פיתוח האישיות

איך עוברים תקופות קשות בחיים? 7 טיפים וחיזוקים שייתנו לכם כוחות

עליות וירידות זה חלק מהחיים, אז מה אפשר לעשות כשנמצאים בחלק של העמק? איך מתמודדים עם הקושי, ולא נשאבים מטה? הנה כמה עצות ומילים מעצימות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1.יהיה טוב (וזה לא קלישאה). המציאות מלמדת שהעמקים של החיים חולפים, ורובם של הקשיים לא נשארים לנצח. האמינו שהמצב הנוכחי הוא זמני, ויגיעו זמנים טובים יותר. אופטימיות ותקווה לעתיד טוב יותר הם כלים מרכזיים שנותנים כוח לצלוח את הקושי.

2.דברו על זה. אל תישארו לבד עם הכאב. שתפו ושוחחו עם חברים וקרובים, התייעצו עם רבנים. תוציאו את זה קצת החוצה, וזה יגרום לכם להרגיש הרבה יותר טוב, כמו שאמר שלמה המלך, החכם באדם, "דְּאָגָה בְלֶב אִישׁ יַשְׁחֶנָּה" (משלי יב, כה). חלק בלתי נפרד מזה היא גם התפילה. דברו עם בורא עולם, שפכו בפניו הכול והעתירו בדמעות שיושיע אתכם ממצבכם. אחרי תפילה אמתית שכזו, האמינו בכל ליבכם שהיא התקבלה והישועה בדרך אליכם.

3.אמצו מבט של אמונה. זה קשה, ולכן מומלץ לשמוע תדיר שיעורי אמונה מחזקים שיתנו לכם כוחות, ויעניקו לכם תזכורת לשים משקפיים של אמונה ולהבין שהכול בהשגחה, והכול לטובתכם, גם אם כרגע לא מבינים איך. הדרך האמיתית להתמודד עם קשיים היא רק דרך אמונה. הידיעה שיש סיבה לכל דבר, שאין מקריות או ביש מזל אלא שזה מסלול מתוכנן שמותאם לתיקון שהנשמה שלנו צריכה לעבור – היא זו שנותנת לנו נחמה, מוחקת את השאלה "אבל למה?", וגורמת לנו לדעת שמתוך הקושי הזה תצא טובה נצחית.  

4. זמן של כיף. במקום לנבור במחשבותיכם על הבעיות, העסיקו את עצמכם בדברים שעושים לכם טוב. תוכלו להצטרף לחוג חדש, כמו: צילום, בישול, אומנות, נגרות וכו'. עשו דברים כיפיים, כמו לפתח את אלבום התמונות שתמיד רציתם ולא היה לכם זמן, היפגשו עם חברים, פתחו תחביב חדש, עשו ספורט, קראו ספרים טובים, עצבו מחדש את חדר השינה ועוד.

5. לא להיות כל הזמן "קוּטֵרים". עם כל הכבוד לקושי, שכרגע סביר להניח תופס את כל מוקד תשומת ליבכם, הזכירו לעצמכם את כל הטוב שיש בחייכם. היו בטוחים שיש לכם דברים בחיים, שאחרים כמהים אליהם. שמחו על הטוב והמתנות שיש בחייכם, שום דבר לא מובן מאליו.

קראו גם: להתמסכן - האם זה פשע? על מה שאתם מפסידים ולא ידעתם

6. הרב יצחק פנגר סיפר על אדם נכה, שבמקצועו הינו מרצה מבוקש להעצמה אישית. הוא עמד בפני הקהל ואמר שאם הוא יפיל את עצמו, הוא לא יוכל לקום. ואז הוא הודיע להם שזה בדיוק מה שהוא הולך לעשות עכשיו, וכך באמת עשה – הוא הפיל את עצמו ושכב כבול עץ על הרצפה. הוא הרים את מבטו אל הקהל, ואמר להם "אם אתם תיפלו - מה ירים אתכם? מה ירים אתכם ברגע של משבר?". הוא התחיל לגרור את עצמו על הרצפה אל עבר נקודת אחיזה, ולאט לאט הצליח להתרומם. ואז, באותו רגע דרמטי, הוא הסתכל אל הקהל ואמר: "זכרו, כמו שאני קמתי גם אתם מסוגלים לקום!".

הרב פנגר מדגיש: "האדם חוטף סטירות בחייו, אבל מה יקרה מכאן והלאה תלוי בו – איך הוא יבחר להתמודד עם המצב הנוכחי". אבל איך קמים מתוך קושי? הרב מסביר על ידי הסיפור הבא: "היה רב חסידי שהגיע עם תלמידיו לאגם קפוא. תלמידיו שאלו אותו 'איך נעבור אגם קפוא?', ואותו רב ביקש מתלמידיו שיסתכלו עליו תוך כדי שהוא חוצה את האגם. כשהרב הצליח להגיע לצדו השני של האגם, שאלוהו תלמידיו 'איך לא החלקת על האגם הקפוא?', והרב השיבם את התשובה המוחצת הבאה: 'מי שמחובר למעלה, לא מחליק למטה'".

החיבור לאמונה בבורא עולם היא זו שנותנת את הכוח לא ליפול בעתות משבר.

מה יהיה עם הייסורים, ולמה יש קשיים במהלך החיים? הרב יצחק פנגר בהרצאה מיוחדת ומחזקת:

7. בטחו בישועת השם. הרב יגאל כהן כותב בספרו 'יגל ליבי בישועתך' מילות חיזוק לאלה העומדים בניסיונות שונים של מציאת הזיווג, קשיי פרנסה, המתנה ממושכת לפרי בטן וקשיי בריאות.

מציאת הזיווג - "אם לא מצאת את בת זוגתך וקשה לך, דע לך! כי הבורא יתברך רוצה יותר ממך שתמצא את זיווגך משורש נשמתך, רק כך גזרה חכמתו יתברך להעמיד אותך בניסיון, ולבדוק אותך האם אהבתך בעינה עומדת גם בזמן שכזה. תחזיק מעמד כי הבורא יתברך לא שכח אותך, ואהבתו אליך היא ללא גבולות, שא עינייך אליו יתברך ותמשיך בתפילותיך, תתמיד בביטחונך אליו וישועתך קרובה מאוד".

קשיי פרנסה - "ואף לך יהודי יקר שעומד במבחן העניות, שחז"ל לימדונו שקשה הוא מכולם, תזכור את אברהם אבינו שבירידתו מצרימה היה עני, עד שהיה צריך לאכול בהקפה, ולא הרהר אחר מידותיו של הבורא יתברך, ואהבתו אליו לא נסדקה, כבר שחזר ממצרים חזר ברכוש גדול. גם אתה תדע שבידו של הבורא יתברך לשלוח לך את כל הכסף והזהב ברגע אחד, זוהי שעת מבחן בעבורך, אל תשבר ברוחך, תראה לבורא יתברך שאתה הולך בדרכו של אברהם אבינו, שגדולתו נמדדה בעת מצוקה, וה' יתברך יושיעך כהרף עין".

המתנה ממושכת לפרי בטן - "אם עדיין לא זכית להיפקד בפרי בטן, דעי לך שאומתנו התחילה בשרה אימנו שהייתה עקרה, ומדוע בחר הבורא יתברך להתחיל אומה נפלאה שכזאת דווקא על ידי עקרה? ללמדנו שלא ייפלא מה' דבר. תתבונני בדברים הנפלאים שקיבלת מהבורא יתברך במשך ימי חייך, ותביני את אהבתו אלייך, תמשיכי באמונתך התמימה בבורא עולם, ותבטחי בו שייתן לך את משאלת ליבך. גם אם הרופאים אינם מעודדים אותך באבחנותיהם, תדעי שהבורא יתברך לא תלוי בשום גורם, ובידו הישועה האמיתית".

קשיי בריאות - "ולך יהודי יקר שעובר ניסיון של רפואה, ובכל יום שואל מאין יבוא עזרי, תדע, כשם שהבורא יתברך מצווה את החיידקים להיכנס לאדם בזמן מסוים, כך בידו לצוותם להסתלק, כמו שאמר הכתוב (דברים ל"ב, ל"ט) "מחצתי ואני ארפא". וככל שתתחזק אמונתך ביכולתו של הקב"ה לרפואתך כבתחילה, כך תמהר ישועתך להגיע. שא עיניך לאביך שבשמים בתפילה מעומק ליבך כי ממנו תבוא הישועה".

לפעמים כשנדמה שהגענו לקץ התקווה ולתהום של ייאוש - מגיעה התקווה. כיצד ניתן להפיק את המיטב במצבים הקשים של החיים? הרב יצחק פנגר בהרצאה שנותנת כוחות. צפו:

למה יש לנו קשיים וניסיונות בחיים, ומדוע לא צריך לפחד מהם? הרב יגאל כהן עונה בהרצאה מחזקת במיוחד:

תגיות:פיתוח האישיותתקופות קשות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה