חדשות בארץ

"יום עצוב": המתמחים הגישו את התפטרותם

לאחר שדחו את המתווה שהציגו שרי הבריאות והכלכלה לקיצור תורנויות המתמחים, הגישו למעלה מ-2,500 מתמחים, סטאז'רים וסטודנטים את התפטרותם למשרד הבריאות

מחאת המתמחים מול משרד הבריאות, היום (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)מחאת המתמחים מול משרד הבריאות, היום (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
אא

למעלה מ-2,500 מתמחים, סטאז'רים וסטודנטים הגישו בצהריים (חמישי) את התפטרותם למשרד הבריאות. יו"ר ארגון הרופאים המתמחים "מרשם", ד"ר ריי ביטון, הקריאה את מכתב ההתפטרות בכניסה לבניין משרד הבריאות בתל אביב. המאבטחים לא אפשרו למתמחים להיכנס לתוך הבניין, והמכתב הושאר לבסוף בכניסה אליו.

כזכור, המתמחים דחו את המתווה לקיצור התורנויות שהוצג על ידי שר הבריאות ניצן הורוביץ ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי. המתווה יחול בשלב ראשון על עשרה בתי חולים בלבד בפריפריה, ולדברי המתמחים מדובר במתווה חלקי שאין בו בו בשורה של ממש עבורם.

ד"ר ביטון אמרה בתחילת דבריה כי מדובר ב"יום עצוב מאוד, שבו אנחנו נאלצים בכאב לעשות צעד דרסטי, קיצוני ודרמטי". במכתב ההתפטרות שמוען לשר הורוביץ נכתב: "התפטרותנו מוגשת בלב כבד ובלית ברירה, נוכח העסקה פוגענית של תורנויות בנות 26 שעות רצופות. במתכונת העסקה זו אין ביכולתנו לבצע פעולות רפואיות הכרחיות ולקבל החלטות הרות גורל בדבר בריאותם וחייהם של מטופלים שתלויים בנו".

"בימים האחרונים הובהר לנו כי הופקרנו. תקוותנו הייתה ועודנה, שממשלת ישראל ואתה – כשר בריאות – תביאו בשורה משמעותית לכל הרופאות והרופאים המתמחים, באמצעות תוכנית מסודרת, עם תקציבים, שהחלתה תהיה בעלת אפקט גדול על מתמחים בכל רחבי הארץ. בצער גילינו כי מדובר בצעד קטן, ואין הפנמה למצב הקשה שלנו במחלקות".

"הפרת את ההבטחות שלך לקיצור על כלל המתמחים, ללא יוצא מהכלל, ודבקת במהלך קטנטן במקום באפשרות להביא הישג אמיתי. מכתבנו זה נשלח בלית ברירה, ולאחר שמאמצינו לאפשר לנו תנאי עבודה סבירים ואנושיים לא הועילו. הגענו למסקנה בכאב לב כי איננו מסוגלים להמשיך לעבוד באופן הזה, ואנו נאלצים להתפטר מעבודתנו".

"לצידנו גם שמות של סטודנטים, בוגרי לימודי רפואה שסיימו לימודיהם בימים אלו, אשר עתידים להתחיל סטאז' בעוד מספר שבועות ומצהירים כי לא יתחילו אותו. בנוסף אליהם, סטודנטים לרפואה בשנים שונות אשר מייצגים דור שלם שקץ במציאות הנוכחית ודורש שינוי מיידי".

מוקדם יותר פרסמו משרדי הבריאות והכלכלה את עיקריו של המתווה לקיצור תורנויות המתמחים. במסגרת ההיתר החדש, עליו חתמה אתמול שרת הכלכלה, נקבע כי בשלב ראשון יוחל קיצור התורנויות בעשרה בתי החולים בפריפריה, על כלל המחלקות למעט מחלקות כירורגיות. בבתי חולים אלה יופחת מספר שעות העבודה המקסימלי בתורנות מ-26 שעות ל-18 שעות.

עוד נקבע במתווה החדש כי ממוצע שעות העבודה בשבוע, עבור מתמחים עליהם יוחל, לא יעלה על 63 שעות. מתמחה שעליו חל המתווה יבצע לא יותר מ-6 תורנויות בחודש; הסמכות להחרגה בעניין זה תעבור ממנהל המחלקה למנהל בית החולים. החל מינואר 2023 לא ניתן יהיה לחרוג כלל מ-6 תורנויות לחודש.

השלב הראשון במתווה החדש ייכנס לתוקף ב-31 במרץ 2022. במחלקות טיפול נמרץ כללי והרדמה ייכנס המתווה לתוקף שנה לאחר מכן, ב-31 במרץ 2023. המתווה יורחב באופן הדרגתי לכלל בתי החולים ברחבי הארץ עד סוף שנת 2026. 

תגיות:מתמחיםמשרד הבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה