוע.

כשתעשו באהבה - תקבלו אהבה בחזרה. (חן סרור, יועצת חינוכית ומנחת סדנאות מודעות)

* * *

אני מורה בכיתה א', ושנת הלימודים הקרובה תהיה שנת ההוראה הראשונה שלי. אשמח לדעת כיצד לגרום לתלמידים החדשים להסתגל במהירות ובקלות לדרישות המערכת, ולאפשר לי ללמדם מתוך משמעת וסדר.

את מציינת שזו שנתך הראשונה בהוראה, כך שממקומך זה את מצויה במצב חדש וברכישת מיומנויות לימודיות בדיוק כמו תלמידיך.

יש להבין כי הכניסה למוסד לימודי כמו בית ספר דורשת מהתלמיד החדש להיחשף להרגלים לימודיים והתנהגותיים אשר חדשים וזרים לו, ביניהם - הגעה בזמן, סידור מערכת, הכנת שעורי בית, רכישת מיומנויות חברתיות ועוד.

אם הופנמו כללי התנהגות מסוימים כחלק משגרת חייו בביתו, טרם פגש במסגרת לימודית כלשהי, יהיה לו קל להשתלב בחלק מדרישות המערכת, כגון סדר וניקיון, הגעה בזמן וכו'. כלומר, אם בתור פעוט הוא חונך לאסוף את צעצועיו בגמר המשחק, הוא ימיר זאת מהר מאוד לסדר בתוך ילקוטו.

לחילופין, אם הקפידו להביאו בזמן ולהחזירו בזמן מהמעון, עניין ההגעה בזמן כבר מוטמע אצלו, ויעבור המרה תת הכרתית להגעה בזמן לבית הספר.

מיומנויות שטרם נרכשו יוטמעו אם נאמן בהן את המוח. כאן תפקידך כמורה הוא לברור אלו מיומנויות התנהגותיות ולימודיות תחפצי להטמיע בתלמידיך, ורק אותן לתרגל שוב ושוב עד לתוצאה המבוקשת.

המוח האנושי יודע לקשור בין גירוי לתגובה, ואם, במהלך תהליך רכישת מיומנות כלשהי, יתוגמל התלמיד או ייחשף לחוויה חיובית, הרי שזה יצור אצלו את הרצון לבצע שוב את אותה התנהלות.

למעשה לאחר שתיים עשרה פעמים מסיים המוח את תרגיל האימון, וקובע פעולה זו כנצרכת, ובשל כך גורם לביצועה האוטומטי.

(ענבל אלחייאני, MA, מטפלת מוסמכת ב-NLP ובדמיון מודרך)

* * *

 

כל היום התאפקתי, הצלחתי לאכול רק מעט, ואיך שנכנסתי הביתה - הכל נהרס. רצתי למטבח, ומבלי לחשוב פעמיים פתחתי את המקרר, הוצאתי משם קופסאות אוכל וסירים, ועד שניגשתי לכיריים, כבר חצי סיר היה בבטני... לאחר יום התלאות שעברתי בעבודה, הרגשתי שאני לא עומדת מול כל הפיתויים האלו, ואכלתי. מה עושים עם חוסר השליטה לאחר יום מוצלח?

אחת הטעויות הקשות שנעשות בהקשר של דיאטה, הוא חוסר באבות מזון, וארוחות קטנות ומצומצמות מדי במהלך שעות היום.

ההרעבה הזו במהלך כל היום, גורמת לאכילה בלתי נשלטת בבית.

לכן חשוב לאכול מכל אבות המזון, באופן מאוזן ומסודר. אין לדלג על ארוחות או לצמצם ארוחות למינימום כגון ארוחת סלט ירקות בלבד.

יש לאכול בישיבה בלבד!

לתכנן יום קודם לכן, ולהכין ארוחות מראש. בבואכם הביתה לאחר יום עבודה עמוס, יהיה אוכל מוכן, ולא תצטרכו לחכות עד שיהיה מוכן כשאין לכם סבלנות והבטן מאיימת.

(ד"ר סיגל תמיר, ד"ר לתזונה ומדעי ההתנהגות)

תגיות:כיתה א'פורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה