פיתוח האישיות

זה מה שאתה צריך לעשות כדי לאזור אומץ. כתבה שלישית בסדרה

לפעמים, במקום לבקש מהקדוש ברוך הוא חיים קלים, עדיף לבקש ממנו את הכלים שיאפשרו לנו להתמודד היטב עם החיים שהוא נתן לנו, כאשר אחד הכלים הבולטים הינו האומץ

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ניתן לומר במידה רבה, שהאומץ של האדם משפיע השפעה מכרעת על איכות החיים שלו. הוא מאפשר לו להתגבר על הרגלים ישנים, לצאת מאזור הנוחות, לכבוש שטחים חדשים ולקנות קניינים שישרתו אותו ויקדמו אותו בחייו.

לאמיתו של דבר, האדם מרגיש שהוא התפתח וצמח בחייו דווקא כאשר הוא עושה דברים שהוא מעולם לא האמין שביכולתו לעשות. ה"הצלחה" מתחברת אצלנו עם ההפנמה שאנו חזקים יותר מאשר הפחדים שלנו, והיא מתאפשרת בזכות ההכרה בכך שהפחדים נמצאים במוח ובדמיון - הרבה יותר מכפי שהם נמצאים במציאות.

אדם מרגיש לפעמים שהוא מפחד מהתוצאות שתהיינה להחלטה חדשה שהוא יקבל. הוא חושש מהתוצאות שתהיינה לכך שהוא יביע עמדה מנוגדת לעמדה המקובלת, או יבקש סליחה כאשר שגה ויכיר בטעותו. אולם לאמיתו של דבר, הפחדים הללו – נמצאים רק במוח. אין כל סיבה ריאלית שעומדת מאחוריהם.

בדרך כלל, התנסות חדשה, הבעת עמדה, או בקשת סליחה – לא יגרמו לכל נזק או סבל קטסטרופלי. במקרה הטוב, הם יתבדו לחלוטין. במקרה הפחות טוב הם יגררו בעקבותיהם אי נעימות קלה, שתחלוף כלעומת שבאה. כך או כך, במרבית המקרים יתברר, שהפחד המשתק לא היה מוצדק, וודאי שלא היתה כדאיות להחמיץ הזדמנות רק בגלל הפחד מהתוצאות שעלולות לנבוע ממנה.

אנשים מרגישים טוב עם עצמם, כאשר הם ממצים את היכולות שלהם. את הפוטנציאל שלהם. כשהם מרגישים שהם מפיקים מעצמם את המרב, הן מבחינת היכולות השכליות, הן מבחינת היכולות הרגשיות והפיזיות, הן מבחינת היכולות החברתיות, והן מבחינת כל שאר היכולות שישנן בהם.

הפחדים מונעים מאתנו להוציא את הכוחות שלנו אל הפועל, ואילו האומץ מאפשר לנו לעשות זאת בהצלחה. משום כך, באומץ, למעשה, טמון המפתח לחיי אושר, לאיכות חיים, לצמיחה ולהתחדשות!

 

לנתק את התלות בנסיבות

כל אחד מאתנו, היה מעוניין בחיים שלווים ורגועים, חיים נטולי התמודדויות וקשיים. אפילו על יעקב אבינו מספרים חז"ל הקדושים כי ביקש לישב בשלווה, עד שקפץ עליו רוגזו של יוסף.

לכל אחד מאתנו יש ההתמודדויות שלו, הניסיונות שלו, הקשיים שלו. לפעמים, במקום לבקש מהקדוש ברוך הוא חיים קלים, עדיף לבקש ממנו את הכלים שיאפשרו לנו להתמודד היטב עם החיים שהוא נתן לנו, כאשר אחד הכלים הבולטים הינו האומץ.

 

לכתבות הקודמות:

מהו אומץ, ומה מרוויחים ממנו?

בהעדר אומץ: ממה אנחנו מפחדים?

 

אין הכוונה לומר, שאסור לנו לבקש מהקדוש ברוך הוא שייקח מאתנו את הקושי או את הצרה שעמה אנחנו מתמודדים... אולם עלינו להיות מודעים לכך, שלפעמים, התפילה לא תתגשם בדרך בה ציפינו, ובמקום לקחת מאתנו את הקושי – הקדוש ברוך הוא ייתן לנו את הכוחות להתמודד מולו!

כאשר אנו מפחדים מהאתגרים שהחיים מציבים בפנינו, אנו מרגישים חלשים לעומתם. אולם לאמיתו של דבר, אם נתאזר באומץ נבין, שאנו לא חלשים כל כך. האומץ יעזור לנו לגלות את הכוחות הטמונים בנו. אנו נמצא,  כי ההתמודדות אינה בלתי נסבלת כפי שהיא נראית, והעתיד יכול להיות וורוד גם אחרי שנתמודד עם קושי מסוים. יש חיים לאחר הקושי! מה שנדרש מאתנו בעיקר, זה לצלוח בשלום את מחסום הפחד, ולהבין שהוא מנהל אותנו מתוך הראש שלנו עצמנו ולא מתוך ראיה אובייקטיבית של המציאות.

האומץ, אפוא, מאפשר לנו לראות את המציאות מזווית ראיה אחרת. לראות את המציאות לא כפי שהיא כעת, אלא כפי שהיא יכולה להיות. כאשר המעשים שלנו יונעו מתוך ראיה חדשה, ראיה אמיצה ועוצמתית, אנו נמצא בתוכנו התחדשות, רעננות ועוצמה, שמעולם לא ידענו שהם קיימים בנו!

אם נשים לב נמצא, שהפחדים יוצרים מעגל שאינו מסתיים אף פעם. לדוגמה: אדם חושש לדבר בפני אנשים, ולכן, בכל פעם בה הוא נקלע למצב חברתי כלשהו - הוא מעדיף לשתוק, או להתחמק לחלוטין מהמצב. כל התחמקות שכזו, גורמת לו להרגיש רע עם עצמו, משאירה אותו עם תחושה בלתי נעימה, ומשמרת את הפחד שיגרום לו לפעול באותו דפוס גם בפעם הבאה. באמצעות ההימנעות, הוא מעביר מסר סמוי למוח, על פיו אין לו סיכוי להתמודד בהצלחה עם המצב החברתי המסוים הזה.

כך אדם מפוחד, ימשיך להיות מפוחד יותר ויותר הלאה והלאה, מה שיקשה עליו לשנות את דפוס החשיבה שלו ולהיות לאמיץ. אולם ברגע שבו הוא יעשה פעם אחת את הצעד, יתאזר באומץ וינפץ את הפחד, הוא יגלה שהפחד לא היה אמיתי אלא מבוסס על מיון בלבד, מה שיגרום לו בפעם הבאה לגשת לאותה התנסות בביטחון רב יותר, ויעצים את האומץ שלו בעקביות.

תגיות:פיתוח האישיותאומץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה