פיתוח האישיות

איך לסלק אנרגיות שליליות מחיינו? קבלו 9 דרכים פרקטיות

תדר אנרגטי גבוה יגרום לנו לחוש שמחה, מרץ וחיוניות. לעומת זאת, תדר אנרגטי נמוך יביא לביצועים נמוכים ולמצב רוח אפרורי. אז איך מתפטרים מאנרגיה שלילית? איך אפשר להגן על עצמנו מ"זוללי האנרגיה" שמסביבנו, וכיצד הופכים להיות מלאי אנרגיה חיובית? המדריך המלא

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. הפסיקו לבקר את עצמכם, ופתחו חמלה עצמית. כמה פעמים עשינו טעות מסוימת והלקינו את עצמנו לאחר מכן? כמה פעמים אמרנו לעצמנו שאנחנו לא מספיק מקדישים זמן לילדים / לא מספיק מתקדמים בעבודת השם / לא מספיק עומדים ביעדים שהצבנו לעצמנו, וכדומה? כמה פעמים מעדנו באיזו עבירה והורדנו את עצמנו על ידי גערה פנימית?
אצל חלקנו קיים מנגנון פנימי שאומר שאם נבצע "הענשה עצמית" על ידי שנבקר ונלקה את עצמנו על הטעות, בכך אנו נצליח להשקיט את ייסורי המצפון ולהוכיח לעצמנו שאנו מכירים בטעות ורוצים להיות טובים יותר. אבל האמת היא שדפוס חשיבתי של ביקורת והאשמה עצמית הוא לא הפתרון לתיקון עצמי, זוהי לא הדרך שבאמצעותה אנחנו נהיה טובים יותר. חשבו: האם תלמיד או ילד יצמח ויפרח על ידי ביקורת תמידית ממחנכיו והוריו? וודאי שלא, זהו המסלול הישיר להורדת בטחונו העצמי ולהרס הבניין של נפשו. הדרך הנכונה לפעול מול הילד היא דווקא במישור של הדגשה של הטוב שבו ואמונה בו. אותו הדבר נכון גם עבור עצמנו – הודו בטעות, התמלאו בשאיפה ורצון לתיקון, האמינו בטוב שבכם וביכולתכם לשיפור.

2. סדרו את הבלגן, והכניסו צבע לסביבה שלכם. בלגן בחלל בו אתם שוהים, בבית או בסביבת העבודה, נוטה לעשות גם בלגן בנפש. זרקו חפצים שאין בהם שימוש, צרו סדר בחלל בו אתם נמצאים, טפחו אותו ליצירת אווירה נעימה, הכניסו צבע (מומלץ צהוב, שיוצר שמחה), הכניסו אליו פריטים שיעשו לכם כיף, כמו תמונות, שטיח מחמם, כריות נוי, מנורות, פרחים וצמחייה (אפילו מלאכותיים). דאגו שהמרחב בו אתם נמצאים יהיה נקי, מסודר, מואר ונעים.

3. פתחו שריון בפני אמירות שליליות, ביקורות או מילים פוגעניות. בנוגע למילים פוגעניות הנאמרות כלפינו, יש להבין שיש אמת באמרה "אין אנשים רעים, יש אנשים שרע להם", ואם הם התנהגו בצורה פסולה של פגיעה באחר, הדבר אומר שיש להם איזשהו כאב או תסכול שהם צריכים לפתור, בין עם עצמם ללא קשר אלינו, או מולנו כאשר מדובר במערכת יחסים קרובה. כאשר נאמרת אמירה פוגענית ומעליבה, אנחנו צריכים להבין שמה שמסתתר מאחורי אותה אמירה הוא כאב שיש להם, וצורת ההתבטאות החריפה מעידה על בעיה שיש להם (בין עם עצמם או בין מולנו). בדרך כלל אמירות קשות מתוך סערת רגשות אינן אלא "הוצאת קיטור", ואינן משקפות מציאות אמתית ונכונה. הבנה זו שהפגיעה מבטאת בעיה הקיימת באחר מתחת לפני השטח, תעזור לנו לא להיפגע ולקחת ללב את הנאמר (ואם מדובר באדם קרוב, יהיה צורך בעת רגיעה לנסות ללבן את מקור הכאב החבוי).

לעיתים אנו עלולים לחוות התפרצות עצבים של מישהו כלפינו, כשלמעשה מדובר בשיקוף של מתח או קושי נפשי שהוא חווה עם עצמו, ללא קשר אלינו. כשאתם תצליחו לראות מבעד לפני השטח, ולהבין כי המקור להתנהגות זו לא קשורה אליכם, ממילא עוצמת הפגיעה תיחלש דרמטית.

בנוגע לביקורת - אין הכוונה כי אם נאמרת ביקורת כלפיכם יש להתעלם ממנה ולא להתייחס לאמירה הנאמרת בה, משום שייתכן ויש בה אמת, אלא הכוונה היא שיש לבחון בצורה שכלית אם יש אמת במה שנאמר, לקחת לתשומת לבנו את הבקשה או ההערה במידה ויש בה אמת, וזאת תוך נטרול פגיעה רגשית.
איך מנטרלים פגיעה רגשית? על ידי עבודה של פיתוח הערכה ושלמות עצמית. אדם שהוא בעל הערכה עצמית יהיה מסוגל יותר להכיל ביקורת כלפיו, וזאת מבלי לערער את הערך העצמי שלו. הוא יודע מה הוא שווה, הוא יודע את ערכו, ולכן הוא יהיה מסוגל לקבל ביקורת מבחוץ ביתר הבנה ואף לבחון אותה יותר בפתיחות, מבלי להיפגע, וזאת משום שהוא בעל שלמות עצמית.
לעומת זאת, אדם שהוא חסר בהערכה עצמית – כל ביקורת כלפיו תערער אותו, וזאת בגלל שהוא בפני עצמו לא שלם עם עצמו, לא בעל שלמות עצמית, ולכן אין בכוחו להכיל הערות וביקורות שמגיעות מהסביבה החיצונית כלפיו. הוא עצמו גם ככה סובל מביקורת עצמית ולכן כל ביקורת מבחוץ מזעזעת את נפשו שלא מסוגלת להכיל זאת, והתוצאה היא פגיעה כואבת, עצבות או תגובה של התפרצות כעס.

4. שימו מוזיקה שמחה ותגבירו את הווליום. מוזיקה טובה ומקפיצה יכולה לשנות את האנרגיות ברגע אחד, אז כשמרגישים קצת דאון עשו פעולה חיובית, ואפילו מאולצת, שתשחרר אתכם ותכניס לכם אנרגיות טובות לנשמה.

5. פרגנו לעצמכם. האם אתם שיפוטיים כלפי עצמכם? האם מאשימים ומבקרים את עצמכם? שימו לב לדיבור הפנימי שלכם כלפי עצמכם. אם הייתם עובדים במקום עבודה שבו אחת הקולגות במחלקה הייתה מבקרת אתכם דרך קבע, היה לכם לא נעים. קל וחומר יהיה לכם לא נעים כאשר האדם הזה הוא אתם עצמכם, איתו אתם נמצאים 24/7. זַהוּ מהן המחשבות החוזרות שאתם אומרים לעצמכם, והתחילו להחמיא לעצמכם, להתמקד בטוב ובכישורים שבכם, בהצלחות ובהישגים שלכם.
גם כאשר מעדתם, עודדו את עצמכם בדיוק כפי שהייתם נוהגים כלפי חבר שלכם או ילדכם. הדיבור העצמי שלכם נוטל חלק קריטי בהשפעה על מצב רוחם והרמה האנרגטית שלכם.

6. הפסיקו להתלונן, והתחילו להודות. גם אם זה נראה שהתלונות עוזרות לכם לשחרר קצת קיטור, בסופו של דבר התוצאה של זה היא התמקדות בלא-טוב שקיים. מלזעוף כל היום על הממשלה או על התור בקופת חולים תהיו בטוחים שהסוללה האנרגטית שלכם לא תתמלא...
במקום להתלונן התחילו לפתח נטייה נפשית של ראיית הטוב שמסביבכם, והתחילו להגיד על זה תודה. אמירת התודה תגרום להורדת שפע עליכם משמים (על פי הזוהר, כפי שנכתב בכתבה המקושרת בסעיף זה), וגם תטיב עם נפשכם, כי כששמים לב לטוב הקיים ומתמקדים בו – מרגישים טוב.
להרחבה, מומלץ לקרוא את הכתבה: להתמסכן – האם זה פשע? על מה שאתם מפסידים ולא ידעתם.

7. הפסיקו לטחון מחשבות שליליות, והתחילו לחשוב טוב. מחשבות של כעס או טינה כלפי האחר, כגון "איך היא העזה לדבר אלי ככה?", או "ההתנהגות החצופה שלו משגעת אותי" וכדומה מכרסמות במטען האנרגטי שלנו, וכמעט שמותירות אותנו עם סוללה ריקה. כל מחשבה שלילית אחרת, כגון אכזבה או צער, מהווה פגיעה גם כן במצב הרוח שלנו. לכן במידה ומחשבה שלילית קפצה לראשכם, קיטעו אותו ואל תאפשרו לעצמכם להישאב אל מערבולת רגשית שפוגעת במצב רוחכם ובאנרגיה שלכם. נסו למלא את התודעה שלכם כמה שיותר בדברים טובים וחיוביים.

8. צנזורה לשליליות. מעטו בקריאת ידיעות חדשותיות מצערות ובהאזנה לשירים עצובים. בנוסף, הגבילו אינטראקציות חברתיות עם אנשים פסימיים שמרבים לדבר על הרע והסבל שיש בעולם או כאלה שמקטינים ומחלישים אתכם. התדרים האנרגטיים של הסביבה משפיעה עליכם בין תרצו או לא תרצו. במקום זאת, הקיפו את עצמכם באנשים חיובים שגורמים לכם להרגיש טוב, העדיפו לקרוא סיפורי ישועה וניסים ושמעו מוזיקה שמחה וקצבית.

9. היו טובים לקרובים אליכם, וזה יחזור אליכם כבומרנג. שימו לב כיצד אתם נוהגים עם בני ביתכם – האם אתם מאשימים, מבקרים, רוטנים ומטיפים? האם אתם מחמיאים, מפרגנים, מלאי הכרת הטוב, תומכים ומעצימים? האופן שבו אתם מתייחסים לסביבה הקרובה שלכם משפיע באופן ישיר על צורת ההתייחסות שלהם כלפיכם, וכמובן, כל אלה משפיעים גם על האווירה והאנרגיה ששוררת בביתכם ובנפשכם.

תגיות:פיתוח האישיותאנרגיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה