חדשות בארץ

לאחר שלוש וחצי שנים: הושלמה בניית המכשול סביב רצועת עזה

בטקס חנוכת פרויקט המכשול סביב רצועת עזה, אמר שר הביטחון בני גנץ: "שגרת החיים פה היא הניצחון הגדול שלנו והיא האויב הגדול ביותר של ארגוני הטרור". ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו: "יום היסטורי"

המכשול סביב רצועת עזה (צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)המכשול סביב רצועת עזה (צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)
אא

(וידיאו: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)

שר הביטחון בני גנץ חנך היום (שלישי) את פרויקט המכשול הביטחוני סביב רצועת עזה, שבנייתו הושלמה. הפרויקט, שנמשך שלוש וחצי שנים, כולל 65 ק"מ של חומה תת-קרקעית עם אמצעי גילוי טכנולוגיים, גדר פיזית, מכשול ימי, מערך גילוי וחדרי לחימה שנועדו למנוע חדירה מרצועת עזה לשטח מדינת ישראל.

מדובר באחד הפרויקטים המורכבים ביותר שבוצעו על ידי מערכת הביטחון. המכשול הוקם במשותף על משרד הביטחון וצה"ל בהובלת מנהלת גבולות ותפר, פיקוד הדרום ואוגדת עזה, אגף ההנדסה והבינוי ומנהל הרכש במשרד הביטחון.

"החומה הוקמה כחלק מהמסקנות של 'צוק איתן'", אמר ראש מנהלת גבולות ותפר, תת-אלוף ערן אופיר. "היא נבנתה בדומה לקירות של חניונים ומרתפים, על מנת להוציא פחות אדמה ולהפחית את העלות. בסוף, העלות הכוללת של כל מרכיביה היא שלושה מיליארד וחצי שקלים בלבד".

המכשול כולל 5 מערכי הגנה משלימים:

* חומה תת-קרקעית פיזית וטכנולוגית.

* מכשול עילי הכולל גדר "שעון חול" בגובה של יותר מ-6 מטרים, מערכת שעוצרת רחפנים, כלי טיס ואמצעים נוספים.

* מכשול ימי הכולל אמצעים לניטור חדירות מהים ומערכת נשק נשלטת מרחוק.

* מערך מכ"מים ומצלמות לאחיזת השטח ולאיתור מנהרות.

* חמ"לים ברמת הגדודים, החטיבות והאוגדה.

מתווה המכשול סביב רצועת עזה (דובר צה''ל ומשרד הביטחון)מתווה המכשול סביב רצועת עזה (דובר צה''ל ומשרד הביטחון)

"המכשול, שהוא פרויקט טכנולוגי ומבצעי ראשון במעלה, שולל מחמאס אחת מהיכולות שאותן ניסה לפתח, ומציב קיר ברזל, סנסורים ובטון, בינו לבין תושבי הדרום", אמר גנץ בטקס חנוכת הפרויקט. "עם הקיר הזה, אנחנו מעניקים חומת הגנה לתושבי הדרום, ולא פחות חשוב – תחושת ביטחון אישי שמתאפשרת ומאפשרת לאזור היפה הזה להמשיך לצמוח".

"שגרת החיים פה היא הניצחון הגדול שלנו והיא האויב הגדול ביותר של ארגוני הטרור", הוסיף שר הביטחון. "נמשיך להיערך כדי לנטרל כל יכולת של החמאס לפגוע באזרחי ישראל – בדגש על איום הרקטות, שנמצא כרגע על הכוונת, מתוך שטח הרצועה. נעשה את הכל בכדי למנוע הזרמת ידע וטכנולוגיה איראנית לעזה, ונמשיך לשבש ולסכל כל ניסיון של חמאס להפעיל את שלוחותיו באיו"ש או בישראל".

"כדי לשנות את המציאות בעזה הדרישות שלנו פשוטות וברורות – הפסקה של  הטרור, הפסקה של התעצמות של חמאס, שקט ארוך טווח והשבת הבנים", הצהיר גנץ. "אנחנו פועלים לשם כך לילה ויום, והפעולות כל הזמן מתרחשות מתחת ומעל לפני השטח. אני מציע לחמאס להתעסק בקידום הנושאים האלו – ולא באיומי סרק".

המכשול סביב רצועת עזה (צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)המכשול סביב רצועת עזה (צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)

סגנו של גנץ, חבר הכנסת אלון שוסטר, אמר: "כתושב האזור וכסגן שר הביטחון אני גאה לחנוך יחד עם שר הביטחון את המכשול כנגד הטרור. מדובר ברכיב חשוב לחיזוק תחושת הביטחון של תושבי האזור. מערכת הביטחון מחויבת להמשיך לפעול בנחישות למען חייהם השלווים של התושבים ולפיתוח כלכלי ודמוגרפי של העיר שדרות, הקיבוצים והמושבים על גבול עזה".

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו התייחס לסיום הפרויקט: "זהו יום היסטורי. היום נחנך המכשול התת-קרקעי שבולם את נשק המנהרות של חמאס", אמר בהודעה שפרסם. "ביוני 2016, לפני 5 שנים, הבאתי לקבינט החלטה להקים קיר תת-קרקעי מסביב לרצועת עזה. להחלטה הזו הייתה התנגדות גדולה, כפי שהייתה התנגדות דומה להקמת הגדר שיזמנו בגבולנו הדרומי, שבלמה את הצפת ישראל במסתננים. התעקשנו, לא ויתרנו – והפרויקט יצא לדרך. היום הוא נחנך באופן רשמי".

"מדובר בקיר פלדה ובטון בשילוב עם טכנולוגיות מתקדמות שמאפשרים יכולות איתור והתראה. במבצע 'צוק איתן', מחבלי החמאס ניסו לחדור באמצעות מנהרות ליישובי עוטף עזה ולחדרי האוכל של הקיבוצים. הם חשבו שהם יצליחו לעשות זאת גם במבצע 'שומר החומות', אבל אז הם גילו שהם חסומים. בכל פעם שהם ניסו להתקרב אלינו – הם הושמדו מתחת לקרקע".

"המכשול התת-קרקעי סביב רצועת עזה כבר הציל חיים רבים. אני גאה בכל אלו שהיו שותפים להחלטה ולביצוע של פרויקט לאומי חשוב", חתם נתניהו את הודעתו.

תגיות:משרד הביטחוןרצועת עזהבני גנץמכשול תת-קרקעי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה