דיכאון וחרדות

"אנשים קמים והולכים לישון עם חרדות, ולא מבינים שקיים פתרון"

מהם התנאים המבטיחים הצלחה לטיפול נפשי, ומדוע בדורנו אנשים רבים כל כך זקוקים לטיפול כזה? ראיון עם שרה פינטו, מנהלת מחלקת "נפשי בשאלתי" בהידברות, מחלקה העוסקת ב"שידוכי נפש", ומספקת מענה מכיל לכל הפונים, מכל הסוגים ומכל הסיבות

  • כ"ו חשון התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

במיוחד בדורנו, נפש האדם זקוקה למרפא יסודי מהשורש. זהו דור שבו רבות הסכנות הרוחניות ואמונות השקר למיניהן. לפי נבואת הזוהר הקדוש, כל אחד סבור שהאמת נמצאת אצלו. אמצעי תקשורת המעבירים מסרים נגד התורה, רוויים ביצרים שונים, ויוצרים מצג שווא מעוות של עולם שלילי. כל אלו מחלישים את נפש האדם.

למרות המודעות לצורך האדם לרפא את נפשו, שירותי בריאות הנפש משוועים לרפורמה יסודית, הרפואה הפרטית יקרה, ועדיין קיימות דעות קדומות כלפי אנשים שיש להם אתגרים נפשיים ברמות כאלו או אחרות. כל התנאים האלו מגבירים את הצורך לתת עזרה נפשית ורגשית הצומחת מתוך המקורות.

"למעשה, את הקמת המחלקה הזו יזמו הפונים עצמם". אומרת שרה פינטו, מנהלת מחלקת נפשי בשאלתי. "אנשים התקשרו להידברות, ורצו עזרה בתחום הנפשי כי הם לא ידעו למי לפנות. הם פנו אלינו כי אנחנו ארגון שהם סומכים עליו כארגון תורני. אנשים סומכים על הרב זמיר כהן ועל כל המערך שהוקם כאן", מסבירה שרה את הסיבה להקמת המחלקה.

 

שידוכי נפש – התאמת המטפל לפונה

במחלקת נפשי בשאלתי עסוקים בהקשבה. "אנחנו מקבלים את הפנייה, ושומעים את הצורך המדויק של הפונה. לאחר מכן הוא מופנה למטפל המתאים שבחרנו עבורו בקפידה", מוסיפה שרה.

מכאן מתחיל תהליך של מפגשים פנים אל פנים בין המטפל לפונה. למרות שפגישה פנים אל פנים היא היעילה ביותר, מתקיימות גם שיחות בזום.

"חשוב לנו מאוד שהמטופלים יהיו מרוצים", שרה מדגישה. "אנחנו עורכים פיקוח ומעקב על תהליך הטיפול, יוצרים קשר עם המטופל, ובודקים שביעות רצון. במידה והמטופל זקוק לייעוץ מסוג אחר, הוא מופנה למטפל אחר כי לפעמים, המטפל יכול להיות מקצועי, מנוסה וממש מצוין, אבל זה רק עניין של כימיה והתאמה לסגנון של המטופל. למשל, מטופלת מסוימת יכולה להעדיף מטפלת מבוגרת יותר, בעלת גישה אימהית".

בהידברות מרחיבים את היריעה, ופותחים בפני הציבור סדנאות, הרצאות וימי עיון לקהל הרחב. הדבר יכול לתת מענה גם לאנשים שידם אינה משגת לממן טיפול באופן פרטני, על כל יתרונותיו. "כשאנחנו קובעים ימי עיון בבית הידברות, האולם מתמלא במהירות. אנחנו מזמינים אנשי מקצוע המומחים בתחומם לתת לקהל כלים פרקטיים להתמודדויות השונות בחיי היומיום", מפרטת שרה.

מיהם אלו שפונים למחלקה בבקשה לעזרה?

"אל המחלקה מתקשרים אנשים שונים ומכל הזרמים", משיבה שרה. "אנחנו מקבלים מאות פניות בחודש מכל רחבי הארץ. מגיעים אלינו מבוגרים, ילדים ובני נוער שנמצאים תחת בלבול, וזקוקים להכוונה. אחת הסיבות שאנשים פונים אלינו לטיפול היא בגלל שהוא דיסקרטי. מרכזים שונים, מחלקות רווחה, או מוקדים טלפוניים של בתי חולים למיניהם דורשים מהמטופלים זיהוי מלא, דבר הפוגע בפרטיותם. יתירה מכך, רשימת ההמתנה בהם ארוכה. עבור הפונים אלינו, מחלקת נפשי בשאלתי היא מקום שנאמן עליהם לספר בו את המצוקות, ולקבל מענה ממטפלים תורניים. לפעמים אנשים שמגיעים אלינו לא פונים לשום גורם אחר, בזמן שהמקרים בהחלט דורשים טיפול ופיקוח. אנחנו ראינו זאת כמעלה ראשונה - לעזור גם לפונים האלה".

שרה מציינת שהפונים מתקשרים מכל מיני סיבות: חרדות, דיכאון, כעסים, כפייתיות, התפרצויות, פגיעות, דימוי עצמי, משברי זהות, פוסט טראומה ועוד. "אנחנו מתמקדים יותר בבעיות רגשיות ופחות במחלות נפש", היא מדגישה. "זהו לא תחום פסיכיאטרי, כי מטופלים כאלה צריכים מערך אחר וליווי צמוד של רופאים. אצלנו הטיפול הוא רגשי".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

מרגישים שאתם זקוקים לייעוץ ולהכוונה רגשית? מכירים אדם שזקוק לעזרה נפשית? צוות המומחים המקצועי של מחלקת נפשי בשאלתי ישמו לעזור לכם להתקדם אל עבר חיים איכותיים ומאושרים. התקשרו 073-333-3331 שלחו מייל  nafshi@htv.co.il או שלחו הודעת ווצאפ למספר 073-222-1222

 

מקצועיות, ניסיון ומענה מכיל לכל פונה

מטפלי מחלקת 'נפשי בשאלתי' מקבלים מטופלים בכל חלקי הארץ, והניסיון המקצועי שלהם מתפרס על פני קשת רחבה של תחומים. ישנם מטפלים שהם בעלי השכלה מתחומי הפסיכולוגיה, מטפלים אחרים הינם עובדים סוציאליים, קיימים מטפלים שעובדים בשיטת CBT, וחלק מהמטפלים עוסקים בטיפול באמצעות אומנות ופסיכודרמה.

"המטפלים שלנו עוברים בדיקות לאורך כל הדרך כדי לוודא שהם עומדים בסטנדרטים הכי גבוהים". מדגישה שרה. "לכולם יש הכשרה מתאימה ממוסדות לימוד מוכרים, וחשוב לא פחות - אנחנו מבקשים המלצות כדי לוודא שמדובר במטפל מקצועי, מנוסה ואמפתי. גם לאחר שהמטפלים עובדים במחלקה, הערכתם המקצועית נבדקת בין השאר, באמצעות מכתבי תודה רבים שהמטופלים שולחים. בהזדמנות זו אבקש לציין כי אנחנו בשלבי התרחבות מתמדת, ומחפשים מטפלים ומטפלות, בעיקר מאזור הצפון ומהדרום, שיצטרפו לצוות המוביל שלנו. ניתן לשלוח קורות חיים לכתובת המייל sarap@htv.co.il"

 

זה ממש בנפשה

יש אנשים שנולדו לרפא נפשות. הם פשוט מרפאים בנשמה. "תמיד הייתי כזו שמקשיבה לאנשים, ועוזרת להם, לכן אני מצליחה לזהות את טיפוסי המטפלים שנולדו כאלה מטבעם", מספרת לנו שרה על חייה המקצועיים.

היא הגיעה מתחום הרפואה האלטרנטיבית, למדה שיאצו, רפלקסולוגיה, טיפול בפרחי באך ועוד. מניסיונה הרב היא מציינת כי גוף ונפש הן מערכות שמשפיעות האחת על השנייה. "הטיפול הוא לא רק גופני, אלא גם נפשי. אפשר לומר שזכיתי לגעת בהרבה מתחומי הנפש. לאחר מכן למדתי גם שיטות שונות של טיפול, ועבדתי בעמותת 'עזר מציון' בתחום בריאות הנפש ובמפעלים מוגנים".

מהם סיכויי ההצלחה של הפונים לתקן את הפגם הנפשי או הרגשי שלהם?

"יש תוצאות מדהימות למי שעובד ומשתף פעולה, וסיכויי ההצלחה תלויים בהשקעה וברצון. כשזה מצליח, אנשים חווים גאולה, ממש שחרור. זה ההבדל בין אדם שיש לו חיים לבין אדם שאין לו חיים. אני מכירה כמה אנשים שקמים עם חרדות, אוכלים ושותים חרדות, והולכים לישון עם חרדות. הכל נראה להם נורא, ואז כשהם מקבלים טיפול הם משתחררים מזה, או לפחות לומדים להפחית את עוצמת החרדה. הם יותר בשליטה, מודעים למצבם – זה ממש עולם אחר. אני אומרת לצוות המטפל שהשליחות שלנו היא יותר מרפואת הגוף. אדם יכול להיות כבול בגופו, אבל עם נפש משוחררת, אבל אם אדם כבול בנפשו, למרות הדברים הטובים שיש לו בחיים – הגוף גם כבול, והוא לא נהנה משום דבר. אני מעריכה את המטפלים שבמחלקה שלנו על כל השליחות והחסד שהם עושים. הם מתאמצים והם מסורים מאוד, וברוך ה', יש תוצאות".   

מניסיונה המקצועי, שרה נוכחה לראות שהרבה מהבעיות הרגשיות קשורות לדימוי עצמי נמוך - אנשים לא מאמינים בעצמם, קיימת האשמה עצמית מופרזת, ואמונה שמה עשינו, לא מספיק. אם נוסיף לכך את החיים במציאות הטכנולוגית האינטנסיבית של אמצעי התקשורת שמבלבלים, וזורעים פחד ופירוד, נבין שכשאנשים לא מקבלים ליווי רגשי בזמן הנכון, זה עשוי להחמיר. הרי כשאדם לא מרגיש טוב, הוא הולך לרופא משפחה לטיפול – כך הדבר בדיוק עם טיפול רגשי.

מטבע הדברים, תוצאות טובות של טיפול משפיעות גם על סביבתו הקרובה של המטופל: משפחתו, מכריו וחבריו, ובראש ובראשונה המטופל עצמו, שחייו משתנים מן הקצה אל הקצה.

מרגישים שאתם זקוקים לייעוץ ולהכוונה רגשית? מכירים אדם שזקוק לעזרה נפשית? צוות המומחים המקצועי של מחלקת נפשי בשאלתי ישמחו לעזור לכם להתקדם אל עבר חיים איכותיים ומאושרים. התקשרו 073-333-3331 שלחו מייל  nafshi@htv.co.il או שלחו הודעת ווצאפ למספר 073-222-1222

הצעירים שקועים בטיקטוק ומנותקים מיהדות. הדרך לחבר אותם לבורא עולם עוברת פה. לחצו כאן >>>

 

תגיות:דיכאוןחרדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה