חדשות בארץ

שפל עמוק: צניחה באמון הציבור במערכת המשפט

סקר שנערך באוניברסיטת חיפה מלמד על צניחה חסרת תקדים במידת האמון שהציבור רוחש למערכת המשפט ולמרכיביה השונים. יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ': "יש לנו עם חכם, חזק ונחוש, שיודע את האמת"

בניין בית המשפט העליון בירושלים (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)בניין בית המשפט העליון בירושלים (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
אא

נתונים חדשים שנאספו על ידי אוניברסיטת חיפה חושפים שפל עמוק במידת האמון שהציבור הישראלי רוחש למערכת המשפט. כך דיווחה הבוקר (רביעי) טובה צימוקי ב"ידיעות אחרונות".

על פי הנתונים, שנמדדים מאז 2008 באמצעות מדד הבוחן את תפיסות הציבור ביחס למרכיביה השונים של מערכת המשפט, אמון הציבור במערכת זו הגיע לרמה הנמוכה ביותר שלו מאז תחילת המדידות.

המדד נע בסולם שבין 1 ל-6, כאשר 2-1 מייצגים אמון נמוך מאוד עד נמוך; 4-3 מביעים אמון בינוני; ו- 6-5 מבטאים אמון גבוה עד גבוה מאוד. נתוני המדד לשנת 2020, שיוצגו מחר בכנס באוניברסיטת חיפה, מלמדים כי 30% מהציבור מביעים אמון נמוך מאוד עד נמוך במערכת המשפט הישראלית, בעוד 7% בלבד מביעים בה אמון גבוה עד גבוה מאוד.

הרמה הגבוהה ביותר של אמון הציבור במערכת המשפט נרשמה במדד לשנת 2016, אז קיבלה המערכת ציון של 3.25. על פי נתוני המדד לשנת 2020, הציון הנוכחי עומד כעת על שפל של 2.67. לשם השוואה, בשנת 2019 עמד ציון האמון על 2.87.

המדד בדק גם את מידת אמון הציבור במרכיבים שונים של מערכת המשפט. בית המשפט העליון ספג אף הוא ירידה באמון לשפל חסר תקדים מאז 2008 – 52% בלבד מהציבור הביעו בו אמון נמוך מאוד עד נמוך, בעוד 25% בלבד הביעו בו אמון גבוה או גבוה מאוד.

ברקע הביקורת שמטיחים חלקים בציבור ביועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ובפרקליטות המדינה – גם ביחס אליהם נרשמו רמות נמוכות של אמון ציבורי. 61.5% מהציבור הביעו רמות אמון נמוכות מאוד עד נמוכות ביועמ"ש, לעומת 6% בלבד שהביעו בו אמון גבוה או גבוה מאוד. באשר לפרקליטות – 62.5% הביעו בה אמון נמוך מאוד עד נמוך, ו-5% בלבד הביעו בה אמון גבוה או גבוה מאוד.

חבר הכנסת שמחה רוטמן (הציונות הדתית), ממבקריה החריפים של מערכת המשפט ואחד מנציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים, הגיב על התוצאות: "האמון במערכת המשפט על כל מרכיביה, הולך ומתרסק. אני רואה חשיבות עליונה לעשות את המירב והמיטב כדי שתהיה לנו מערכת משפט שראויה לאמון הציבור. מקווה מאוד שחבריי בוועדה לבחירת שופטים יבינו את החשיבות של מינוי שופטים שיפסקו בהתאם לחוק, ולא ישימו את עצמם מעל החוק".

יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', הוסיף: "יש לנו ממשלה רעה ומערכת משפט מקולקלת. אבל יש לנו עם חכם, חזק ונחוש, שיודע את האמת. לכן בנט לא עובר את אחוז החסימה ומערכת המשפט לא זוכה לאמון הציבור. וזה למה אני אופטימי. אני מאמין גדול בעם ישראל ובאבינו שבשמיים, ויודע בוודאות שהאמת תנצח. גם אם זה יהיה מורכב ויקח עוד קצת זמן".

תגיות:בג"ץמערכת המשפטהיועץ המשפטי לממשלהשמחה רוטמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה