יהודה אייזיקוביץ

בעקבות החשיפה של עופר חדד: מתברר כי השנאה ליהדות ולחרדים קיימת בכל מקום

משבוע לשבוע מתגלה כי השנאה כלפי היהדות ושומריה פשתה לכל מקום ולכל שכבות הציבור, מאנשי אקדמיה ועד אנשי אדמה. חייבים למגר את התופעה.

צילום: יונתן זינדל, פלאש 90צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
אא

בשבוע שעבר חשף איש ערוץ 12, עופר חדד, תיעוד של פרופסור לאלקטרוניקה בשם אליהו גרשון מאוניברסיטת תל אביב, שבמהלך הרצאה לסטודנטים השתמש בביטויים קשים נגד חרדים. בין היתר הוא אמר "לקחת מהחרדים את הכסף - אתה בעצם פוגע באלוהיהם...", והוסיף אמירות קשות נוספות כלפי הפוליטיקאים החרדים.  

התיעוד הזה הוא השלישי בסדרת התיעודים שעלו לתקשורת בשבועות האחרונים. קדם לו תיעוד של תושב בוסתן הגליל, שתקף באלימות מילולית קשה מתווכים שבאו לישוב על מנת להציע נכס ללקוחות חרדים. שבוע קודם לכן התקשורת עסקה בחילול בית הכנסת בבני ברק שהתרחש במהלך ליל שבת, ובמהלכו לא בחלו הפורעים מלהשתמש באמצעים מגונים במיוחד כדי לפגוע בקדושת המקום וברגשות המתפללים.

מי שחושב שגילויי השנאה הללו הם תופעה זמנית ושמדובר בגל חולף – אינו אלא טועה. אנו נמצאים בתקופה בה החרדים אינם נמצאים בשלטון, כך שאיש לא יכול לטעון כלפיהם את הטענה השקרית כי הם כביכול "סוחטים" את המדינה. גם התחלואה בקורונה בריכוזים החרדים נמצאת בתחתית המדדים, כך שאי אפשר לטעון כלפי החרדים את הטענה הנבזית כאילו הם "מפיצי מחלות". גילויי השנאה הללו בעת הזאת כלפי מקומות קדושים ואנשים חרדים מלמדים כי מדובר בתפיסה מושרשת ומוטבעת בקרב חלקים שונים בחברה הישראלית, ללא הבדל מעמד או השכלה וללא כל קשר לאירועים החדשותיים.

תופעת השנאה לחרדים התחילה לפני שנים רבות, והיא תימשך כל עוד לא יעשו לה סוף. שורשיה ניטעו במקביל לתחילת תופעת החילוניות, כאשר לאורך השנים היא התבטאה בדרכים שונות. תחילה השתמשו במדיה הכתובה בעיתונים ובהדפסת חוברות כאמצעי להעברת מסרים של לעג לדת ושנאה לשומריה, וככל שהתפתחו אמצעי התקשורת - השנאה לחרדים קיבלה דרכי ביטוי נוספות.

עם הגעת הקולנוע והתקשורת המשודרת לישראל, הפכו גם הם לאמצעים עוצמתיים במיוחד לביזוי הדת ולהלעגת החרדים. על פי רוב, החרדים הוצגו בסרטים הישראלים ובתקשורת כדמויות הזויות ונלעגות, שקיבעו בתודעה את החרדים כפרימיטיביים ומוזרים. הנה, אפילו יאיר לפיד הודה בכך. בנאום שנשא לפיד לפני כעשור בקמפוס אונו הוא סיפר שכילד הוא חונך שהחרדים "הם כמו בספארי ברמת גן, כמו זן כמעט נכחד שצריך לשמור עליו, ואז נוכל להביא לשם את הנכדים ולהראות להם; אתם רואים? ככה נראה פעם יהודי...".

ככל שכוחם הפוליטי של החרדים התחזק, החל שימוש מוגבר בקריקטורות ארסיות שהתפרסמו בעיתונות הישראלית, והציגו את החרדים כגורם מאיים ומסוכן. השימוש באמצעי זה נמשך עד היום. תוכלו למצוא אותן בעיתון הארץ, שם מקפידים לפרסם קריקטורות כאלה אחת לכמה ימים.

כך לאורך השנים ובאמצעות התקשורת על כל כליה, הצליחה החילוניות לקבע בתודעה הציבורית את החרדים כגורם שלילי שיש להילחם בו.

על מנת לעקור את התופעה הזאת מהשורש חייבים קודם כל לעצור אותה. בחודשים האחרונים פועלים חברי כנסת החרדים להכליל את המגזר החרדי בחוקים נגד גזענות והסתה. כיום החרדים אינם כלולים בחוקים אלה, כיוון שאינם מוגדרים כבעלי צבע, גזע או מוצא לאומי, וכך התאפשר ליאיר לפיד, איווט ליברמן וכל מי שחפץ להשתלח בחרדים, לעשות זאת ללא חשש שיענשו. החוק הקיים מעוות, ויוצר פגיעה נרחבת בחלק גדול מהחברה הישראלית, ויש לקוות שחברי הכנסת מכלל המפלגות ירתמו לתיקון העיוות הזה.

לאחר בלימת המשך ההסתה, ניתן לגשת למלאכת התיקון. לצורך כך יש לפעול לשינוי של השיח בתקשורת הישראלית. נושא הגיוון של התקשורת בתכנים ובמרואיינים מכלל המגזרים, כולל החרדים, מעוגן בחוק, אולם בפועל - איש אינו אוכף את החוקים הללו, וכך יוצא שהחרדים ודעותיהם נעדרים מהשיח התקשורתי. את זה חייבים לשנות, וזאת באמצעות הגשת תלונות חוזרות ונשנות לשר התקשורת ולנציבי תלונות הציבור בתאגיד השידור הציבורי וברשות השנייה.

הצורך במאבק על השינוי בשיח התקשורתי הוא לא עניין של מה בכך. הוא זה שימנע את הסרטון הבא בו נחשף שוב לביזוי בתי כנסיות והשפלת שומרי תורה ומצוות.

תגיות:חרדיםשנאת חרדיםיהודה אייזיקוביץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה