חדשות בארץ

עודה לסער: "המשותפת תתמוך בחוק נגד נתניהו, אפשר להעבירו כבר בשבוע הבא"

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, אמר כי מפלגתו תתמוך בחוק שנועד למנוע מראש האופוזיציה בנימין נתניהו לכהן כראש ממשלה, וקרא לשר המשפטים גדעון סער לקדמו במהירות: "לשקד יש רק אצבע אחת – לנו יש שש"

עודה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)עודה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

(עודכן: 10:30)

יו"ר הרשימה המשותפת, חבר הכנסת איימן עודה, הביע הבוקר (רביעי) את תמיכתו בחוק שמקדם שר המשפטים גדעון סער, שנועד למנוע את הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על נאשם בפלילים. אם החוק יעבור, ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, שמשפטו מתנהל בימים אלו, לא יוכל לכהן כראש ממשלה.

על רקע הדיווחים לפיהם שרת הפנים איילת שקד מתנגדת לחוק, כתב עודה בטוויטר: "לשקד יש רק אצבע אחת – לנו יש שש. סער, אפשר להעביר את החוק כבר בשבוע הבא". יצוין, כי שקד אינה חברת כנסת שכן היא התפטרה במסגרת החוק הנורבגי.

חבר הכנסת עמיחי שיקלי מימינה הגיב לעודה: "לך, עבריין אלים, ולחבריך ברשימת תומכי הטרור המשותפת אין זכות כניסה לכנסת על פי חוק יסוד".

חבר הכנסת שלמה קרעי (הליכוד) כתב: "מי שרוצה להשמיד את מדינת ישראל נותן בחפץ לב רשת ביטחון לחיסול הדמוקרטיה בישראל. כך, בכירי כנופיית שלטון החוק ובג"ץ יוכלו למשול בכיפה, תרתי משמע, ולהפוך אותנו למדינת כל אזרחיה לאור חזונם של נביאי האסלאם".

שקד התייחסה הבוקר לחוק של סער: "דעתי ידועה, אני מתנגדת. אני לא חושבת שיועץ משפטי לממשלה צריך להכריע מי עומד בראשות הממשלה", אמרה בוועידת מרכז השלטון המקומי. "סיכמנו לא לעסוק בזה עד התקציב, ואז נכריע". 

סער פרסם אמש את תזכיר החוק, שפרטיו גובשו בעקבות סדרת דיונים שהתקיימו בשבועות האחרונים במשרד המשפטים. ב"הארץ" דווח, כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט תומך בהצעת החוק, ויסכים להגן עליה בבג"ץ אם תוגש נגדה עתירה לאחר אישורה בכנסת.

על פי ההצעה, המתקנת את חוק יסוד הממשלה, חבר כנסת שתלוי ועומד נגדו כתב אישום לא יהיה כשיר להרכיב את הממשלה אם הואשם בעבירה שהעונש הקבוע לה הוא שלוש שנות מאסר או יותר. עם זאת, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית יוכל להתיר את הטלת המנדט על חבר הכנסת, במידה ויקבע כי בנסיבות העניין אין עם העבירה קלון.

מההצעה עולה, כי חבר כנסת שהוגש נגדו כתב אישום בעבירה שעונשה שלוש שנות מאסר או יותר ויש עמה קלון לא יוכל לקבל את מלאכת הרכבת הממשלה מנשיא המדינה, ולא ייכלל בהצעה להבעת אמון בממשלה חדשה. כמו כן, הוא לא יושבע כראש הממשלה החלופי. תחולת החוק תהיה רק החל מהכנסת ה-25.

"חובתנו לקבוע הסדרים משטריים טובים יותר לעתיד, המבצרים את ערכיה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית", מסר סער. "עלינו מוטלת החובה למנוע הישנות המצב אותו חוותה מדינת ישראל עד לא מכבר".

בליכוד מסרו בתגובה להצעת החוק כי "גדעון סער, שמגרד מלמטה את אחוז החסימה בכל הסקרים, מציע חוק אנטי דמוקרטי נוסח איראן שמבקש לפסול את מי שמקבל בסקרים 35 מנדטים וזוכה לתמיכה של מיליוני אזרחים כנציגם לראשות הממשלה. מביך".

כזכור, סער התבטא בעבר כי קיבל "אור ירוק" מראש הממשלה נפתלי בנט לקדם את החוק, אולם לדברי גורמים בימינה ההכרעה לגביו תתקבל רק לאחר העברת תקציב המדינה בחודש הבא. חבר הכנסת יואב קיש (הליכוד) כתב על כך בטוויטר: "אני רואה ושומע בתקשורת פרשנים שמנסים להבין מה בנט יעשה לגבי חוק סער לפי התבטאויות העבר שלו. שאלה, מישהו באמת מאמין שיש חשיבות למה בנט אמר או התבטא על משהו בעבר? התחייבויות העבר של בנט אינן משפיעות או מהוות שום מעצור לפעולותיו היום. בנט פועל ללא בלמים ומעצורים".

יו"ר הציונות הדתית, בצלטל סמוטריץ', תקף את שר המשפטים: "‏תזכיר החוק שפרסם גדעון סער וימנע ממי שהוגש נגדו כתב אישום לכהן כראש ממשלה הוא אנטי דמוקרטי בעליל. הוא מפקיד את ידיה של הדמוקרטיה הישראלית בידי החלטה שרירותית של פקיד לא נבחר ומעניק כוח בלתי קונבנציונלי בידי היועץ המשפטי לממשלה מול נבחרי הציבור, מעבר לכוח המופרז שהוא נטל לעצמו כבר היום. סער יודע את זה מצוין, ואמר את זה בעצמו לא פעם. שנאתו לנתניהו מקלקלת את השורה ומביאה אותו לסיכול ממוקד של הדמוקרטיה הישראלית".

"אם החוק הזה חלילה יעבור, תוך עוד סיבוב פרסה ורמיסת הבטחה בוטה של ימינה, נבטל אותו מיד כשנחזור בעזרת השם לשלטון", הצהיר סמוטריץ'. "רק העם יקבע מי ינהיג אותו ויעמוד בראשות הממשלה".

תגיות:גדעון סערהרשימה המשותפתאיימן עודה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה