דיכאון וחרדות

על כאב כרוני: איך יכולים 6 אנשים להתכסות בטלית אחת?

כאשר האדם משתחרר מהקיבעון, ומוכן לבחון שינוי גישה מתוך פתיחות ויצירתיות – הוא כבר יגלה את הפתרונות בהישג יד. התמודדות עם כאב כרוני, כתבה ששית בסדרה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בכתבות הקודמות דיברנו על דרכי התמודדות עם כאב כרוני.

חשוב מאד, שהאדם הסובל לא ינסה לעורר רגשות רחמים בקרב הסביבה הקרובה, באמצעות משפטים כדוגמת: "אין לכם מושג מה אני מרגיש וכמה אני סובל!". להיפך: עליו להימנע ככל שניתן מלשדר כמה הוא מסכן וחסר אונים, ובמקום זאת להשקיע את המרץ במחשבה על הדברים שביכולתו לעשות למרות המגבלה הנקודתית. בדרך זו, הוא יוכל ליצור קשר חיובי עם הסובבים אותו, ואפילו לעורר אצלם השראה!

יש לדעת, שבעיות רבות בחיים אינם נובעות מנסיבות פיזיות – אלא מתפיסות וגישות שליליות. כאשר האדם ניגש אל החיים בגישה אופטימית וחיובית, מערכת החשיבה שלו נעשית יצירתית יותר ומאפשרת לחפש פתרונות למצבים שעל פניהם נראו ברגע הראשון בלתי פתירים לחלוטין.

את הרעיון הזה היה ממחיש הגאון רבי חיים שמואלביץ (שיחות מוסר, יתרו), באמצעות דוגמה מדורו של רבי יהודה ברבי אילעאי, עליו מסופר (סנהדרין כ', ע"א) כי בדורו "היו ששה תלמידים מתכסין בטלית אחת ועוסקין בתורה".

שכן לכאורה, יש להתפלא: כיצד יכולים ששה אנשים להתכסות בטלית אחת? הלא על פי תפיסתנו, נראה שמדובר במשימה בלתי אפשרית!

אכן היה אומר הגר"ח שמואלביץ, כי הכל תלוי בגישה... אמנם, בדרך כלל, אילו ששה אנשים ינסו להתכסות בטלית אחת – הם לא יצליחו, משום שכל אחד מהם ימשוך את הטלית לכיוון שלו... אולם אם יבטיחו לכל אחד מהם סכום כסף משמעותי, אם יצליח להתכסות עם ששה אנשים באותה טלית – אנו נגלה כי סיכויי ההצלחה עולים במידה רבה ביותר...

מדוע? פשוט מאד... משום שבאופן זה, כל אחד מששת האנשים לא יתמקד בניסיון להשיג לעצמו כמה שיותר מהטלית, אלא בניסיון לאפשר לעוד חמשה אנשים להתכסות עמו באותה טלית, תוך ידיעה שזכייתו בסכום הכסף המובטח תלויה בכך שכל חמשת חבריו יצליחו להתכסות עמו בטלית! כשהמוטיבציה עולה – הלב פותח בפני המוח אפיקים חדשים, שהוא מעולם לא ידע שהם אפשריים!

ברמה הפיזית, הטכנית – מאומה לא השתנה. האנשים אותם אנשים, והטלית אותה טלית... מה שהשתנה זו רק הגישה! ובכל זאת, לשינוי הגישה – ישנה השפעה משמעותית על ההצלחה בפועל, מה שמלמד אותנו כי לבעיות רבות בחיים ניתן למצוא פתרון באמצעות שינוי גישה... כל עוד האדם דבק בגישה הבסיסית שלו ובתפיסות הראשוניות שאימץ מבלי מודע – הרי שהמוח שלו נעול והוא חסר אונים בכל הנוגע ליכולתו לחולל שינוי. אולם כאשר הוא משתחרר מהקיבעון, ומוכן לבחון שינוי גישה מתוך פתיחות ויצירתיות – הוא כבר יגלה את הפתרונות בהישג יד.

 

להתרחק מלחצים

ועוד נקודה חשובה.

מומלץ מאד לאנשים הסובלים מכאב כרוני, להתרחק ככל יכולתם מלחצים במהלך חיי היום יום. לחצים שלא היו מותירים כל רושם על אדם מן השורה, עלולים לגרום לאדם אחר, המתמודד במקביל גם עם כאב כרוני – לחרדה, לחוסר נוחות ניכר, וכתוצאה מכך – להוביל להגברת הכאב.

חשוב לזכור, שגוף שנמצא במצב של חרדה – יחווה הקצנה של תחושות שמופיעות גם אצל אדם מן השורה, אולם במינונים נמוכים יותר. לפיכך, אדם שנמצא בחרדה – יחווה את הכאב ברמה גבוהה וקשה יותר, שעלולה לפגוע במידה משמעותית ביכולת התפקוד שלו.

לכן חשוב שאדם הסובל מכאב כרוני יהיה זהיר יותר, וימנע מלהיכנס למריבות, ויכוחים ועימותים עם הסובבים אותו. החתירה צריכה להיות לשלווה ולרוגע, שיאפשרו התמודדות טובה יותר עם הכאב. במקביל, חברה טובה – עשויה בהחלט לשפר את מצב רוחו של האדם הסובל, ועל כן כדאי לאדם הסובל להקיף את עצמו באנשים טובים שישפרו את תחושתו הנפשית, מה שיוביל ממילא גם לשיפור בתחושתו הפיזית.

הצעירים שקועים בטיקטוק ומנותקים מיהדות. הדרך לחבר אותם לבורא עולם עוברת פה. לחצו כאן >>>

 

תגיות:לחציםהתמודדותכאב כרוני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה