חדשות בעולם

דיווח: איראן במרחק של חודש אחד מ"פריצת דרך" גרעינית

על פי הדיווח ב"ניו יורק טיימס", מומחים שבחנו את דו"חות הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית העריכו כי איראן תוכל בתוך כחודש להפיק את החומרים הדרושים לייצור ראש נפץ גרעיני ראשון. גורמים פדרליים העריכו, כי מדובר בפרק זמן של מספר חודשים

תמונת אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)תמונת אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

איראן נמצאת במרחק של כחודש אחד בלבד מהיכולת לייצר את החומרים הדרושים להרכבת ראש נפץ גרעיני ראשון, כך דיווח הלילה (בין שני לשלישי) ה"ניו יורק טיימס".

הדיווח מסתמך על הערכתם של מומחים, שבחנו את הנתונים בדו"חות שפרסמה בשבוע שעבר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. לדבריהם, טהראן עסקה בחודשים האחרונים בהעשרת דלק גרעיני לרמה של 60%. על אף שרמה זו פחותה מהסף הנדרש להגיע ליכולת ייצור של פצצה גרעינית, היא הקנתה לה את היכולת להפיק את החומרים הדרושים לייצור ראש נפץ גרעיני בודד בתוך כחודש, ראש נפץ שני בתוך פחות משלושה חודשים וראש נפץ שלישי בתוך פחות מחמישה חודשים. גורמים פדרליים בארצות הברית העריכו בפני העיתון, בשיחות שלא לציטוט, כי השגת היכולת להרכבת ראש נפץ גרעיני ראשון תדרוש פרק זמן של מספר חודשים.

המומחים הדגישו, כי לשם ייצור ראש הנפץ עצמו והרכבתו על גבי טיל איראני שיוכל לשרוד את הכניסה לאטמוספרה יידרש לאיראן פרק זמן ארוך יותר משמעותית.

על פי הדיווח, איראן מעולם לא הייתה כל כך קרובה לסף השגת נשק גרעיני מאז החתימה על הסכם הגרעין ב-2015. ההסכם אילץ את האיראנים להעביר למעלה מ-97% מהדלק שלהם מחוץ לשטחם, וארצות הברית טענה כי איראן תזדקק לפחות לשנה כדי להגיע ל"פריצת הדרך" הדרושה לייצר פצצת גרעין אחת מהרגע שהחליטה לעשות זאת.

כזכור, בחודש שעבר אמר שר הביטחון בני גנץ, כי איראן נמצאת במרחק חודשיים מצבירת החומר הדרוש לפצצה גרעינית. בתדרוך שקיים לשגרירים זרים, אמר גנץ: "איננו יודעים אם המשטר האיראני נכון להגיע להסכם ולחזור לשולחן המשא ומתן, והעולם חייב לבנות לעצמו 'Plan B' ולעצור את ההתקדמות שלה כבר עכשיו".

"המטרה בסופו של דבר היא להגיע להסכם ארוך יותר, חזק יותר ורחב יותר", הוסיף גנץ. "הגעה של איראן לסף גרעין שמה אותנו על סף מירוץ חימוש גרעיני אזורי, ואולי גם עולמי. כל התוקפנות האיראנית עד כה הייתה בלי היכולת הזו – אם תהיה לה את היכולת לפרוץ לגרעין, היא תגביר את התוקפנות שלה".

"לנו בישראל יש את האפשרויות שלנו", הצהיר שר הביטחון בתדרוך בו נכחו למעלה מ-60 שגרירים. "ידענו להשתמש באמצעים שבידינו בעבר, ואני לא פוסל שנצטרך לפעול גם בעתיד כדי שאיראן לא תגיע לנשק גרעיני. אבל איראן היא קודם כל אתגר לעולם שצריך להתאחד ולפעול".

תגיות:איראןהגרעין האיראני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה