חדשות בארץ

ערב שלישי ברציפות: ירי רקטי מרצועת עזה

לוחמי כיפת ברזל יירטו רקטה ששוגרה מרצועת עזה לעבר שטח העוטף. שר החוץ יאיר לפיד הציג תוכנית לשיקום הומניטרי של רצועת עזה תמורת התחייבות חמאס לשקט ארוך טווח, כשבשלב השני, המכונה "כלכלה תמורת ביטחון", הרשות הפלסטינית תקבל לידיה את הניהול הכלכלי והאזרחי של הרצועה. חבר הכנסת יואב גלנט: "דברי לפיד מעידים על אי הבנה"

יירוט כיפת ברזל, ארכיון (צילום: אבי רוקח, פלאש 90)יירוט כיפת ברזל, ארכיון (צילום: אבי רוקח, פלאש 90)
אא

התרעת צבע אדום הופעלה הערב (ראשון) בעיר שדרות ובמועצה האזורית שער הנגב. מדובר צה"ל נמסר כעבור זמן קצר, כי זוהה שיגור אחד משטח רצועת עזה לשטח העוטף, והוא יורט על ידי לוחמי כיפת ברזל. צוותי מד"א טיפלו בשלושה פצועים שנחבלו באורח קל בדרכם למרחב מוגן, ופינו אחד מהם לבית החולים ברזילי. שלושה נפגעי חרדה טופלו במקום ולא נזקקו לפינוי לבית חולים.

מדובר בלילה השלישי ברציפות בו משגרים הפלסטינים רקטות לעבר שטח ישראל, ובחסדי שמיים הן מיורטות על ידי כיפת ברזל. בעקבות הירי אמש, תקפו הלילה מטוסי ומסוקי קרב יעדי חמאס ברצועה. המטרות שהותקפו כללו: מתחם צבאי של חמאס ובו מספר סדנאות תת-קרקעיות לייצור רקטות, מתקן אימונים צבאי של ארגון הטרור, מחנה צבאי ובו אתר לאחסון אמצעי לחימה, וכן מנהרת טרור.

יממה קודם לכן, בעקבות שיגורה של רקטה מהרצועה בליל שבת, תקף חיל האוויר עמדה של חמאס המשמשת לירי מקלעים, אתר אחסון הממוקם בסמוך לבית ספר ומסגדים, וכן מתחם צבאי של ארגון הטרור בו ממוקם מפעל המשמש לייצור בטון למנהרות טרור ונמצא בסמוך לאתרי תרבות.

מוקדם יותר הערב הציג שר החוץ יאיר לפיד את תוכניתו למדיניות מול רצועת עזה. בנאום שנשא בכנס המכון למדיניות נגד טרור של אוניברסיטת רייכמן בהרצליה, הגדיר לפיד את התוכנית כ"מהלך רב-שנתי, גדול, של כלכלה תמורת ביטחון", וציין כי מדובר ב"גירסה ריאליסטית יותר של מה שקראו בעבר 'שיקום תמורת פירוז'".

התוכנית, שגובשה במשרד החוץ, הינה בת שני שלבים – הראשון שבהם כולל שיקום הומניטרי של רצועת עזה בתמורה להתחייבות של חמאס לשקט ארוך טווח. כותרתו של השלב השני הינה "כלכלה תמורת ביטחון"; במסגרתו תקבל הרשות הפלסטינית לידיה את הניהול הכלכלי והאזרחי של הרצועה, ותהפוך לגורם המרכזי בביצוע ובפיקוח על קידום הפרויקטים השונים.

לפיד ציין, כי ניהל "שיחות הכנה רבות" עם גורמים בעולם הערבי ובעולם המערבי, שבוחנים את התוכנית – בין היתר עם מצרים, מנהיגים במדינות המפרץ, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב והאיחוד האירופי. לדבריו, ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הביטחון בני גנץ "מכירים את העמדה ותומכים בעיקרון העומד מאחוריה".

במסגרת השלב הראשון, תשוקם מערכת החשמל ברצועה, יתבצע חיבור לגז, ייבנו מתקני התפלת מים, וכן ישוקמו תשתיות המגורים, התחבורה והבריאות. "תהליך השיקום ההומניטרי יוגדר מראש ב'אבני דרך', שלכל אחת מהן יוקצה זמן קבוע", אמר לפיד. "כל הפרה מצד החמאס תעצור את התהליך או תחזיר אותו אחורה".

"הקהילה הבינלאומית תפעיל מנופים על החמאס כדי לסייע במאמץ למנוע את התעצמותו", הוסיף שר החוץ. "היא תפעל להדק את הפיקוח על ההברחות, ויוקם מנגנון פיקוח כלכלי שימנע הסטת משאבים להתעצמות החמאס". עוד אמר, כי "הנוסחה הביטחונית לאורך כל השלב הראשון פשוטה, ראש הממשלה בנט כבר הסביר אותה: שקט תמורת שקט, אנחנו מוכנים לתת יותר מבעבר. אם יופר השקט, החמאס והארגונים צריכים לדעת שהתגובה תהיה קשה יותר מבעבר".

לפיד הבהיר, כי "גם אם הטרור ייפסק במהלך השלב הראשון כולו ישראל תמשיך להחזיק את ה'שאלטר' על אספקת החשמל והמים. רק מול שקט ארוך טווח נוכל לאפשר לרצועת עזה עצמאות אנרגטית מלאה. הרשות הפלסטינית תהיה חלק מן המהלך. היא תחזור להיות הגוף המפעיל של המעברים. תיבחן אפשרות לפתיחה מחדש של מעבר קרני. מצרים תמשיך להחזיק במעבר רפיח".

בשלב השני, המותנה בהצלחת השלב הראשון, "תונח תוכנית מסודרת של כלכלה תמורת ביטחון, שתבהיר איך יכול להיראות העתיד של עזה אם החמאס יקבל את תנאי הקוורטט. במצב עניינים כזה הכלכלה העזתית תשתנה מן היסוד, החיים בעזה ישתנו מן היסוד. תושבי עזה וחברי הקהיליה הבינלאומית יקבלו תוכנית מעשית ומקיפה שתבהיר איך ייראו החיים בעזה אם וכאשר ההתעצמות תיעצר, השקט יישמר, ותופעל נוסחת כלכלה תמורת ביטחון".

שר החוץ ציין כי השלב השני יכלול את קידום פרויקט האי המלאכותי מול חופי עזה שיאפשר בניית נמל ימי, קידום פרויקט תחבורתי לחיבור בין רצועת עזה ליהודה ושומרון, קידום השקעות בינלאומיות בתוך הרצועה ופרויקטים כלכליים משותפים לישראל, מצרים והרשות הפלסטינית. אזורי תעשיה ותעסוקה גדולים יוקמו בצמוד למעבר ארז. "מי שירכז את ההשקעות היא ועידת התורמות, הכוללת את האיחוד האירופי וארצות הברית, וכן את קרן המטבע העולמית והבנק העולמי. אליהן יצורפו מדינות המפרץ ובראשן איחוד האמירויות".

לפיד הוסיף, כי "ההצעה המובאת כאן לא מתייחסת לפתרון שתי המדינות, אבל עמדתי בנושא ידועה: ישראל צריכה לפעול לחיזוק הרשות הפלסטינית, ולנהל איתה משא ומתן שמטרתו היפרדות לשתי מדינות. התנאים הפוליטיים – גם בישראל וגם ברשות הפלסטינית – לא מאפשרים התקדמות בציר המדיני בעת הנוכחית, אבל בעזה אנחנו יכולים וצריכים לפעול כבר עכשיו. בקונטקסט רחב, אפשר לומר שהתנעה של תהליך הסדרה בעזה תייצר תנאים נוחים יותר למשא ומתן מדיני בעתיד אם וכאשר יבשילו התנאים. ראינו בעבר שסבבי הלחימה בעזה פוגעים גם בסיכוי לחזור לשולחן המשא ומתן".

"זו אינה הצעה לקיום משא ומתן עם החמאס", הדגיש לפיד. "ישראל אינה מדברת עם ארגוני טרור שמעוניינים להשמיד אותה. מבחינת ישראל, הגוף המייצג של הפלסטינים הוא לא החמאס אלא הרשות הפלסטינית. ישראל לא תחלק פרסים לארגון טרור רדיקלי ותחליש את הרשות שעובדת מולנו באופן סדיר. ישראל לא תוותר כמובן אפילו לרגע אחד על מאמציה בתחום השבויים והנעדרים. השבת הבנים צריכה להיות חלק מכל מהלך של ביטחון תמורת כלכלה".

"קידומה של נוסחת כלכלה תמורת ביטחון יאלץ את החמאס להסביר לתושבי עזה למה הם חיים בתנאים של עוני ומחסור ואלימות ואבטלה גבוהה, בלי תקווה", הצהיר לפיד. "צריך להגיד לעזתים בכל דרך ומעל כל במה – החמאס מוביל אתכם לאבדון".

"הגיע הזמן להעביר את הלחץ אל החמאס. לגרום לתושבי עזה ללחוץ על החמאס, מפני שהם מבינים מה הם מפסידים מהטרור המתמשך ומבינים מה יש להם להרוויח אם הוא ייפסק. תושבי עזה צריכים להחליט אם הם רוצים שיפור דרמטי בתנאי חייהם, או שהם רוצים להיות חלק מהכאוס, הקיצוניות והאלימות של האסלאם הרדיקלי", כך לפיד.

חבר הכנסת יואב גלנט (הליכוד) הגיב על התוכנית שהציג שר החוץ: "דברי לפיד מעידים על אי הבנה של החמאס כארגון טרור פונדמנטליסטי, של המציאות הביטחונית ושל פעולות החמאס מול האוכלוסייה", כתב בטוויטר. "מי שיתקומם כנגד חמאס בעזה ייפגע – הקריאה להתקומם היא מס שפתיים. המענה הביטחוני מול חמאס יישען על התקפה ועל הרתעה. מציאות אזרחית וכלכלית משופרת בעזה הינה אינטרס ישראלי".

גלנט הוסיף, כי "הרעיון של קיום שתי מדינות ריבוניות כפי שמציע לפיד הוא יצירת אשליה מסוכנת הטוענת כי הדבר יספק את הרצון הפלסטיני ויביא ליציבות. אם נאפשר הקמת מדינה פלסטינית כהצעת לפיד, נקבל מציאות עזתית ביהודה ושומרון, ובתוך זמן קצר תימצא ישראל כולה תחת איום טרוריסטי אפקטיבי והרסני".

תגיות:יאיר לפידכיפת ברזלחמאסרצועת עזה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה