חדשות בארץ

נתניהו: "26 שנים משתמשים ברצח רבין כדי לתקוף אותי – אבל הבלגתי"

הכנסת ציינה את יום הזיכרון הממלכתי לראש הממשלה המנוח יצחק רבין. שר החוץ יאיר לפיד תקף: "צאצאיו האידיאולוגיים של יגאל עמיר יושבים בכנסת". ראש האופוזיציה בנימין נתניהו: "הממשלה היא חוקית לכל דבר, אבל יש מי שאמר פה שלהקים ממשלה עם 10 מנדטים זה לא לגיטימי ולא דמוקרטי"

נתניהו בכנסת, היום (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)נתניהו בכנסת, היום (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
אא

הכנסת ציינה הערב (שני) את יום הזיכרון הממלכתי לראש הממשלה המנוח יצחק רבין. שר החוץ יאיר לפיד ניצל את נאומו למתקפה פוליטית: "צאצאיו האידיאולוגיים של יגאל עמיר יושבים בכנסת", אמר. חברי מפלגת הציונות הדתית יצאו במחאה מהאולם.

"יש קו ברור בין רצח רבין לשנה האחרונה", אמר לפיד. "שניהם חלק מהמאבק הישראלי הגדול. הוא לא בין ימין לשמאל, אלא בין אנשים שמאמינים בדמוקרטיה לבין אנשים שמנסים להרוס אותה. רבין לא נרצח בידי הימין – ימין אמיתי הוא דמוקרטי. רבין נרצח בידי מי שלא היה מוכן לקבל את הדמוקרטיה הישראלית".

"יגאל עמיר רצה לרצוח את הרעיון הדמוקרטי. הוא אמר לעצמו שהרוב לא קובע כי הוא יודע יותר טוב. לאומנים קיצוניים הם לא פטריוטיים. לאומנות קיצונית היא לא אהבת הארץ – היא סחיטה באיומים. צאצאיו האידיאולוגיים של יגאל עמיר יושבים היום בכנסת ישראל, מקבלים לגיטימציה, אורחים רצויים בכל אולפן. אילולא חוללנו את הנס של ממשלת השינוי – הם היו עכשיו שרים בממשלה".

"רצח רבין היה התנקשות בדמוקרטיה הישראלית", המשיך לפיד. "בשנים האחרונות היה פה ניסיון להתנקש בה באמצעים אחרים. מנענו אותו ברגע האחרון מתוך מחויבות, מתוך פטריוטיות, מתוך הבנה שמה שקרה אסור שיחזור. אני רוצה להגיד לכוחות האנטי-דמוקרטיים שמסתובבים בתוכנו: אנחנו פה להרבה זמן. לא הולכים לשום מקום. לא מפחדים מכל הצעקות".

יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', הגיב בטוויטר על דבריו של שר החוץ: "יאיר לפיד עם השנאה וההסתה הנוטפת ממנו, איש קטן שלא מסוגל להתעלות לרגע ולתפקיד ולמעמד הממלכתי שכולנו ביקשנו לכבד במליאה, הוא השותף הבכיר של נפתלי בנט. הוא ראש ממשלה חליפי ושר חוץ 'בזכות' נפתלי בנט. הכתם השחור והאחריות להסתה נגד הימין והציבור הדתי הם על ידיו של בנט. די למשחק הכפול".

מהציונות הדתית נמסר כי "נפתלי בנט השלים היום את המהפך. בנט חתום ושותף מלא להרס הממלכתיות ופילוג החברה הישראלית, ובעיקר להסתה והשנאה נגד הציונות הדתית והימין האידיאולוגי. הוא שהפך את לפיד מקוריוז לשר חוץ וראש ממשלה חליפי, והוא חתום על נאום ההסתה והשנאה החצוף שלו. יעידו לחיצות הידיים והחיוכים ביניהם מיד לאחר הנאום. טוב שהמסכה הוסרה היום".

 

נתניהו ללפיד: "אל תטיף לנו מוסר על דמוקרטיה וממלכתיות"

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו עלה לדוכן לאחר לפיד, והתייחס להיעדרותו מטקס הזיכרון לרבין בהר הרצל: "אני חייב לומר לכם משהו מדם לבי. כבר 26 שנים, שנה אחר שנה, יש מי שמשתמש בימי הזיכרון לרבין כדי לנגח חלק עצום מהעם ואת מי שמייצג אותו. במשך כל השנים שמעתי באירועים האלה דברים פוגעניים ושקריים על המחנה אותו אני מייצג, וגם עליי אישית. אבל חרקתי שן, הבלגתי, ולמרות העוינות מילאתי את חובתי להיות שם כראש ממשלה בהתאם לפרוטוקול הממלכתי. כמובן כשבאתי שאלו למה באתי, ועכשיו כשאני לא ראש ממשלה וכבר לא מחויב לפרוטוקול שואלים 'למה הוא לא בא'. יש פה ראשי אופוזיציה שהחרימו ימי זיכרון אחרים, אבל אני לא שומע דבר על חוסר ממלכתיות".

"הפולמוס עם הממשלה דאז היה מהותי, תקיף וחריף, כיוון שהוא עסק בנושאים גורליים לעתידנו ולגורלנו. אבל גם בלהט הוויכוח אמרתי שוב ושוב, מעל כל במה, שיש לנו עניין עם יריבים פוליטיים ולא עם אויבים. בני עם אחד אנחנו", הדגיש נתניהו. "עוד אמרתי: רבין אינו בוגד, הוא טועה אבל הוא אינו בוגד".

"במשטר דמוקרטי זכותה וחובתה של האופוזיציה למתוח ביקורת תקיפה וחריפה נגד הממשלה. אבל ראו מה קורה כאן: יש צד אחד, לא משנה אם הוא באופוזיציה או בקואליציה, שכל מה שהוא אומר ועושה – כולל הביטויים הקיצוניים ביותר, כולל הצגת חבלי תלייה או גיליוטינות, או ביזוי סמלי המדינה – זה דמוקרטיה, ממלכתיות, חופש הביטוי. ויש צד אחד, שגם כשהוא מבטא עמדות לגיטימיות שמצייגות את רוב הציבור הישראלי – זה מתויג כהסתה, שיח שנאה, פילוג, שיסוי, וולגריות. עכשיו יש גם תוספת חדשה – 'חוסר ממלכתיות'".

"הממשלה היא חוקית לכל דבר, אבל יש מי שאמר פה שלהקים ממשלה עם 10 מנדטים – לא עם 6 – זה לא לגיטימי ולא דמוקרטי. אני מפנה את זה לתשומת ליבו של ראש הממשלה החליפי, שמי שאמר את זה זה מי שיושב לידו כרגע. אז אל תטיף לנו על דמוקרטיה ולגיטימיות, ואל תטיף לנו מוסר על ממלכתיות".

"אנחנו איננו מחליפים את דעותינו על מנהיגי המדינה בהתאם לאופנת הזמן והצלפות התקשורת. אנחנו מתייחסים בכבוד עמוק לרבין על סגולותיו הרבות, על תרומתו הגדולה לביטחון ישראל, ועם זאת איננו מסתירים ולו לרגע את חילוקי הדעות בינינו. זאת ממלכתיות", סיכם ראש האופוזיציה.

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר בנאומו: "אני מקווה שמאז הרצח למדנו כמה מסוכנת אלימות וכמה היא מהווה קו אדום מובהק. אני מקווה שלמדנו גם כי אסור להשתיק ציבורים שלמים בחברה שלנו, אסור להכפיש ציבור שלם אם פרט בתוך אותו ציבור פשע או סרח. לא הימין רצח את רבין ולא הדתיים רצחו את רבין. יגאל עמיר רצח את רבין. הממשלה שהקמנו לפני כארבעה חודשים מביאה בעצם כינונה מסר שמעצים את המשותף, המחבר והמאחד בינינו. אנחנו רוצים שכל אזרחי ישראל ירגישו רצויים, בין אם יש להם ייצוג בקואליציה ובין אם אין להם ייצוג בקואליציה".

תגיות:יאיר לפידנפתלי בנטיצחק רבין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה