טורים נשיים

איך גדלים, ומיהו האדם הגדול?

כדי לשנות מהירות או כיוון, כדי להאיץ - צריך להפעיל כוח. כך גם בדברים רוחניים. את מכירה אנשים ש"גדלים" מכוח האינרציה?

אא

כן, כן, אנחנו עדיין עוסקות בעניין גדלוּת, גדוּלה, גדילה. כבר החכמנו מהי גדלות לעומת קטנוּת וקטנוּניוּת; מהי בגרות והתגברות על הצער הפרטי לעומת הצער של כלל ישראל; התעוררנו לשאול את עצמנו מי נחשבות דמויות גדולות בעינינו, ומה נרצה להיות כשנהיה גדולות; הכרנו את האישה השונמית שזכתה לתואר הכבוד "אשה גדולה" כפי שמגדיר אותה הנביא אלישע; למדנו ש"אישה גדולה" פירושו = "חשובה, בעלת נכסים ובעלת השם", כמו גם ייחוס משפחתי וגידול ילדים; עוד החכמנו שהתואר "אישה גדולה" תורגם ל"אישה יראת חטא" - זו הגדלות האמתית!

כעת נשאלת השאלה - איך גדלים? מוכנה?

 

גדלים ע"י ניסיונות!

ניסיונות הם אתגרים. התמודדויות. התלבטויות קשות שמסתיימות בבחירות נכונות. מצבים לא נעימים שבהתחלה נלחצת מהם, בהמשך נחלצת מהם, ולבסוף גילית שצלחת אותם!

טרם אוכיח לך זאת מתורתנו הקדושה, אנמק טענתי מנובלות התורה, החכמה הכללית. נתחיל עם הכרת מושג מתחום הפיזיקה - אינרציה או בעברית תקנית עקרון ההתמדה.

אינרציה היא ההגדרה לכך שכל גוף שואף להישאר במצב בו הוא נמצא. אם הגוף נמצא במנוחה, בטלה, אפס תזוזה- הוא ישאף להישאר במקומו ובמצבו. אם הגוף נמצא בתנועה, בתזוזה, בהתקדמות, הוא ישאף לשמור על מהירותו. כפי שאת ודאי זוכרת מפתירת בעיות תנועה בחשבון, מהירות = מרחק לזמן. תוסיפי לזה גם את הכיוון שגוף בתנועה שואף לשמור עליו. כאשר סך הכוחות פועלים על אותו גוף שווים לאפס – 0 - הגוף יתמיד במצבו. כלומר, אם הוא לא נע עד כה - הוא ימשיך לא לנוע. לעומת זאת, אם לגוף יש מהירות הוא ימשיך לנוע באותה מהירות ובאותו כיוון.

מה צריך לעשות בפיזיקה כדי לשנות את גודל או את כיוון מהירות הגוף, כלומר להעניק לו תאוצה?  

צריך להפעיל עליו כוח. קראת נכון - כדי לשנות מהירות או כיוון, כדי להאיץ - צריך להפעיל כוח. כך גם בדברים רוחניים.

את מכירה אנשים ש"גדלים" מכוח האינרציה? הם לא עושים כלום עם עצמם, לא מנסים, לא מתנסים. חוששים לשנות, מעדיפים לבהות (במסך, באוויר...). השנים חולפות ויש להם עדיין אותן תפיסות, אמונות תפלות, ידיעות שטחיות. אין מה לעשות... כך ה"גופים" האלה התרגלו לחיות.

מתי זה משתנה? כשמגיעים לאדם ניסיונות, והוא גדל מתוכם. הבה נכיר שתי דמויות שהגיעו עליהן ניסיונות.

איוב. איוב הוא דמות מסתורית. יש שאומרים שהוא היה יהודי ויש האומרים שהוא היה גוי, יש שיטות שונות לגבי התקופה בה הוא חי ויש הטוענים שהוא רק משל. בכל אופן, איוב היה "...תָּם וְיָשָׁר וִירֵא אֱלֹהִים וְסָר מֵרָע" (איוב, פרק א', פסוק א'). היו לו בנים ובנות, המון מקנה ומשרתים והוא הוגדר "איש גדול": "...וַיְהִי הָאִישׁ הַהוּא גָּדוֹל מִכָּל בְּנֵי קֶדֶם" (שם, פסוק ג'). מפרש מצודת דוד: "גדול - בעושר ובנכסים". רש"י מרחיב על הפסוק, ואומר שאיוב נקרא גדול היות שהיה גדול מכל מבני דורו (דור הפלגה), בכך שלא נתפס בעוונם, לא חטא כמותם. עמד בניסיון.

בהמשך ספר איוב, מתוארות צרות שהגיעו עליו באיבוד נכסיו וממונו, מות בניו ומחלתו הקשה. היו אלה ניסיונות קשים מנשוא וכתוב ש"...בְּכָל זֹאת לֹא חָטָא אִיּוֹב בִּשְׂפָתָיו" (שם, פרק ב' פסוק יש). מדייק רש"י שבשפתיו לא חטא איוב, אולם בלבו חטא כלפי הבורא. לא עמד בניסיון... החטיא את המטרה.

לעומתו, אומר רש"י, אברהם אבינו נקרא "האדם הגדול"- עם 2 ה"א הידיעה! "...האָדָ֧ם הַגָּד֛וֹל בָּעֲנָקִ֖ים ה֑וּא..." (ספר יהושע פרק י"ד פסוק ט"ו). לכאורה היה מספיק לכתוב על אברהם אבינו "אדם גדול". "ולמה כתב האדם הגדול? אלא רמז שהוא אדם גדול שעמד בעשרה ניסיונות לפיכך כותבין אותו שני ההי"ן".

איוב עמד בניסיון אחד, ונקרא אדם גדול. ואילו אברהם אבינו עמד בעשרה ניסיונות, ולכן נקרא האדם הגדול! במסכת אבות פרק ה' משנה ג' כתוב על עשרת הניסיונות בהם עמד אברהם אבינו: "...לְהוֹדִיעַ כַּמָּה חִבָּתוֹ שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם". ככל שאדם עומד ביותר ניסיונות כך הוא גדול יותר וחביב לפני ה' יתברך.

אמנם אנו מבקשים פעמיים ביום מה' יתברך שלא יביאנו לידי ניסיון (בברכת המעביר חבלי שינה מעיני - בברכות השחר, ובברכת המפיל חבלי שינה על עיני - בקריאת שמע שעל המיטה). אולם חשוב לזכור שהניסיון בא מתוך חיבת ה' אותנו, כדי להאיץ בנו לשנות כיוון או להתקדם במהירות גבוהה יותר ליעד שה' הציב לנו. ואם נעמוד בניסיון - נגדל! כשנעמוד בעוד ועוד ניסיונות, נהיה בבחינת "האדם הגדול".

לתגובות: Maadanim.Eden@gmail.co

תגיות:טורים נשייםניסיונות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה