חדשות יהדות

ספר תורה שהוחבא בכנסייה בתקופת השואה הגיע לישראל

ספר תורה עתיק שהוחבא בכנסייה בצרפת בתקופת השואה הגיע לארץ לאחר שנרכש על ידי ניצולת שואה. הספר הופקד בידי הרב אברהם קריגר, שאמר: "אחרי שנים שנשמר בכנסייה, ספר התורה מגיע לביתו, ועוד בחג שמחת תורה"

  • כ' תשרי התשפ"ב
תמונת אילוסטרציה תמונת אילוסטרציה
אא

ספר תורה עתיק שהוחבא בכנסייה בצרפת בתקופת השואה, התגלה על ידי ניצולת שואה צרפתייה שרכשה אותו ועלתה עימו לארץ. כך דווח בסוף השבוע האחרון ב"ידיעות אחרונות".

בשנת 1943, הוריה של האישה נ' נאלצו לברוח עימה, בעודה תינוקת, ועם שלושת אחיה הגדולים מביתם אשר בדרום צרפת. האישה מספרת כי "השלטונות באזור בו גרנו שיתפו פעולה עם גרמניה הנאצית וההורים שלי הבינו שחייבים לברוח מהר. היהודים הותקפו על ידי מקומיים וחלק מהמשפחה של אמא שלי הועברה למחנות ריכוז בצרפת ובגרמניה. היה פחד גדול בקרב היהודים וברחנו לכפר קטן – שם הוסתרנו במשך כל המלחמה, יחד עם יהודים נוספים, על ידי חסידי אומות העולם ובזכותם שרדנו", סיפרה נ'. 

לפני כמה שנים נודע לה מסוחר עתיקות מקומי שבכנסייה בכפר האטסטאט מוחבא ספר תורה מימי המלחמה. היהודים באותה תקופה סבלו מאלימות ופחדו שספרי התורה יישרפו, ולכן החביאו את הספרים בכנסיות. "כששמעתי על ספר התורה התרגשתי מאוד וביקשתי מסוחר העתיקות לברר מה צריך לעשות כדי להוציא אותו משם", סיפרה האישה. הסוחר בדק מול ראשי הכנסייה ונקב סכום לא קטן. ולמרות זאת, האישה ובעלה רכשו את ספר התורה ושמרו אותו בביתם עד שהחליטו לעלות לישראל.

ספר התורה העתיק נכתב בסביבות שנת 1750. כשנ' ובעלה עלו לארץ לפני כחודשיים, הם יצרו קשר עם הרב אברהם קריגר, מייסד מרכז "שם עולם" - מרכז מחקר תיעוד וחינוך בנושא השואה, וביקשו להפקיד את הספר בידיו. "אחרי שנים שנשמר בכנסייה, ספר התורה מגיע לביתו, ועוד בחג שמחת תורה", אמר הרב קריגר. "על אף גילו המופלג הוא נשמר היטב, מלבד כמה אותיות שנמחקו על גבי הקלף. ספר התורה הזה מספר את סיפורן של קהילות שלמות בצרפת שהושמדו במהלך המלחמה והקריבו את חייהן כדי לשמר את המורשת ולשמור על מה שמייחד את היהודים בכל דור ובכל מקום".

תגיות:יהדותספר תורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה