עלון הידברות

נעים להכיר: כותבי עלון הידברות מספרים על עצמם

מה עשתה הסופרת מנוחה פוקס כשראתה ילדים רבים על העלון, באיזה מקום מוזר פגש עודד הרוש את העלון, ממה מופתע הרב ירון אשכנזי, ולמה הרבנים בחרו לכתוב בעלון הידברות? הסיפורים המפתיעים של הכותבים

  • י"ד חשון התשפ"ב
אא

לכל הכותבים בעלון הידברות מדורים אהובים, והם למעשה הרוח החיה הנושבת בין דפיו. כולם מגיעים מתחום עיסוק מעניין, וביחד איתם העלון נצבע בגוונים שפונים אל קהלים רחבים של קוראים נאמנים. הפעם אנו הופכים את היוצרות: הכותבים עונים של השאלון שלנו, ומספרים איך זה התחיל, אלו תגובות מעניינות הם מקבלים, ולמה הם בחרו לכתוב דווקא בעלון הידברות.

 

הרב יצחק פנגר - מרצה וקואוצ'ר להשראה והגשמה עצמית, סופר, ומייסד שיטת הריפוי FHT

הרב פנגר, מוותיקי הידברות, התחיל לכתוב בעלון ממש מתחילתו.

אילו תגובות אתה מקבל מהקוראים?

"אנשים אומרים לי: 'אני קורא את העלון יחד עם אשתי בשולחן שבת, אני אוהב את הטיפים המעשיים שעוזרים לי בחיים. קיבלתי אותו בדיוק ברגע שהייתי צריך לשמוע את הדבר הזה'".

למה לכתוב דווקא בעלון הידברות?

"מכל רחבי הקשת הישראלית והעולמית קוראים את העלון הזה. זו זכות לכתוב בו, ויש לו יתרון. לאחרונה הבנתי את חשיבות המסר הקצר והקולע. לא תמיד אדם ישב ויקרא ספר. קטע קצר עם תובנה מעשית יכול להישאר כל השבוע. חיסון לשבוע שלם. הקורא מחכה לפעם הבאה, ונוצר הרגל למידה, שיעור בהמשכים. חז"ל מספרים את הסיפור של רבי עקיבא עם טיפות המים, ששחקו את האבנים. אולי טיפה בודדה היתה אומרת שאין לה חשיבות, אבל טיפה אחר טיפה – מזה יצא רבי עקיבא".

 

מנוחה פוקס - סופרת, מומחית לתהליכי חינוך, מרצה, מנחת הורים ויועצת זוגית

מתי התחלת לכתוב בעלון?

"בתחילה השתתפתי בתוכניות ילדים בערוץ, ואז כתבתי באתר הידברות. לאחר מכן פנה אלי העורך, דודו כהן".

מדוע לכתוב דווקא בעלון הידברות?

"אמנם זמני חסר, כי אני מייעצת, מרצה וכותבת ספרים, אבל הידברות היא הבית שלי, אז אם לחתוך במשהו, זה לא יהיה בכתיבה להידברות. ערכתי חשבון - כמה אנשים יקראו את הטורים שלי ויתחזקו? הבנתי שהרבה אנשים, והתחלתי לכתוב לעלון".

אלו תגובות מעניינות את מקבלת?

"הרבה פניות מקוראות - האחת מתפעלת מכתבה שנגעה בה באופן אישי, האחרת מתלהבת מהטור שקלע בול למה שחשבה היום, ואדם אחר אומר שבזכות הטור הוא הבין על עצמו משהו חדש.

"מדי פעם המפגשים עם הקוראים נותנים לי רעיונות לסיפורים: בשבת אחת מסרתי שיחה לנשים במושב מסוים. מחוץ לאולם שמעתי קולות ילדים במריבה. רציתי להיכנס פנימה, אבל לא יכולתי להשאיר אותם במריבתם. על מה המריבה? שניהם מושכים בעלון אחד. זה אומר שלי הוא, וזה אומר שלי הוא!

"הוצאתי את העלון היחיד שהיה לי, והגשתי אותו לאחד הילדים. ביקשתי להפסיק לריב על עלון, שכל מטרתו להרבות בשלום. הילדים השתתקו, והתיישבו לקרוא. כשנכנסו לאולם, וראו אותי מדברת, הם נעמדו במרחק, והסתודדו. היה ברור שהם גילו מי זו האישה שהפרידה, ומה הקשר בינה לבין העלון הנכסף".

 

הרבנית חגית שירה - מרצה לנשים, מעבירה ערבי הפרשת חלה, מופעים ושיעורי תורה

מדוע לכתוב דווקא בעלון של הידברות?

"אנשים אוהבים אותו. הקב"ה נתן לו קסם וברכה. בכל יום נשים אומרות לי שהן מתחברות לעלון. הן מראות לי את הטור הגזור שהולך איתן בתיק, או תלוי במטבח".

אילו תגובות מעניינות של קוראים קיבלת?

"הגעתי לסעודת הודיה של ילדה שהחלימה ממחלה קשה. האם סיפרה שבתחילת האשפוז המשפחה היתה שבורה. זה קרה בפרשת לך לך, שם כתבתי על אברהם העברי שנקרא עברי כי המציאות בעולם מעבר אחד, והוא בעבר השני. הוא היה חזק באמונה. בכבשן האש הוא לא ראה אש, אלא את ה'. האם גזרה את הטור, והלכה איתו לאורך תקופת המחלה. בדמעות היא אמרה שמה שהחזיק אותה עד להחלמה היה הטור הזה. כתוב שם: מי מרפא? הרופא? לא! הקב"ה מרפא. הרופא הוא שליח. צריך לשים את כל המציאות מעבר, ולהידבק בקב"ה. זו שליחות עצומה. אפילו הרבנית קוק אמרה לי שהיא קוראת את הטור ומתחזקת ממנו. היא החמיאה, וזה נתן לי כוח".

בהידברות ידועים בהצבת יעדים ובהגעה אליהם. ביחד איתכם נצליח להגדיל תורה ולהאדירה. היעד הבא: 300,000 עלונים מדי שבוע. התקשרו עכשיו, או לחצו כאן, הזמינו אליכם את ברכת זיכוי הרבים, וזכו בשלל הטבות 073-222-13-88

 

עודד הרוש - מגיש "עודד בדרכים"

מתי התחלת לכתוב בעלון?

"לאור התגובות החמות שקיבלנו על הסדרה, הציע העורך שניקח קטעים מהסדרה, ונעלה אותם כראיונות בעלון".

מדוע לכתוב דווקא בעלון הידברות?

"בדיוק סיימתי ראיון עם אדם שמפיץ את העלון. האיש חיכה לילדים במשך שמונה שנים. הוא הלך לרב דוד אבוחצירא בנהריה, שאמר לו שמי שמזכה את הרבים, הקב"ה דואג לזכות אותו. זה תפס אותי. דברים שיש להם קשר ליהדות ולזכויות רבות כמו של הידברות - יש לי זכות עצומה לקחת בהם חלק. אמנם חלק קטן, אבל אני רואה ברכה, ומודה על החלק הזה. היופי של הסדרה הוא האנשים הלא צפויים. אנחנו מראיינים סרן במיל', זיו שילון, שאיבד את ידו בקרב, לא חובש כיפה. אחר כך הוא התחיל להניח תפילין. אני אומר לו: 'אבל אין לך יד'. הוא עונה: 'אני מדמיין אותה'. הוא מקיים את המצווה בחירוף נפש, וזה לא רק הוא. ח"כ דודי אמסלם, השר לשעבר, אומר שהוא עוקב אחרי הסדרה וגם אחרי עלון הידברות. אנחנו רוצים להראות שהיהדות היא לא נחלתם של קומץ, אלא של כל מי שרוצה".

יצא לך להיתקל בעלון באיזשהו מקום לא שגרתי?

"אינני מבקר במתחמי בילוי באופן פרטי, אבל העברתי שם שיחה בנושא יהדות. כשיצאתי, ראיתי על השולחן עלונים של הידברות לצד התפריט על השולחן".

 

הרב ירון אשכנזי - ראש קו ההלכה וחבר הוועדה הרוחנית בארגון הידברות

אילו תגובות מעניינות קיבלת על העלון?

"בכל שבוע אני מקבל תגובות מכלל האוכלוסייה, ומופתע תמיד מחדש: מדור הלכה, שלכאורה היה אמור להיות נקרא פחות, מקבל הרבה תגובות. אנשים אמרו שהצלתי להם את החיים. למשל, שאלו על אילו כשרויות להקפיד בבית ההורים. כתבתי שאם ההורים שומרים כשרות, אז הבן ישאיר את החומרות בביתו כשהוא מבקר אותם. הבן אמר: 'אני הולך להורי, הם שמחים ואין ויכוחים בבית'. אני אשמח שהמדור יענה לאנשים מתחזקים, לאנשים עם דילמות בחיים, ושאין להם למי להפנות את השאלות. נשתדל להתייחס לכך".

 

הרב דן טיומקין - כותב המדור "נוער מתמודד", ומחבר הספר "בוסר המלאכים" - ארגז כלים להורי המתבגר

מדוע בחרת לכתוב בעלון הידברות?

"עם תפוצה של כרבע מיליון עותקים קשה להתווכח. יש כאן זיכוי הרבים עצום. הידברות זה מותג של איכות תורנית, ולכן זו זכות עצומה להיות חלק".

אילו תגובות מעניינות של קוראים קיבלת?

"משפחות רבות מתמודדות עם קשיים בחינוך מתבגרים. כל אחד בטוח שרק אצלו יש הבעיות האלו. אנחנו דור מאתגר, והכלים שאנחנו, ההורים, צריכים לסגל, חייבים להיות בהתאם. שמעתי מכמה הורים שהתמודדו עם קושי מסוים, ובהשגחה פרטית בדיוק בזה עסק הטור באותו שבוע".

 

הרב דניאל בלס - חבר בוועדה הרוחנית של עלון הידברות, עורך את הקורס "היהודי החושב" להדרכת משיבים באמונה, וכותב בעלון ובאתר הידברות

מתי התחלת לכתוב בעלון, ומה פירוש השם "היהודי החושב"?

"לפני 7 שנים הקב"ה זיכה אותי לכתוב בעלון בזכותו של הרב זמיר כהן שליט"א, שהיה לו טור קבוע בנושא תורה ומדע, והציע לי שאכתוב בעלון בנושאים דומים. 'היהודי החושב' הוא משחק לשון עם 'האדם החושב' - אדם ששקוע במחשבות עמוקות. ומי צריך לחשוב על תכליתו בעולם, יותר מן היהודי שנרדף בידי סובביו, חלף על פני תרבויות שהתחלפו לנגד עיניו, ושרד רק בזכות יהדותו הנצחית?".

מדוע בחרת לכתוב בעלון הידברות?

"כדי לשתף אחרים בידע החשוב שזכיתי ללמוד. אני זוכר את תחושת הבלבול והזרות, כשמטרתנו לא ידועה. תמיד הוטרדתי משאלות על תכלית הקיום. הקב"ה ריחם עלי, ועברתי מסע לימודי. הייתי רוצה להנגיש לכולם את הידע מציל החיים שקיבלתי: אנחנו לא לבד, ואפשר להגיע ליציבות ולאמונה רציונלית בחיים".

באילו מקומות יוצאי דופן יצא לך לראות את העלון?

"היכן לא? התפוצה היא פלא משמים, יבורכו כל המפיצים על השליחות הזו. אינני מכיר עוד עלון שמצליח להגיע לכל כך הרבה מקומות ולמגזרים שונים. מורגש שהיהדות מאחדת אותנו, שונים ודומים, קרובים ורחוקים. כולם מוצאים עניין משותף ביהדותם, במיוחד כשהיא מונגשת בדרכי נועם כמו בעלון הידברות. שם יפה זה: 'הידברות'. עלינו ללמוד להידבר זה עם זה, וכך להכיר את המכנה המשותף בין כולנו".

בהידברות ידועים בהצבת יעדים ובהגעה אליהם. ביחד איתכם נצליח להגדיל תורה ולהאדירה. היעד הבא: 300,000 עלונים מדי שבוע. התקשרו עכשיו, או לחצו כאן, הזמינו אליכם את ברכת זיכוי הרבים, וזכו בשלל הטבות 073-222-13-88

תגיות:עלון שבתעלון הידברותכותבים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה