חדשות בעולם

ויראלי: מהו קרחון ’יום הדין’ - ולמה כל העולם מדבר עליו בחשש כעת?

מה אתם באמת יודעים על 'קרחון יום הדין' - והאם הוא באמת התנתק לאחרונה?

אא

לפני כשנה נחרדו מדענים ובכירים בנאס"א כאשר גילו כי קרחון ת'אווייטס במערב אנטארקטיקה - הקרחון המסוכן ביותר בעולם שזכה לתואר 'קרחון יום הדין' לא בכדי - עשוי להתמוטט. 

ההשלכות של זה, הם אומרים, הרות אסון עבור העולם כולו, היות ובמידה וזה אכן יתרחש, תהיה עלייה בגובה פני הים בעולם כולו ומי שירגיש בכך הן ניו יורק, לונדון, סידני ואפילו... תל אביב!

אשתקד נשלח צוות של מדענים שעסקו בקידוחים בתוך הקרחון ששטחו מגיע ל182 אלף קמ"ר (רק לשבר את האוזן, זה פי שמונה מישראל) זאת כדי לגלות עד כמה הסכנה 'קרובה' וממשית. רובוט קטן בשם 'אייספין' שבו השתמשו צוותי הקידוח, הצליח לאסוף מידע על השפעת הקרחון על האוקיינוס, גם במקומות שהתצפיות בהן כמעט בלתי אפשריות. "בקרחון הזה מתחוללים שינויים מאוד מהירים, ואנחנו צריכים להיות מוכנים לכך", אמרה מובילת המחקר, ד"ר בריטני שמידט. "הנתונים שקיבלנו על הקרחון לא יכולים להיות מרגשים יותר עבורנו".

החוקרים ציינו אז שהמחקר בן השנתיים שבוצע בקרחון - הוא הגדול והמקיף ביותר שנעשה אי פעם, ועלותו הגיעה לכ-27 מיליון דולר. כעת, שנה אחרי המחקר הזה, אומרים החוקרים כי הקרחון נסוג מעט - מה שהכניס אותם לפחדים ממשיים. "צריכים להבין שתזוזות קטנות ביותר של הקרחון הזה מכניסים מיליוני אנשים שיים בערי חוף באזורי סכנה, לשטפונות קיצוניים", מסבירים טד סקמבוס, מדען בכיר במכון השיתופי למחקר במדעי הסביבה (CIRES). "הוא הכפיל את מהירות היציאה שלו במהלך 30 השנה האחרונות, וכל תזוזה הכי קטנה שלו כעת, תוביל לעלייה בגובה פני הים".

סקאמבוס הוא הרכז הראשי מטעם ארה"ב, בשיתוף הפעולה של 100 מדענים מבריטניה וארה"ב, שהוקצו לטובת הפרויקט הזה. עבודתם חשפה שינויים גדולים בקרח, במים שמסביב ובאזור שבו הוא צף.

צפו בסיקור החדשותי שפורסם בתקשורת האמריקנית:

 

תגיות:יום הדיןקרחוןקדיחות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה