מצוות

למה צריך להניח תפילין? גם אתם תאהבו את התשובה הזו

"מדוע צריך להניח תפילין כל יום?", נשאל הרב אהרן מוס, והשיב תשובה יפהפיה המאופיינת בחשיבה מחוץ לקופסה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"בימים האחרונים התחלתי לחטט קצת בארון ומצאתי את זוג התפילין הישנות שלי", כותב גולש לרב אהרן מוס. "למעשה, מאז הבר-מצווה לא לבשתי אותם. אני יודע שאמורים להניח אותם על הראש ועל הזרוע, אבל מעבר לכך אין לי כל מושג מהי המשמעות שלהם. האם תוכל לעזור לי?"

הרב אהרון מוס, רבה של קהילת 'נפש' הממוקמת במרכזה של שכונת בונדי ביץ', סידני אוסטרליה, השיב לגולש תשובה יפהפייה, בסגנונו השנון והמיוחד עונה הרב מוס בדרך המאופיינת בחשיבה מחוץ לקופסא.

"האישיות שלנו מורכבת מ-3 שכבות – שכל, רגש ומעשה, כלומר – מה שאנו חושבים, מה שאנו מרגישים ומה שאנו עושים", משיב הרב מוס ומפרט: שכל - דעותיי על עניינים שונים, הפילוסופיות שלי לגבי החיים וגישותיי והשקפותיי ביחס לעצמי ולאחרים.

"רגש", ממשיך הרב מוס לפרט. "מצבי הרוח שלי, תשוקותיי וכמיהותיי, מה אני אוהב ומה שאני שונא, ממה אני מפחד ומה מושך אותי.

"פעולה - לא אמונות או רגשות, אלא מה אני עושה הלכה למעשה, כיצד אני חי את חיי וכיצד אני משתמש בזמני ובכוחותיי.

"באופן אידיאלי, 3 היכולות הללו צריכות לפעול יחדיו. אמונותיי והאידיאלים שלי צריכים לכוון את תשוקותיי ואת שאיפותיי, ואלה האחרונות צריכות בתורן להפוך לסגנון החיים שלי. אך לעתים כה קרובות אנו מגלים שהמצב בפועל הוא שונה. מה שאני יודע שנכון לא תמיד 'מרגיש' נכון, ומה שמתחשק לי לעשות איננו בהכרח מה שאני עושה בפועל.

"'אני יודע שהייתי צריך ללכת לעזור לאמי להביא את הקניות, אבל מתחשק לי להישאר על הספה ולאכול צ'יפס. ואז אני שומע את הטלפון מצלצל ואני מזנק להרים את השפופרת'", מדגים הרב מוס, ומציין דוגמה נוספת: 'אני יודע שאסור לי לשקר כדי לכסות על טעויותיי, ואני מרגיש אשם על כך, אבל אני בכל זאת לפעמים אני משקר'. ועוד: 'השכל שלי אומר לי שאני נמצא בתוך מערכת יחסים הרסנית, אבל הלב שלי מפחד ולא מניח לי לעזוב את הקשר הזה. אני מתנהג כאילו הכול כשורה'.

"אחד האתגרים הגדולים ביותר בחיים הוא לנסות להתגבר על הניתוק הזה בין שכל ללב לגוף – לפתח גישה נכונה בתחום השכלי, כמיהות חיוביות בתחום הרגשי (בלב), ולאחר מכן להגשים את שתי אלה דרך עשייה נכונה. אין זה קל לעשות זאת.

"כאן נכנסים התפילין לתמונה", מפתיע הרב מוס. "התפילין עוזרים להשיג איזון והתאמה רוחנית בין השכל ללב ולגוף. הם מביאים לאיחוד של מחשבותינו, רגשותינו ומעשינו ולהכוונה שלהם לכוח גבוה מכל השלושה גם יחד.

"הקופסאות השחורות האלה הן חפצי קדושה, תיבות אוצר זעירות שאצורה בהם עוצמה אלוקית כבירה. אנו מניחים קופסא אחת על הראש – ביתו של השכל, כשרצועותיה יורדות ותלויות כלפי מטה מעל ללב – מושבו של הרגש. הקופסא האחרת מונחת על הזרוע הקדמית קרוב ללב, כשרצועותיה כרוכות סביב הזרוע והיד – הכלים לעשייה.

"התפילין של ראש קושרות את שכלנו לרצון האלוקי, כך שנדע להבדיל בין שקר לאמת, בין נכון ללא נכון, בין מעשה טוב למעשה רע. הרצועות תלויות כלפי מטה כדי שידע זה יזרום אל תוך ליבנו ויהפוך לתשוקה ולהתלהבות לעשיית הטוב. ההתלהבות שבתוך ליבנו צריכה בתורה להפוך למעשה, כך שנחיה חיים חדורי משמעות ומטרה המבוססים על ערכי מוסר ברורים ועל תשוקות טהורות", מסיים הרב מוס את הסברו המפתיע. "אין ספק שכוונון יומי של שכלך, לבך וגופך יעניקו לך משמעות חדשה לחיים".

הרב זמיר כהן - תגליות מרגשות על עוצמת התפילין:

תגיות:הנחת תפיליןתפילין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה