חדשות יהדות

הרב הראשי לישראל במכתב לרמטכ"ל: "מנע עליית חיילים להר הבית"

הרב הראשי לישראל, הגאון רבי יצחק יוסף, מבקש מהרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי שיעצור את כניסתם המתוכננת של חיילים להר הבית

  • ט"ז אלול התשפ"א
(צילומים: פלאש 90)(צילומים: פלאש 90)
אא

הרב הראשי לישראל והראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף, שלח מכתב לרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי, ובו בקשה למנוע את עלייתם הצפויה של חיילים להר הבית.

במסגרת טיול מצטייני פיקוד מרכז לקראת ראש השנה, מתוכנן טיול שיכלול עלייה להר הבית. בעקבות כך, פנה הראשון לציון לרמטכ"ל, וציין בפניו כי על פי ההלכה, אסור ליהודים לעלות להר הבית בימינו.

"הובאו לעיוני מכתביהם של חה״כ משה אבוטבול ובצלאל סמוטריץ וכן פרסום על הכוונה לקיים עליה להר הבית לחיילים במסגרת טיול למצטייני אלוף פיקוד מרכז לקראת ראש השנה", פותח הרב הראשי את דבריו, ומוסיף: "כידוע, ההלכה היהודית אוסרת עליה להר הבית, מועצה הרבנות הראשית הממונה על פי חוק על קביעת הנורמות ההלכתיות במתחם, קבעה אף היא לאורך השנים במספר החלטות כי העליה להר הבית ליהודים בזמן הזה אסורה בתכלית על פי ההלכה.

"בהתאם לכך, נקבע בפקודת מטכ"ל 34.0301 15ג כי 'מפקד לא יחייב חייל לעלות להר-הבית, אלא אם כן הדבר נדרש עקב או לשם פעילות מבצעית", מציין הרב הראשי לישראל.

"אבקש את התערבותכם בביטול החלטה הנ״ל", מבקש הרב יצחק יוסף מהרמטכ"ל, "הר הבית הוא המקום הקדוש ביותר לעם היהודי וכללי ההלכה היהודית במקום צריכים להישמר, בטוחני כי אך שגגה היא שנפלה בתום לב, והיא תתוקן על ידכם בהקדם האפשרי".

דעת ההלכה היא, שאסור בתכלית האיסור להיכנס להר הבית. אחת הסיבות לכך שאין אנו יודעים בוודאות את מיקומו המדויק של הר הבית ההיסטורי ואת מקום העזרה, וישנו חשש שיכנס לאזור האסור על פי ההלכה בכניסה לטמאי מתים. היום, רובו ככולו של הציבור טמא בטומאת זו, לאחר שבאו בקרבה לעצמות אדם, או שהו בבניין בו נמצא מת. הטהרה מטומאת מת מצריכה אפר פרה אדומה, שאינו מצוי בימינו, ויהודי הנכנס בטומאה בזדון לאזור האסור, עובר על איסור הלכתי חמור שחיובו כרת.

יצוין כי בפתח הר הבית שלט ובו קריאה מטעם רב הכותל המערבי הרב שמואל רבינוביץ האוסרת עליה להר הבית, וכבר בשנת תשכ"ז (1967) פורסמה קריאה על ידי כל הרבנים האוסרת לחלוטין עליה להר הבית.

בחודש אלול תשכ"ז, חודשים לאחר כיבוש הר הבית, פרסמו גדולי ישראל את פסק ההלכה החד משמעי: "אנו מזהירים ונמנעים מלהיכנס בכל שטח הר הבית כולו פן ניכשל חס וחלילה באיסור חמור בפגיעה בטהרת המקום הקדוש הזה. ברבות הימים נעלם מאיתנו המקום המדויק של המקדש, וכל הנכנס אל שטח הר הבית עלול להיכנס מבלי יודעים אל מקום המקדש וקודש הקודשים, ואז ייכשלו חלילה באיסור חמור של כרת". על מכתב זה חתומים הרבנים הראשיים דאז: הרב יצחק יהודה אונטרמן והרב יצחק ניסים, ואליהם מצטרפים גדולי ישראל מכל החוגים והעדות, ובראשם פוסקי הדור הרב יוסף שלום אלישיב, הרב שלמה זלמן אוירבך והרב יחזקאל אברמסקי זצ"ל.

עוד הרבה קודם לכן, הזהיר הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל: "אזהרה לרבים מהאיסור החמור של הכניסה למקום המקדש והר הבית". גם דעת בנו, הרב צבי יהודה קוק, היתה תקיפה בעניין. הרב עובדיה יוסף זצ"ל סוקר בהרחבה את האיסור לעלות להר הבית - לחצו כאן.

הרב זמיר כהן על נושא העלייה להר הבית:

תגיות:הר הביתהרב יצחק יוסף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה